Sv: Vad tycks om detta? groteskt?!
aha okej men har inte du en short back på FF då?
Nopes, den är 55 cm. Vanlig modell. Jag köpte ju min begagnad. Skulle jag köpt ny skulle jag valt både shortback och arabian rigging. Men nu ör vi standard rakt av. Eftersom inte trycket kommer längre bak än jag sitter är längden bara estetisk. Dvs det är fult, men det påverkar inte mer än just för ögat. Så kändes onödigt att hosta upp extra tusenlappar för en SB med arabian rigging, när jag fick den här (riden i tio ggr) inkl Skitopadd och stigbyglar för 7500 kr..
men hur långa är dina hästars anläggningsytor?
Sitter du ner? Bra.. Valacken har 30 cm sadelläge/anläggningsyta. Kul i jul liksom.. Det är extremt litet och jämförbart med små ponnyer (och han är maxad D). Ungstoets anläggningsyta har jag inte mätt/fått kollad, men hon har mer normal arabrygg så jag är inte så oroad för henne, jag är rätt trygg i förvissningen att den 'räcker till' för de flesta 16" sadlar på marknaden ,med undantag för de extremlånga då månne.. Och jag ska inte ha en större än 16" oavsett om hon har en kilometer rygg, så =)
jo det är nog bara det estetiska som kommer i knipa men jag hoppas folk har överseende det är ju trots allt en bomlös sadel och hittils har ju inte tillverkarna fattat att göra korta sadlar tydligen.
Jag tävlade ju på klubbtävling i dressyr i min FF. Smög runt och skämdes, men jag fick ENBART positiva reaktioner på sadeln och folk kom fram och frågade, var intresserade etc. INGEN påpekade längden. Men jag vet inte om jag kommit undan lika lätt på en regional dressyr *vissel* (Då hade jag iofs inte ens fått tävla i FF.en då, men om vi leker med tanken).
jag fattar inte att sadlarna ska vara stora som hus fasten att baken på människan är liten det är konstigt.
Problemet med just isiar är ju att de egentligen är 'barnponnymått' många ggr, men ska ridas av vuxna. Om vuxna red t ex russ skulle ju samma problem uppstå. Så man måste ha tillräckligt stor sadel för en vuxenrumpa, men det är en barnponnyrygg den ska sitta på måttmässigt typ.. Sen, de flesta sadlar verkar tillverkas utefter halvblodsnorm, och där får man inte alls lika ofta problem med att sadelläget är för kort. Och de 'alternativa' sadlarna togs oftast fram urpsungligen för att passa någon av de raser som ofta har kort rygg. Men eftersom det finns fler hästar av halvblodstyp än av arabtyp t ex, så är det inte så stor efterfrågan på koorta sadlar och då tillverkas det inte.
Sen, sadeltillverkarna skiter egentligen i det mesta om de får SÄLJA, och boomen med sadelutprovning och kunskap har ju exploderat på senare år. Så medvetenheten har ökat, och även efterfrågan, men sadeltillverkarna har inte helt hunnit reagera på det. De har fullt upp med att reagera på 'boomen' med att många hästar gick med för smala bommar. Den boomen kom för några år sedan men NU ser vi den fulla verkningen av det (när det kommer modeller för cob/haflinger, vartenda märke tar fram endera större bomvidder rakt av, eller speciella modeller för att passa den bredare hästen etc).
Sen så har ju avelsmålet skapat en hästtyp idag som är ganska skild från den som fanns för tio år sen (pratar sv halvblod framförallt nu), som gett en ökad efterfrågan av vidare bomvidder i den 'stora köpgruppen'.
Men om 5 - 10 år så tror jag vi kommer se ett BETYDLIGT större utbud av sadlar anpassade för de kortryggade hästarna. Frågan är väl mest vad vi med kortryggade hästar ska roa oss med till dess? *s*
jag kommer ju att få hem en torsion padd nu går den lika bra att korta eller? annars kanske man kan sy egna paddar av vanliga vojlockar/schabrak? då slipper man ju iaf det extra tyget längst ut...om sadeln är bra ska jag ev köpa till extra korta såna ilägg från torsion.
Ingen aning men jag kan inte se varför den inte skulle gå att korta. Hur menar du med att sy egna paddar? Sy om 'fodralet'? Isf - javisst. Men menar du skapat eget 'paddmaterial' (ilägg') så är mitts var - nej!