Vad tycker ni om Prob till eksemhästar?

V

vocama

Har en ponny, med eksem.
Jag använde hela förra perioden av knott, Prob.
Tycker det funkade bra, med noggrann skötsel.
Har nu hört att det ska vara bra att ge linfröolja.
Undrar om någon har erfarenhet av det?
Var köper ni bra eksemtäcken ifrån?
Till shetlandsponny.:angel:
Carola

Sv: Vad tycker ni om Prob till eksemhästar?

Jag har varken shettis eller eksemhäst.
Men, mitt kallblodstravarsto hade enorm klåda under vår, sommar och höst. Hon kliade sig mot allt hon kom åt, kliade av sig både man och svans och hon led verkligen av klådan.
Jag badade henne med PROB schampo tre-fyra gånger och använde sedan PROB olja regelbundet tills klådan försvann. Under tiden började också ge linfröolja, ca 1/2 dl per dag.
Det tog något år innan klådan var helt borta, men den har inte kommit tillbaks (det är fyra år sedan nu).

Jag ger fortfarande linfröolja i fodret till alla mina tre hästar.

Immer

Har haft hand om ett antal exemhästar, tycker prob(olja+shampo) är det bästa jag prövat. Linfröolja vet jag inte? Men jag ger min häst äppelcidervinäger ca 1/5 dl (islänning) och B1-vitamin. torkade nässlor är också br har jag hört. Han kunde gå utan täcke förra sommaren utan att klia sönder sig! ä.c.vinägern och B1 vitaminerna får han året om. Det är nog ingen vetenskap bakom detta men jag vet att det funkat på många hästar. Boett och Hööks har bra täcken!;)

Jag ska prova att ge linfröolja o lite äppelsidvinäger.
Jag har köpt ett täcke från Boett, det är kanonbra. har även ett från Hööks. Det från Boett är klart bäst. Synd att alla eksemtäcken, är så dyra! Tack för råd!
Carola:)

Glöm inte lite extra b vitaminer. ;) Lycka till med din häst!

Har en ponny, med eksem.
Jag använde hela förra perioden av knott, Prob.
Tycker det funkade bra, med noggrann skötsel.
Har nu hört att det ska vara bra att ge linfröolja.
Undrar om någon har erfarenhet av det?
Var köper ni bra eksemtäcken ifrån?
Till shetlandsponny.:angel:
Carola

boett är bäst på eksemtäcken! funkar jätte bra på min shettis

min erfarenhet av linfröolja på min shettis va att det märktes inget på värre/bättre eksem, det enda va att han blev väldans fet av det, han fick det ett år i väntan på att det skulle hjälpa mot eksemen och jag tänkte att hjälper det mot eksemen så gör det inte så mkt att han blir fet, men jag ger han aldrig mer olja,..... :p

Jag gillar INTE prob ( som då hette problem)

De innehöll både alkohol och tjära vilke är uttrokande vilket var helt vansinnigt. Dessutom är tjära cancerframkallande :devil:

Minhäst blev riktigt skaplig med tvätt varanann vecka och olja som masserades in i hans torra hud i man och svanrot- den lindrade klådan

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 819
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 467
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 426
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka