Vad tycker ni

D

Donne

Är inte insatt i avel, men vad tycker ni om denna stammen.
Jag skriver inte hela stamtavlan, men några namn här och där.. Är det svenska hingstar?
Stona får oxå vara med lite

Moderns sida
Ganesco, unesco, Caracas, Lupine, Pompe, Klarinette (F1) Gakenda 3 (F4)

Fadern sida
Trofe, Indus, Flabola(55), Flamingo, Urbino

Kanske någon som kan lite om dessa hästar

Sv: Vad tycker ni

Trofé lämnade främst avkommor i dressyr, men också Tuff i fälttävlan. 2004 sänktes han till C p g a dålig nedärvning.
Trofés far Indus var en väldigt vacker hingst som främst lämnade gångartshästar men även någon svårklasshoppare.
Morfar Flamingo var med i svenska laget som tog OS-brons i dressyr -84. Han lämnade hästar i alla dicipliner.

Ganesco lämnade ofta lågställda men rörliga avkommor som var bra dressyrhästar, men också bl a Corrogan ue Hurricane xx som gick svår hoppning med Rolf-Göran Bengtsson.

Caracas var placerad i medelsvår klass i hoppning, dressyr och fälttävlan. Han var en av våra första prestationshingstar. Hans mamma Erna tävlade upp till svår hoppning men var placerad i medelsvår.

Sammanfattningsvis är stoets avelsvärde sänkt p g a att hon är efter en hingst som tagits ur avel för att hans avkommor inte varit så bra som man hoppats. Morfar och mormorsfar var A-premierade. I kombination med en modern gångartshingst borde hon kunna ha i aveln att göra om hon själv rör sig över snittet och inte är för grov och lågställd.

Jag kan utveckla stammen mycket mer ifall du vill.

Hmm låter intressant.
Nu kommer kanske lite dumma frågor, men som jag sa innan har innan, kan väldigt lite om avel, men försöker lära mig.

1. varför sänks premien på stoet om hingsten tass ur avel.
2. vad menar ni inom avel när ni säger lågställd?
3 och vad anses vara över snittet i gångarterna?

Uräktar om det är korkade frågor:confused:

1. varför sänks premien på stoet om hingsten tas ur avel.
Avelsvärdet sjunker när stoet är efter en hingst som sänkts för att avkommorna inte blir tillräckligt bra. En hingst kan tas ur avel av andra orsaker som inte påverkar lika mycket.
2. vad menar ni inom avel när ni säger lågställd?
Det är inte bara inom avel man använder den benämningen utan det är en beskrivning av modellen på hästen. Lite enkelt kan man säga att en lågställd häst har kortare ben än en högställd i förhållande till kroppen. Gamla typen av svenskt halvblod var ofta lågställda vilket var en bra typ när de användes i armen till allt dra, bära och blir ridna. Idag när hästarna huvudsakligen rids vill man ha en mer högställd typ på häst.
3 och vad anses vara över snittet i gångarterna?
Svårt att beskriva i ord men den ska rör sig bättre än en "vanlig" medelhäst.

Avelsvärdesbokstaven för stoet påverkas inte av om hingsten hon är efter sänks till C. Den bestäms bara av hennes egna avkommor och vad hon själv presterat. Stoet kan alltså mycket väl höjas efter att hennes far fått sänkt till C.

Däremot påverkas naturligtvis själva avelsvärdet, i betydelsen vad hon förväntas nedärva, negativt om hennes far inte ansetts vara tillräckligt bra. Kanske du missförstod Görels svar?

Tack för att du förklarade. Ibland kan det vara svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på.

Jo jag missförstod Görels svar, men nu hänger jag med igen.:angel:
Tack Görel för sidan du skickade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka