vad tycker NI?

Gnist

Trådstartare
Är det ok att skaffa en till hund enbart så att den hund man redan har "ska känna sig tryggare och bli lugnare".

Fick höra den motiveringen i samband med ett hundköp (inte köpt av mig!!)och tänkte det kunde vara intressant att höra er åsikt om det..

Sv: vad tycker NI?

Nej!
Har man en otrygg hund så ska man först försöka se vad som är felet, varför den inte känner sig trygg. Kanske har man gått för fort fram.
Har man däremot testat med flera olika hundar som sällskap och det fungerar bra så visst, men annars tycker jag risken verkar stor att den nyinköpta hunden också blir otrygg.
Min tankar!

Jag skulle inte skaffa en hund av den anledningen (definitivt inte en valp), men det går inte att komma ifrån att efter att jag och sambon flyttat ihop med våra hundar (han har en 7 år gammal greyhound) har min nervösa lilla jycke blivit betydligt lugnare och mer harmonisk samtidigt som hans lugna herre blivit en busigare liten rackare. :D

Fast så har hon ju också blivit äldre (snart 2 år) så att hon blivit mer harmonisk kan ju också ha med att hon blivit äldre att göra.

Men eftersom att dåligt beteende har en förmåga att smitta bättre än det bra så skulle jag akta mig för att skaffa hund av den anledningen.

Jag vet en i mitt område som hade en jättelydig och lugn hund. Hon gjorde tvärtom, tog en omplacering på året ca. som hade en hel del problem! Det gick käpprätt! Hon fick gå omvägar när dom träffade på andra hundar, båda gjorde utfall. Det kunde vara över hundra meter ifrån och dom slängde sig i grejjorna ändå:confused:
Nu ser jag inte den andra hunden längre(antar att den på ett eller annat sätt fått vandra vidare), bara den första och den är återigen lugn:)
jag tror det är troligare att det blir motsatt effekt....
C

Jag tycker inte verkar som en bra idé. Om man nödvändigtvis ska skaffa en hund till för att "lugna" ner en stressad så verkar det smartare att skaffa en redan vuxen och harmonisk hund. Men jag tycker det är fel överhvudtaget att skaffa en till hund för att lugna ner den första.

Spontant tänker jag: Inte ENBART.. men man kanske kan få se det som en bonus.

Sen spånar jag vidare... och säger: Det beror väl på vilken ras man har och skaffar.. (sällskapsras=OK.. jakt-&bruksras.. njae..)och hur man är som hundägare.. om man har för avsikt att aktivera även hund nr 2..

Jag håller inte med.
När vi fick vår hund( goldentik) när hon var året, hade hon varit visserligen tillsammans med en massa andra hundar hos sin uppfödare. I allfall när hon kom till oss så var hon orolig och följde efter oss hela tiden. Vi bestämde oss för att köpa en hund till som sällskap och "döare" hund är svårt att hitta.:)
Hon blev så avslappnad och tyckte att det var jättekul med en kompis. Den andra hunden en liten knatte en blandis mellan bla pappilon och griffon var det full fart på.

Jag skulle aldrig själv ha en hund ensam, inte något djur för den delen. Jag har minst två av varje sort, vilket gör att vi har en hel del djur :)

Men du känner din hund bäst och fungerar den bra annars och du tränar den "rätt" och så, så gör som du tycker och känner.

Lycka till!

ny hästägare skrev:
Men du känner din hund bäst och fungerar den bra annars och du tränar den "rätt" och så, så gör som du tycker och känner.

Lycka till!

Menar du mig.. för jag har inte nämnt mina hundar i mitt svar öht. :smirk:

Thelma skrev:
Menar du mig.. för jag har inte nämnt mina hundar i mitt svar öht. :smirk:

Nej, det var nog jag som klickade fel kanske. Jag menade trådskaparen. :)

ny hästägare skrev:
Nej, det var nog jag som klickade fel kanske. Jag menade trådskaparen. :)

Ha ha..Det gäller ju inte Mig. Jag har ju hundar så det räcker :D Närmare bestämt 10 stycken ;)

Hörde det av en bekant då en av hennes bekanta skaffat en miniblandisvalp enbart som sällskap och trygghet åt den nerviga hund de redan har :crazy:

Jag personligen tycker det är rent åt he**ete att göra så, då det hunden behöver är engagemang och aktivering från sin ägare.
Jag skulle Aldrig sålt en hund till någon för den anledningen :cool:

Rent spontan så låter det ju rätt och gulligt. Men... Då blir det ytterligare en flockmedlem för den nervösa hunden att hålla reda på. De kan ju också trigga varandra i det felaktiga beteendet. Sen tycker iaf jag att det är svårt att ha tid med två hundar om den ena är en problemhund. Då ska den hunden ha massor av extra lull-lull samtidigt som man ska uppfostra valp nr 2. Hund NO 2 ska skaffas för ens egen skull, inte för någon annans skull.

Hmm, lite tvetydigt måste jag säga.

Det beror nog helt på situationen.

När jag nu skaffade Frilla gjorde jag det av flera orsaker, en var att jag i samband med detta hoppades på att Jepser skulle mogna.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 696
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 640
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur