Tips på sadelmärken

Ingela_S

Trådstartare
Nu hade jag tänkt kasta mig ut i sadeldjungeln igen. Har en bomlös dressyrsadel till pållen, men skulle vilja ha en allroundsadel med bom. Kommer INTE att köpa nån sadel bara efter mina egna bedömningar, men det kan väl inte vara fel att bilda sig en egen uppfattning och ha ett hum om vad jag letar efter. Vad tycker ni om följande:

Testade att lägga en Morris & Nolan, bomvidd 32, på pållen och här är resultatet:

26822605.jpg

26822609.jpg

26822606.jpg

Den var helt klart för rak för min häst. Även för smal tror jag?

Provade även en Passier som jag inte vet bomvidden på. Det stod "S" under namnet på stigläderkrampan, men jag vet inte vad det syftade på?

26822636.jpg

26822637.jpg

26822638.jpg

26822640.jpg

Jag tyckte denna följde rygglinjen bättre, men den hamnade nån cm bakom sista revbenet. Tyckte den var lite smal också?

Fick tyvärr inga bra bilder på hästens rygg, men den ser ut ungefär såhär:
Rygg 1
Rygg 2

Alla bilderna finns HÄR.

Så med detta som underlag: vad finns det för märken som är mer svängda än M&N (mer som Passier), kortare än Passier och bredare än M&N 32?

Alla tips och kommentarer är välkomna! (Men som sagt, jag hade inte tänkt prova ut en sadel själv, jag vill bara ha nåt att utgå ifrån.)

Sv: Tips på sadelmärken

Tack för tipsen. :bow: Wintec hade hästen innan den bomlösa kom in i bilden. Fick aldrig wintecen till att ligga bra, när den var tillräckligt vid så blev den alldeles för svängd. Men nu ser hästen förmodligen (förhoppningsvis!) annorlunda ut än för 3 år sedan, så det hade kanske varit värt att prova.

Min hovis nämnde Amerigo, hur är de i sina modeller, nån som vet?

Fler tips och kommentarer?

Jag tänkte skiva Amerigo men de ligger ju rätt högt i pris. Modellerna har jag tyvärr ingen koll på..

Ah.. okej. Bra att veta. :p Vet en sadelutprovare här i närheten som har enbart Amerigo, men det känns ju lite "onödigt" att köra dit om det inte finns en chans att de kan passa. Men å andra sidan så måste man ju prova för att veta.

*önskar mig en bil med drag, så det hade varit lättare att bara låna ett släp när man behöver iväg...*

Måste bara fråga, även om jag vet att det är nästintill omöjligt att avgöra av en bild, men tycker du de två sadlarna jag provade ser smala ut?

Är det någon som vet om Passier mäter sina bomvidder i S, M, W osv, så att S.et som jag såg kan betyda bomvidden?

Amerigo har sadlar med olika passform, men som sagt de är dyra, säkert prisvärda såklart men det är ju närmare 20´.
(Vet för övrigt inte om de har allroundsadlar.. tror inte det).

Passier mäter bomvidden i skalan 26-30 ungefär. 28 ungefär är deras motsvarighet till normal bom.
(Engelska sadlar kan ibland ha bomvidden instansat på sadelgjordskrampan, men då är det skalan N(narrow) M-MW-W.

Tycker det är svårt att se på bilderna om dessa är för smala. Provade du att dra åt sadeln? De flesta sadlar sjunker ner en aning när man drar åt och sedan ytterligare något när man sätter sig i den.

Amerigo har sadlar med olika passform, men som sagt de är dyra, säkert prisvärda såklart men det är ju närmare 20´.
(Vet för övrigt inte om de har allroundsadlar.. tror inte det).

Passier mäter bomvidden i skalan 26-30 ungefär. 28 ungefär är deras motsvarighet till normal bom.
(Engelska sadlar kan ibland ha bomvidden instansat på sadelgjordskrampan, men då är det skalan N(narrow) M-MW-W.

Tycker det är svårt att se på bilderna om dessa är för smala. Provade du att dra åt sadeln? De flesta sadlar sjunker ner en aning när man drar åt och sedan ytterligare något när man sätter sig i den.

Kollade lite annonser och såg att Amerigo låg lite högre i pris än vad jag hade tänkt mig. Och hittade, som du sa, heller ingen allroundsadel. Så då kan jag stryka dem direkt.

På Passiern som jag provade stod det S på sadelgjordskrampan, så det kan vara bomvidden då? Skulle den passa i en vidare bomvidd tro?

Jag spände sadelgjorden när jag provade båda sadlarna. M&N vågade jag inte provsitta ens, eftersom den låg som en brygga (fick in hela handen utan problem mitt under sadeln). Vet inte om Passiern sjönk ner när jag satte mig i den, men lite måste den väl ha gjort antar jag. Men jag vill inte ha en för smal sadel som tycks ner av min vikt, det måste ju klämma nåt fruktansvärt...

Dock så åker "alla" sadlar ner något när man sätter sig (stoppningen åker ihop något av tyngden) - en välsittande sadel klämmer dock inte i det läget någonstans.. utan trycket är fortsatt jämnt hela vägen. Bomvidden kan vara helt rätt men stoppningen gör att det "ser" fel ut.
Ibland hamnar även sadlar som för ögat först ser smala ut (för att den är något högre i fram eller det är mycket luft ovan manken) - på precis rätt plats när man sitter upp. Medan en sadel som ser bra ut från backen kanske lägger sig på manken eller tom tar i ryggen om den har en bred kanal och då klämmer det.. En för smal sadel sjunker inte på det viset jag menar, då är hästen helt omusklad och behöver en vidare sadel med uppaddning. Dock kan den ju om den används göra att musklerna tillbakabildas och DÅ sjunker den.

Man bör göra en mankmall tycker jag och även titta på vinkeln på bombenen på sadeln man har funderat på att lägga på. En alldeles för vid eller en sadel som har mindre/smalare vinkel än hästen är ingen ide att lägga på för att kolla ens övrig passform.

Sen är det rygglinjen och längden på sadlarna och alla andra variabler...

Tror även jag på Prestige. Ev. Zaldi - dock är den permanentstoppad (Royal - allround)

Senast ändrad:

Tack så mycket för dina förklaringar. :bow: Jag tror jag förstår vad du menar med smala sadlar. Problemet med min pålles rygg är mest att han är överbyggd (ca 3-4 cm) och har en rätt så kort rygg. De flesta sadlar kasar därmed fram. Fast den här Passiern som jag provade låg faktiskt still. Men jag ska definitivt kolla upp Prestige. :)

Puttar upp med en liten följdfråga.

Hur bär man sig åt för att hitta en sadelutprovare? Jag har nog världens sämsta talang när det gäller google, för jag hittar bara de som finns längre upp i landet. :devil: Hade föredragit att hitta någon som kör ut, då pållen är aningens nervöst lagd både vad gäller transporter och nya miljöer.

Och fler kommentarer på sadelbilderna är givetvis också välkomna. :)

Det är nog inte så svårt att hitta en sadelutprovare - men att hitta en BRA sadelutprovare kanske är sämre.
Jag gjorde en sökning på "SBO sadelutprovare" och hittade då en firma i Hörby med personal som är utbildad.
BÄST är nog att hitta en kombinerad sadelmakare/utprovare/inprovare eller vad de nu kallar sig.

SBO - sadelmakarnas branschorganisation hemsida med auktoriserade sadelmakare http://www.sadelmakare.se/sbo/auktoriserad.html

Tack så hemskt mycket. :bow: Den närmaste fanns i Göteborg dock... Jag har också hittat den i Hörby, men fattade det som att de var speciellt för Amerigosadlarna. Men jag letar vidare.

Nu har jag hittat det företaget i Hörby som du nog tänkte på. Det var ett annat som jag hittade, men det verkar inte finnas kvar i Hörby längre. Jag ska ta kontakt med dem i Hörby i alla fall. Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: poetin
·
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag håller på och blir tokig av allt sadelletande... Har en häst med en ganska rak rygg och mycket bogrörelse. Provade Equipe...
Svar
14
· Visningar
4 672
Senast: Linah
·
Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka