Vad utmärker en kvalitetssadel

fallon

Trådstartare
Vad är det som skiljer kvalitet o skräp åt egentligen? Ofta läser man fnysningar om sadlar från tex Hööks och dylikt. Jag har haft en Simco, en Dakota och en Hööks. Står i begrepp att köpa en Continental. Jag har gillat alla sadlarna utom Dakotan, som jag avskydde och jag använder bara westernsadel till skogsmullning. Rider i bomlöst när jag tävlar distans. Behöver jag egentligen en kvalitetssadel, och dit räknas väl trots allt Continental Equiflex?

Sv: Vad utmärker en kvalitetssadel

Continental överhuvudtaget räknas till kvalitet eliten. inom Continental har du olika utformningar och bommar, som ger olika märken inom märket (för att krångla till det ). De står även för Pullman märket, så de är kvalitets säkra. :banana:

Senast ändrad:

Skräpsadlar kan vara sneda i bommen, stoppade ojämnt och till och med stoppade med sånt som inte är lämpligt, tex trasor. Dessutom är lädret ofta i betydligt sämre kvalitet, blir missfärgat och spricker lättare. Det säger sig självt att man får det man betalar för.

Har man en brgänsad summa pengar att lägga på en sadel så tycker inte jag att det finns något som försvarar ett köp av en skräpsadel framför en beg kvalitetssadel.

Däremot kan jag tycka att en "ekonomisadel" kan vara ok att variera med, tex vid uteritter ngn gång ibland, förutsatt att sadeln passar hästen.

Senast ändrad:

Skräpsadlar kan vara sneda i bommen, stoppade ojämnt och till och med stoppade med sånt som inte är lämpligt, tex trasor. Dessutom är lädret ofta i betydligt sämre kvalitet, blir missfärgat och spricker lättare. Det säger sig självt att man får det man betalar för.
Om vi pratar westernsadlar så finns ingen stoppning i dom, så var du hittar trasor å sånt det vet jag inte. Det som jag tycker är typiskt för en skräpsadel ( Typ "El Skrutto" från Börjes, som inte säljs längre) är att bommen inte har vare sej hållfasthet eller den form som gör att den passar på en hästrygg, sen är allt underarbete, om det över huvud taget är gjort, av usel kvalite ( det som inte syns) och sen är den hopsatt med häftpistol, och så dåligt att de ibland kan klassas som livsfarliga. Lädret brukar också vara av usel kvalite.

Om vi pratar westernsadlar så finns ingen stoppning i dom, så var du hittar trasor å sånt det vet jag inte. Det som jag tycker är typiskt för en skräpsadel ( Typ "El Skrutto" från Börjes, som inte säljs längre) är att bommen inte har vare sej hållfasthet eller den form som gör att den passar på en hästrygg, sen är allt underarbete, om det över huvud taget är gjort, av usel kvalite ( det som inte syns) och sen är den hopsatt med häftpistol, och så dåligt att de ibland kan klassas som livsfarliga. Lädret brukar också vara av usel kvalite.

Slarvigt läst av mig! :o Jag missuppfattade och menade engelska sadlar, givetvis finns ingen stoppning i westernsadlarna...Skärpning utlovas! ;)

Slarvigt läst av mig! :o Jag missuppfattade och menade engelska sadlar, givetvis finns ingen stoppning i westernsadlarna...Skärpning utlovas! ;)

;) det är OK !;) jag gör också fel ibland, men väldigt sällan! :D

Vad är det som skiljer kvalitet o skräp åt egentligen? Ofta läser man fnysningar om sadlar från tex Hööks och dylikt. Jag har haft en Simco, en Dakota och en Hööks. Står i begrepp att köpa en Continental. Jag har gillat alla sadlarna utom Dakotan, som jag avskydde och jag använder bara westernsadel till skogsmullning. Rider i bomlöst när jag tävlar distans. Behöver jag egentligen en kvalitetssadel, och dit räknas väl trots allt Continental Equiflex?
Den enda Equiflexsadel jag sett ägdes av en kompis. Plastbommen gick av bredvid hornet. Kvalitetssadel??? Tveksamt! I en kvalitetssadel sitter en råhudsklädd träbom, och sadeln är inte tillverkad på en sadelfabrik. den är handgjord av en sadelmakare.

Senast ändrad av en moderator:

Den enda Equiflexsadel jag sett ägdes av en kompis. Plastbommen gick av bredvid hornet. Kvalitetssadel??? Tveksamt! I en kvalitetssadel sitter en råhudsklädd träbom, och sadeln är inte tillverkad på en sadelfabrik. den är handgjord av en sadelmakare.

Jag har också haft fundering på Equiflex sadel från Continental... Men man vill ju inte köpa sadel för 20.000 om inte den är hållbar och av god kvalité?!?

Så en Equiflex, som kostar över 20 000 kr, hör alltså till klassen skräpsadlar?? Men hur är det möjligt att dom kan kosta så mycket då? Jag är väl medveten om om att pris och kvalitet inte alltid går hand i hand, men ett visst samband brukar det allt ha. Om uppbyggnaden av nämnda sadel är så svag borde väl många klaga och försäljningen upphöra.. Ps Tack för svar hittills. Mera!

Så en Equiflex, som kostar över 20 000 kr, hör alltså till klassen skräpsadlar?? Men hur är det möjligt att dom kan kosta så mycket då? Jag är väl medveten om om att pris och kvalitet inte alltid går hand i hand, men ett visst samband brukar det allt ha. Om uppbyggnaden av nämnda sadel är så svag borde väl många klaga och försäljningen upphöra.. Ps Tack för svar hittills. Mera!
Du får väl dra egna slutsatser om vad som är kvalité, men en sadel i den klassen ska ju bara inte gå av om den är en "kvalitetssadel. Allt går att sälja med bra reklam. Det har ju gått mode i allt som kan "flexa" , t o m bomlösa disktrasor får kallas sadlar! Man kan kalla en koskit för vad som helst, men den är trots det bara en koskit!

Jag har arbetat med sadelmakeri i tio år och under den tiden plockat isär, lagat och plockat ihop ett stort antal westernsadlar av olika fabrikat och kvalitet. Generellt kan man säga att det lönar sig att satsa på sadlar som byggs på ett hantverksmässigt sätt och skippa massproduktion. Det syns väldigt tydligt på en sadel när man arbetat under tidspress och med undermåligt material, dåligt läder mm. Jag har inte sett en enda sadel av sk "flex" modell som hållit ihop mer än halva tiden mot en sadel med "orörlig" bom, skruvar som kryper ut och skadar lädret inifrån mm mm. I frågan om syntet eller träbom anser jag att en träbom klädd med glasfiber eller råhud är att föredra före Ralide, Pro-Tuff eller andra syntetbommar.
Continental är knappast att betrakta som högkvalitets märke.
ninni

Enligt mina erfarenheter om man bara ska titta på en sadel rätt upp och ner, utan att blanda in märken ;)

Alla märken har ju budget modeller.

Först och främst sadeln ska ha ett rejält uttryck.
Mycket läder o inge smala fendrar eller andra delar.

Titta på lädret hur tjockt o smidigt är det?
Om sadeln har mönster är de djupt utskuret eller ser det nästan tryckt ut?
Flagnar färgen /ytskikt?
Fläckar ojämn i färgen? ( fläckar går knappt att undvika på ljusare sadlar, behövs bara ett litet regnmoln :() Men andra former av fläckar.
Hur är fendrarna fästa? Sticker en bit av typ sadelgjord ut vid
fästet av fendrarna. skulle jag dra öronen åt mig. Dvs när man tittat på sadeln rätt upp och ner utan att lyfta lädret över fenderfästet.
Känn under är den jämn? Inget konstigt som sticker ut?
Har varit med om att luddet knöglat i hop sig :crazy:

Och sök på google angående märke och modell. ¨går alltid att hitta någon info om det är ett bra märke :banana:
Observera bara att du inte kan jämföra de priser på ny i tex USA och vad en ny sadel här i sverige kostar! Sadlar är bra mycket dyrare här :cry:

En bekant till mig har ett westernföretag. De har många olika märken på sadlar i sin verksamhetm men Equiflex sadeln är hennes absoluta favorit. (och har varit i flera år)

Jag älskar också equiflex sadlarna, och har haft dessa i många år.
Vad jag kan se så är kvalite´n topp :D
Flexar lika mycket som ny eller några år gamla :love:
Undrar verkligen hur en equiflex kan gå av? Måste vara
något dåligt exemplar :confused:

kapar tråden lite.

Hur är det då med Syntet sadar typ Big Horn??
är det oxå kräpsadlar?? Eller har de sparat in lite på kostnaden och vikten genom att byta ut en del läder mot syntet??

Liknande trådar

T
Utrustning Vad är det som avgör för er vad som är en riktigt kvalitetssadel och vad som är en ok prisvärd sadel och vad som är en högkvalitativ...
Svar
4
· Visningar
1 549
Senast: Valencia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30