Vad tycker ni om Pedigree som foder?

H

HaRLeKIn

Hej!
Vi har en liten djuraffär där jag bor som har lagt ner.
Jag brukade köpa Nutra Nuggets till min hund tills för ca 3 veckor sen då djuraffären la ner. Nu har vi 4 mil till närmaste ställe som säljer nutra nuggets så jag har köpt pedigree till hunden (på ica) och undrar om det är bra foder el om jag borde gå över till något annat?

Sv: Vad tycker ni om Pedigree som foder?

Har hört att det nästan bara är vatten, fett och salt i det fodret :crazy: iofs, ger jag doggy så jag ska väl inte säga något... men det verkar vara bättre eftersom min hund blir sålig av för mycket fett och han blev sjuk när han fick pedigree men doggyn funkar bra...

Mina hundar har inte alls fungerat på det fodret! De var fisiga i magen, glanslösa i pälsen och den ena fick klåda och utslag (reaktion mot spannmålet, vete). Dock syntes ju inte skillnaden på dem förens jag bytte till Nutro Choise, OJ vilken markant skillnad! Fina i hullet, glansiga i päls, väldigt stabila och fina i magen, ingen klåda och alla utslag försvann. Så aldrig mer pedgree för oss...

Jag hade nog heldre barfat då, om du har svårt att få tag på en bra torfoder...

Våra hundar har aldrig funkat på det fodret, dom blir verkligen urkass i magen av det. men det är ju olika från hund till hund.

Nu har jag iofs en hund som verkligen är svår att hålla i hull (han ser ut som ett benrangel :( ) och vi har testat dom flesta foder utan att lyckas. Det enda han går upp och håller vikten av är coop xtras :crazy: Det hörde inte hit iofs. Men tycker du att din hund är fin i pälsen, bra i magen osv så fortsätt med pedigree om du känner för det.

Min tik är allergisk mot nästan alla foder men pedigree oxkött och grönsaker är ett av dom få fodren hon KAN äta utan att få exem. Hon har fin glansig päls, är fin i hullet och bra i magen. Ett annat foder hon kan äta är JWB men det blev så krångligt iom att vi fick lov att förbeställa det hela tiden för det är ingen butik häromkring som har det hemma. Vi hade inte heller råd att köpa flera säckar på en gång så än så länge får det bli pedigree med inslag av matrester och köttkross. Har dock planerat att testa färskfoder då jag tror att det vore det allra bästa såvida hon inte är allergisk mot något i det.

Hon har börjat fälla ganska mycket men hon började lite innan jag bytte foder, innan dess har hon inte fällt ett strå, jag har inte hittat nåt inne iaf. Nu är det svart på golvet när hon är inne :eek:

Fast det är min första hund så jag vet inte om det kan bero på nåt annat, när fäller de valppälsen? Hon ska nog löpa snart verkar det som, hon är 8 mån nu.
Jag ska prova ett tag till o se hur det går, hon har alltid haft jättefin blank päls, om det ändrar sig får jag väl ändra foder då kankse...

Första veckan när vi bytte foder (det blev lite för snabb övergång) fes hemskt mkt o var konstig i magen men nu är det över.

Ina åt det när hon kom till oss.Hon sket typ fyra gånger om dagen och var ständigt lös i magen. Passar en golden nu,och kan se lite samma "symptom",han äter pedigree.

Lagotton åt deras valpfoder och fungerade väldigt bra på det!

Min hund hade kliat ihjäl sig av det då det består av nästan bara spannmål och hon helt enkelt inte tål det... Det finns så mycket bättre foder, varför köpa det..?
Dock har jag en labbe och, ja, hon kan leva på hushållspapper om det skulle vara så. Hon har levt på det billigaste fodret på marknaden i hela sitt liv (min pappas hund egentligen och jag köper inte mat till den hunden också), och hon är nu 14 och ett halvt år och frisk...

Jag har 10 mil fram och tillbaka där jag köper mitt foder, så lite får man lägga på dem;) Jag tror på att lägga dem pengarna på djuren så får man tillbaka det senare. Min allergiska hund är allergisk av olika anledningar, men en av dem är att hon fick ett foder med mycket spannmål som ung...

//E

Min hund är allergisk mot kyckling och kycklingprotein. Det finns i någon form i de allra flesta foder och ofta som biprodukt. Får hon t.ex. i sig kattmat så får hon prickar på en gång :smirk: . Finns det i pedigree så är det iaf sålite att hon inte känner av det men t.ex. RC tål hon inte alls och precept åt hon inte ens...det är jobbigt med allergier.

Mina hundar utom labben tål det inte, blir lösa i magen och fruktansvärt glanslös päls. Och dom bajsade typ fyra fem gånger om dagen-höll sig inte på natten heller faktiskt.

Sen gick jag över till det foder jag gillar bäst som mina hundar fungerar på och det är eukanuba.Mina storväxta hundar fick mkt lite växtvärk av det och dessutom tyckte dom det var gott ;) Visst dyrt, men o andra sidan så tar dom sig i vikt av det,är mkt gladare o trevligare,bajsar 1-2 grr om dagen och fiiin päls!:banana:

Mulles_matte skrev:
Våra hundar har aldrig funkat på det fodret, dom blir verkligen urkass i magen av det. men det är ju olika från hund till hund.

Nu har jag iofs en hund som verkligen är svår att hålla i hull (han ser ut som ett benrangel :( ) och vi har testat dom flesta foder utan att lyckas. Det enda han går upp och håller vikten av är coop xtras :crazy: Det hörde inte hit iofs. Men tycker du att din hund är fin i pälsen, bra i magen osv så fortsätt med pedigree om du känner för det.

Vi hade samma problem med lilla A. Han är inte lättköpt när det kommer till torrfoder, så vi provade Bravo Färskfoder. På 2 dagar syntes stor skillnad!:eek: Nu har han lite päls, så man ser det fort på honom :D

Han äter i alla fall upp all sin mat både morgon och kväll, det känns bra att veta att han mår bra, speciellt nu när det är kallt också.:bump:

Jag har testat Klass och Nordic (lr va d heter) färskfoder till Mulle.. och ja.. han älskade att äta det, men vikten ville riktigt hänga med. :(
Visserligen är inte det fodret vi har nu världens bästa, men så "tjock" (han är normaltjock, men jämfört med innan så e han fet nu :crazy: ) som han är nu har han aldrig vart. Oavsett vilket foder jag än har haft.

Jag har provat det men mina hundar sket rött av det. Om din hund funkar bra på det så är det väl bara att köra på.

Jag gillar inte foder som innehåller massa onödiga färgämnen och spannmål. Men visst, det fungerar på vissa hundar. Dock så brukar det inte lika ofta fungera bra genom hela livet på en hund, det brukar visa sig mer på äldre dagar då.

Jag kör därför på kvalitetsfoder hela hundens liv.

det finns andra lågprisfoder som är betydligt bättre än pedigree. coop's och best in show finns utan vete och har inte hälften (om ens några?) färgämnen som pedigree. jag tror t o m att doggy är bättre.

Å Blåvits egen mat är nog också bättre. Minns inte vem som tillverkade den. Men det är någon svensk fodertillverkare fast med blåvit påse.

Är inte coop's å blåvitts samma foder?
(eller så är det jag som är helt ute och cyklar nu. )

Det finns en foderrådgivare i sverige på hund (säkert flera sådana men jag tänker på hon som jag har kontakt med)
Hon säger att Doggy faktiskt är ett bra foder.Och på min ena hund (jag har tre) så fungerar det utmärkt!Jag har haft färskfoder på henne men hon fick äta 2.2kg om dagen för att överhuvudtaget öka en gnutta i vikt-men blev då kass i magen i stället.
Eukanoban funkar på två av mina hundar men till den tredje får ja ha doggy + special vitaminer som jag beställer hem för att vara på den säkra sidan att hon får i sig det hon behöver-det som doggy fodret inte fyller upp.

cillamuffins skrev:
coop's och best in show finns utan vete och har inte hälften (om ens några?) färgämnen som pedigree.
Vet inte om det är vete i coop's men det står spannmål (kan väl vara annat än vete oxå? :confused: ) på säcken jag har här hemma. Färgämnen finns det inga vad jag kan se.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama