Vad tycker ni...

Sv: Vad tycker ni...

Självklart ska hästen ha ett mjukt underlag att ligga på. Inte löst, men mjukt. Själv vill jag kunna "handlöst" kunna droppa mig själv på knä rätt ner i bädden, utan att vara rädd att krossa knäskålarna.

Det har varit pill med ena hästen, som vandrar och lägger upp längs väggarna, snurrar runt och dessutom halkar när han ska upp. Svaret har varit pedantskött permanentbädd, annars hade han också fått ligga på golvet - d v s ohållbar hästhållning!

Det där är oacceptabelt.
Jag kan inte förstå att man vill ha sin häst i en sådan box.

Att ha sin hæst i en kissig box visar att man inte har respekt før att det ær levande varelser med kænnslor och behov.

Fruktansvärt!

Tyvärr har jag med råkar ut för den bristen av strö, när jag hyrde stallplats och det "ingick" ( vad nu som ingick, lite spill?
jag köpte givetvis eget strö och letade annan plats så mycket jag bara orkade, var fler saker som inte var okej enligt mig, jag tycker hästar ska ha fri tillgång till friskt vatten även om det finns snö i hagen vilket stallägaren tyckte dög. :cry::o

Nae, detta är väl inget jag skulle ställa min häst på. Ser inget försvarsbart i denna bild.
Stackars hästar...

Håller fullt med om att det är på tok för lite strö.
Men - är bilden tagen före eller efter mockning och påfyllning av strö?

*kl*

Ser ju helt klart undermåligt ut. När jag har mockat ska det kännas som att man utan problem kan lägga sig där själv och sova några timmar, utan att det känns äckligt eller dåligt med strö. Självklart kan det vara ett litet undantag dagen före ströpåfyllning (om man inte har möjlighet att fylla strö varje dag), eller om det händer någon enstaka gång pga händelser utanför ens möjlighet att påverka, typ att ströleveransen uteblir eller liknande. Men att hästarna ska på det där sättet och inte kunna ligga ner och vila... fruktansvärt. Jag ser boxen som hästarnas säng, det är den plats där de ska kunna ligga ner och sova tryggt i lugn och ro.

Håller fullt med om att det är på tok för lite strö.
Men - är bilden tagen före eller efter mockning och påfyllning av strö?

Före, problemet var bara att inget nytt strö lades in efter mockningen, eller i alla fall väldigt sällan.

KL

Det finns inget försvarbart med sådana här boxar, oavsett hur ofta/sällan de används, så länge de faktiskt används! Oavsett om det är ligghall eller box. En box ser sällan ut såhär när hästen stått inne över natten. Någonting är fel och jag kan med största säkerhet säga att det är mockningsansvarigs fel.

Nej, i det fallet så skulle jag vilja lägga in i alla fall tre balar på 300 liter stycket. Använde själv fyra såna balar för att fylla en box första gången. Himla tråkigt att man låter sin häst stå sådär, tre balar spån kostar ju max 260 kr (dyra balar...) vilket i hästsammanhang får ses som en blyg summa.

Nej, i det fallet så skulle jag vilja lägga in i alla fall tre balar på 300 liter stycket. Använde själv fyra såna balar för att fylla en box första gången. Himla tråkigt att man låter sin häst stå sådär, tre balar spån kostar ju max 260 kr (dyra balar...) vilket i hästsammanhang får ses som en blyg summa.

Ja precis! Jag hade nog tömt, skrubbat och lagt in nytt.. Och avskedat den som mockar :devil:

Jag blir lite fundersam på hur denna typ av människor tänker...

Det borde ju vara mer slöseri på spån att ha det på detta sätt, eftersom allt då blir skitit... :confused:

Det blir visserligen mer att mocka runt i om man har mer, men eftersom man slipper kasta allt, sopa och strö, så borde det gå fortare ändå.

Nyfiket, är det på samma ort som du bor på? Jag såg att du sökte foderhäst på en viss ort och jag är anknyten till orten så jag undrar vilket stall man skall undvika?

Hade de åtminstone gummimatta under?

Senast ändrad:

Är det spån eller torv? Om det är det sistnämnda så är det (tycker jag iaf) svårt att avgöra skitighetsgraden på ett foto. Är det spån så ja fy fan...

Är det gummimatta under eller står hästen direkt på betong? Personligen kan jag tycka att det är ganska lite strö, men om hästen har gummimatta under så är det väl "okej".

Vad är kostanden för mockning & strö? Är priset låg anser inte jag inte att man kan förvänta sig en speciellt hög standard, såvida det inte regleras i avtalet att boxen ska rengörs enligt djurskyddslagen av stallägaren. Man får vad man betalar för liksom.

Senast ändrad:

Jag tycker man ser tydligt att det är blött, om inte annat kan man jämföra med hur det ser ut längre ut i kanterna!

Jag blir lite fundersam på hur denna typ av människor tänker...

Det borde ju vara mer slöseri på spån att ha det på detta sätt, eftersom allt då blir skitit... :confused:

Det blir visserligen mer att mocka runt i om man har mer, men eftersom man slipper kasta allt, sopa och strö, så borde det gå fortare ändå.

Nyfiket, är det på samma ort som du bor på? Jag såg att du sökte foderhäst på en viss ort och jag är anknyten till orten så jag undrar vilket stall man skall undvika?

Hade de åtminstone gummimatta under?

Du har nog blandat ihop det lite. Jag söker absolut ingen foderhäst, däremot är jag intresserad av att ev vara medryttare. Men det är inte på samma ställe.

Jag tänker också att det måste vara mer oekonomiskt med för lite strö .

Förövrigt så är det ingen gummimatta under. Det är betonggolvet som syns. Det är torv i boxarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 187
Senast: Fille
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 516
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 771
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 673
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka