Vad tycker ni om vitlök?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Frejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 348
F

Frejja

Minskar risken för hosta med vitlök? eller är de dåligt för hästen att äta det?

Tänker på tex vitlöksfludium,vitlökspulver eller bitar.

Sv: Vad tycker ni om vitlök?

Förra ägaren till en av mina hästar sa att man absolut inte skulle ge vitlök eftersom det tunnade ut kärlen eller något liknande har jag för mig. Jag tyckte det var synd för att våra hästar har alltid gillat vitlök.

Jag väntar spännt på flera svar! :)

Ja, det kom en studie om att vitlök kunde ge blodbrist. Har dock inte märkt något på min ponny som käkat vitlök i flera år. Ifall inte blodbrist yttrar sig som fetma förstås.. :smirk:

Det har jag också läst om.

Vi gav våra hästar vitlök när jag jobbade på travet och jag ger min egen häst det även nu. Fast jag ger det inte hela året utan bara höst/vinter i ganska små mängder.

Minskar risken för hosta med vitlök? eller är de dåligt för hästen att äta det?

Tänker på tex vitlöksfludium,vitlökspulver eller bitar.

Vitlök i STORA doser, mer än 100 g/häst/dygn kan ge anemi
Men ger man 1 tsk - 1 msk/dygn/häst är det ingen fara.

Jag ger själv vitlökspulver till mina

Frisk luft och god foderhygien är mycket bättre. Även jag gav hästarna vitlök en gång i tiden men så köpte en bekant ett arabsto som var av den känsliga sorten och hon reagerade mycket starkt på vitlök, blev hängig, orkeslös. Efter 2 veckor utan vitlök blev hon bättre...då provade vi igen och samma symtom kom tillbaka. Då började jag söka info och efter det slutade jag helt med vitlök. Mina hästar är lika friska utan vitlök;)

ger ingen vitlök.
  • dels för att mina hästar alltid är friska (bortsett från sådan som hältor och små sår...:angel:)
  • som i sin tur leder till att jag antar att deras foderstat aldrig har saknat komponenten vitlök.
  • dels för att jag läst om följder så som blodbrist.
  • dels för att jag är allergisk,(mot att äta det)så lukten får mig att vilja spy.
  • dels för att jag tycker att det är att slänga pengarna i sjön.

Märkte ingen skillnad på min hosthäst när han fick vitlök och när han inte fick det. Ensilage, torv/papper, bättre ventilation och längre utevistelse samt saltat ridhus har dragit ner på hans hosta.

Min häst fick vitlök i våras/sommras och hon klarade sig bäst från fästingar och andra insektsangrepp.

min förra häst fick ej vitlök, hade inte en fästing under aalla åren ja hade honom.
min nya får heller ej vitlök, men ja plockar ca 1 i veckan.

mitt sto får vitlöks pulver i smådoser under sommaren, jag märker då att hon inte får lika mycket fästingar samt att myggen och knotten verkar hålla sig borta.

Vitlök i STORA doser, mer än 100 g/häst/dygn kan ge anemi
Men ger man 1 tsk - 1 msk/dygn/häst är det ingen fara.

Jag ger själv vitlökspulver till mina

Kloka kloka du:bow:
det är detta ingen fattar med vitlöken.. (förresten allt) i stora mängder (överdoseringar) förlamar kroppen, eller ger tråkiga resultat.

Små mängder stimulerar. Vitlöken skall förresten alltid vara "Färsk"
inga halvfabrikat, OCH man skall inte ge det året runt utan kanske 2 veckor med uppehåll 1-2 månader.:)

Undersökningen jag har läst hade de använt sig av frystorkad vitlök, räknar man om det till färsk vilök så får man ge ca 0,5-1 HEL vitlök/per häst och dag i en lång period.

Klart att hästen får anemi???? SJÄLVKLART.....
Skulle vi oxå få med de mängderna i en lång period.:eek:

Jag har läst på flera ställen att vitlök är skadligt och tydligen inte ha nån effekt på hästar.

Men jag började förra året att ge mitt sto vitlökspulver pga att hon varje höst/vinter får lite snorig nos och jag testade då detta.
Och hon slapp undan snorig nos. När vädret blev finare slutade jag dock med det.

*KL*

Jag ger det INTE för "hosthästar" (har inga hosthästar!) utan för att minimera insekter som knott, mygg och fästingar, vilket jag har RIKLIGT av i mina trakter!
Slutade i våras ge vitlök men ångrar det eftersom hästarna drabbades HÅRT i början av sommaren av insekterna. Så började ge igen och BUMS blev det en klar förbättring av insektsangrepp. Sedan har de fått hela sommaren och även om det har regnat i perioder och varit varmt/torrt andra perioder så har det defintivt blivit betydligt bättre.

Jag fortsätter ge mina c.a 1 msk/dag/häst....

Kloka kloka du:bow:
det är detta ingen fattar med vitlöken.. (förresten allt) i stora mängder (överdoseringar) förlamar kroppen, eller ger tråkiga resultat.

Små mängder stimulerar. Vitlöken skall förresten alltid vara "Färsk"
inga halvfabrikat, OCH man skall inte ge det året runt utan kanske 2 veckor med uppehåll 1-2 månader.:)

Undersökningen jag har läst hade de använt sig av frystorkad vitlök, räknar man om det till färsk vilök så får man ge ca 0,5-1 HEL vitlök/per häst och dag i en lång period.

Arabstoet jag nämnde fick små mängder. Känsliga hästar kan reagera starkt så det är vettigt att vara försiktig. Lök och vitlök hör inte till hästens naturliga kost för övrigt...

Undersökningen jag tror du syftar till hade som syfte att fastställa huruvida man kan förmå hästen att frivilligt konsumera en skadligt stor mängd vitlök. Det kan man. Hästen har således inte någon instinktiv självbevarelsedrift som förhindrar att de sätter i sig en toxisk dos.

Undersökningen har inte fastställt hur stor mängd hästen behöver äta för att vitlöken ska ha en skadlig inverkan. Det är en helt annan studie.

Det mesta är skadligt i för stora doser, så även vitlök.

Jag ger mina hästar ca ½-1 matsked vitlökspulver om dagen, speciellt på sommaren då jag tycker det har en positiv effekt mot fästningar. I övrigt tycker jag inte att vitlök verkar ge någon "hälsoeffekt" eller liknande, men som sagt - bra mot ohyra.

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: screen
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈