Vad tycker ni om sadeln?

Ninis

Trådstartare
Hur tycker ni denna sadel ligger på henne. Vanligt vis har jag en gelepad och en teddy pad mellan schabrak och sadel. Och det är inte så att hon störs av sadeln. Hon skrittar korta steg md lr utan sadel och trav och galopp blir längre. Det jag vet om sadeln är att det är en Lewa.

sadel från sida

Sv: Vad tycker ni om sadeln?

hoppas du får bilden att visas :)
Lite allmänna frågor bara: Vet ngn om Lewa fortfarande tillverkas?
Samt, ts, har du både gelepad och fårskinn? Varför? Det borde bli ganska trångt om utrymme under sadeln med två paddar och man kommer så "högt" över hästens rygg pga att sadeln lyfts upp?

nu kom dina bilder ;P
Sadeln är för smal, för böjd och ser hård ut i stoppningen...
Med paddar under blir det bara ännu mer trångt runt manken, ser ut som att din häst inte kunnat utveckla musklerna vid sidorna om manken, de är som "intryckta". Inte lätt att se på bilden, men tycker du att det går "gropar" in vid sidorna på manken om du kollar på hästen? Jag tycker inte att du ska använda den där sadeln, varken med eller utan padd...
Padd anser jag att man kan använda då man har en sadel som är ngt för vid, så kan hästen få "växa i" sadeln och man kan ta bort padden när den breddat sig.

Det är en gammal vana jag har, känns bättre om man får nåt mellan om det skulle vara lite trångt. Helt enkel gammal vana:angel:
Sadel kom med henne, så jag är väl medveten att jag måste byta i framtiden. Hon har knappt gått under vintern. Hon kom hit i Maj och blivit riden runt 20 ggr sammanlagt. Jag har dock inte ridit mer än 5 ggr, utan en betydligt lättare person har suttit på henne.

Senast ändrad:

om det är lite trångt - då blir det ÄNNU mer trångt om man knölar in två paddar...
Padd ska användas som sagt, hellre när sadeln är ngt för vid. Är den för trång eller gränsen till för trång så ryms ingen padd.

oj den där sadeln ligger inte bra!
köp en passande sadel(sadelutprovare) istället för att trixa med tusen paddar! sadeln ligger dåligt och ingen padd kan göra den bra.

Köpte du henne då? Gjordes det ngn veterinärbesiktning? Varför skrittar hon med korta steg? Smärta från ryggen - pga sadeln?

Ta ut massör/E.T el. liknande och kolla igenom ryggen tycker jag. Sedan slänger du den där sadeln långt bort från den här hästen i fråga ;)

Och provar ut en ny som passar. :)

Är verkligen ingen expert, men den sadeln skulle jag aldrig lägga på den häst. Den passar illa

Jag kan inte mycket om sadlar, men på ridskolan när jag var liten fick jag lära mig att lägga sadeln minst två fingrar bakom bogbladet. Jag tycker bilden visar att sadeln ligger på bogbladet. OM det stämmer så får inte bogbladen någon rörelsefrihet. Inte så bra, vad jag har lärt mig.

KL
När jag tog över henne var hon skinn och ben,vet inte hur länge hon sätt ut så. Det vet inte förra ägaren heller, då hon hade täcke på sig varje gång hon hälsa på. Hon var grymt chockad när hon väl kom hit och såg henne, då fodervärden kom hit med henne. Massör har kollat på henne och hittar inget, hon tar korta steg barbacka med. Hästen är 20 år i år.

KL
När jag tog över henne var hon skinn och ben,vet inte hur länge hon sätt ut så. Det vet inte förra ägaren heller, då hon hade täcke på sig varje gång hon hälsa på. Hon var grymt chockad när hon väl kom hit och såg henne, då fodervärden kom hit med henne. Massör har kollat på henne och hittar inget, hon tar korta steg barbacka med. Hästen är 20 år i år.

Vilken tur att hon har kommit till dig:)

Tack :love:

KL
Men jag funderar, sadel har hon haft i flera år och markera inte ett dugg av den. Borde hon inte markera nåt om den ligger så dåligt???
Jag är då inge proffs på sadlar, men jag blir bara fundersam...

även om hästen inte markerar med sadeln så betyder det inte att en inte ligger dåligt, hästen har ju antagligen ändrat muskler sen sadeln köptes då den stått länge, varit undernärd och sen blivit rundare och satts igång igen. köpte min sadel när jag fick hem henne, under första året så blev hästen halt och andra året började hon vägra på hinder och sparka bakut vid ridning. först i år (3e året) så kom vi på att det antagligen var sadeln som gjorde att hästen gjort som hon gjort. fick då låna en sadel som ligger bättre och har nu en helt annan häst hemma ^_^ hon är lätt att rida och vill jobba igen :D så även om sadeln passade hästen hela året innan jag fick hem henne så blev det värre och värre för varje år.

vad skönt att du/ni kom på vad det var som var problemet. Denna tant bryr sig inte om sadeln,när hon väl blivit riden, hon är så glad att röra sig utanför hagen. Så hon pinar på rakt fram...

Bara för att du inte MÄRKER något på henne som kan likna protest betyder det inte att sadeln passar och är bra?
Verkar som att du inte vill inse att den inte passar pga att hästen inte har gått så långt som att blivit halt eller visar protester eller ömmar ordentligt i ryggen. Hon kommer inte kunna bygga muskler med den där sadeln, hon ser redan ut att ha "skador" av sadel, tillbakabildade/intryckta muskler framme vid manken. Sedan lägger du paddar som gör det ännu mer trångt.

Har du tänkt fortsätta med den här sadeln fast den så uppenbart inte passar hästen? och det ser man t.o.m bara genom en ganska så suddig bild. Varför frågar du om den passar, och när den inte gör det, så verkar du försvara med att fortsätta använda den för att hästen haft sadeln förut och att den inte protesterar? Din häst är väl snäll samt är van vid en sadel som inte passar och gör ont och klämmer ihop musklerna på sidorna om manken samt glappar i bak pga för böjd bom. Hon borde inte behöva bli utsatt för det en ridtur till. BYTA sadel är det enda rätta du kan göra.

Om det hade legat mellan att rida barbacka, och rida med den sadeln hade jag ridit barbacka..

Sadeln ser precis ut som den gamla Lewan jag fick med min förra häst. En riktig rishög av allroundmodell som var sned i bommen (alt. väldigt skevt stoppad) så den hamnade på soptippen. Det är den enda Lewan jag har sett men gissningsvis är din inte så mycket att hänga i granen heller.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 759
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar