Vad tycker ni om sadeln?

Sv: Vad tycker ni om sadeln?

Hästar är otroligt smärttåliga (de flesta av dem) och visar kanske inte direkt genom vilda protester. Särskilt om det är något som de vant sig vid, som t ex en illaliggande sadel.

Däremot märker det stora flertalet ryttare när de får på en sadel som passar. Problem som de inte visste att de hade har försvunnit. Hästen rör sig lättare, bättre, tar hjälpgivningen bättre (eftersom inte sadeln hindrar deras rörelser) och är mer positiva.

En illa tillpassad sadel är som smågrus i skon. Visst kan du gå med det ett tag, men på sikt kommer det att skada foten så illa att den blir obrukbar.

DETTA är så sant!

Var iväg med min häst till S****man. Provade ut ny sadel, fick ny häst på köpet. Hon rörde sig plötsligt stort och luftigt igen, samt blev så naturligt mjuk som hon var tidigare.
Visste knappt om jag skulle skratta eller gråta. Kände mig otroligt korkad i alla fall.

Jag tycker inte att sadeln i sig sitter så förjävligt som många här verkar tycka. Däremot är märket/modellen gräslig (jag har sett ett antal av samma märke och modell) och man undrar om dom ens är skapta för att ligga på en häst. Där ligger nog det största problemet. Har ännu inte sett en häst som den här sadeln faktiskt passar på.

KL

Tack för alla svar. JAg har inte ridit med sadeln sen dess och det har blivit barbacka och jag har testat en annan sadel, dressyr,kändes lite bättre. Ska fixa fotona på hur den ligger och hur min andra sadel ligger på henne.

första sadeln ser nästan ut att luta framåt? Men verkar som om hela bilden är typ sne? ;) Den såg ganska stor ut, vad är det för sätes storlek? Om du brukar ha paddar så passar det hellre under den sadeln än Lewa sadeln, då den här sadeln verkar (för?)vid.
Dressyr sadeln skulle du kunna lägga längre bak, samt spänna sadelgjorden utan schabrak under. På bilden från sidan så lutar den bakåt, så den ser för smal ut. Men prova dra bak och ta en ny bild, ev är den bättre då.

H`s sadel ligger med fjärilspad på H och den är jätte gammal, men tror 18. L är ju som sagt lite smalare än hon. Får ta lite nya i helgen, bara inte den är upptagen då av sin ägare då.

Tack :love:

KL
Men jag funderar, sadel har hon haft i flera år och markera inte ett dugg av den. Borde hon inte markera nåt om den ligger så dåligt???
Jag är då inge proffs på sadlar, men jag blir bara fundersam...

Jag red ihjäl min fina dam med fel sadel.... hade den på henne i 5 år, på slutet började hon bli konstig när jag red.... jag tog in henne på klinik, och hon var halt på tre ben. Inte speciellt ont i ryggen, men när utrustningen bedömdes såg de att sadeln var för smal och sne i bommen..... den hade jag glatt ridit runt i så många år, hästen sa inte ett ljud..... eller så sa hon till, men jag lyssnade inte... :cry:

Sadelutprovare, jag kan inte leva utan dem.... numera kontrollerar jag sadeln varje år, och rider bomlöst när han fläskar på sig för mkt, pga bete och sånt....

Hästar är otroligt smärttåliga (de flesta av dem) och visar kanske inte direkt genom vilda protester. Särskilt om det är något som de vant sig vid, som t ex en illaliggande sadel.

Däremot märker det stora flertalet ryttare när de får på en sadel som passar. Problem som de inte visste att de hade har försvunnit. Hästen rör sig lättare, bättre, tar hjälpgivningen bättre (eftersom inte sadeln hindrar deras rörelser) och är mer positiva.

En illa tillpassad sadel är som smågrus i skon. Visst kan du gå med det ett tag, men på sikt kommer det att skada foten så illa att den blir obrukbar.

:bow: kunde inte sagt det bättre själv. Kloka ord! :)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 759
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar