Vad tycker ni?

W

Welona

Jag har börjat träna min 16åriga valack (hopphäst) mycket inom dressyren senaste tiden. han bygger på muskler som en galning (Särskillt i halsen) Han har en lång och tjock hals enligt mig :S (Det är han som är på min visningsbild)

Är det jag som tränar fel eller är det bara så det kan bli. Och vad tycker ni om hästar med långa tjocka halsar?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni?

Så vansinnigt som det låter borde ju inte just nacken och halsen växa. Se upp så att det inte är fett och en begynnande "fångnacke". Behöver ju inte vara det, men kolla gärna med veterinär, om du tycker att hästen "musklar" mer än som verkar rimligt utifrån tid och arbete.

Om du lägger upp bilder kanske du kan få hjälp att se vad det verkar vara, om du inte själv kan se riktigt om det är muskler eller inte, (inte alla kan se det tyvärr, men du kanske inte alls tillhör dem förstås!)

pict0836_46131637.jpg

pict0823_46131506.jpg

Bilder på Valiant ...

pict0836_46131637.jpg

pict0823_46131506.jpg

Bilder på Valiant ...

hej, jag vet inte riktigt om man får göra såhär, om inte får ni rätta mig...
men min häste har "samma" hals som din, de är läskigt lika i form och dyligt... så jag är också lite nyfiken på vad andra tror/vet/tycker...

/ tassse

Det är svårt att se när man bara ser halsen, inte resten av hästen.

Har din häst gått upp i vikt totalt? Kan det vara fettdepåer? Har nacken ändrats? Jag tycker att det ser ut som att det sitter mest uppe i mankammen just, inte musklerna nedanför i första hand, men det kan vara skuggor på bilden som luras.

Men nu vill jag inte göra dej orolig, det är bara om det ändrats och om hästen är lite fet med fettdepåer, som jag skulle vara uppmärksam. Kanske har den alltid haft den kraftiga nacken?
Jag tänker bara att eftersom du startade tråden så har du funderat själv över vad som är vad?
Just med tanke på åldern också, så fråga gärna veterinär om förändringarna om du har möjlighet nästa gång du har en ute tex.

Om han ändras mer i kroppen, som att få större mage, större nacke tex så kontakta veterinär.

Så länge han inte har tjock underhals är det ju inget fel, det är bara en väldigt välmusklad hals men absoulut inget fel på den!
Och han är ju absoulut inte tjock han ser ju ut som ett halvblod ska göra :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 733
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Evolve
  • Vi som letar häst II