Vad tycker ni om min ponny? (bild)

B

Belleriet

Hej, jag undrar vad ni tycker om min ponnys kropp? Kom gärna med tips och synpunkter. Är han musklad/omusklad, tjock/smal, grov/slank osv?
Gärna så att jag vet vad jag kan förbättra, är så dålig på att se själv, speciellt när jag ser honom varje dag blir man nästan "blind" för honom.
Jag vet att det är svårt att se på en bild, men om ni utgår från den + att han fyller 6 i år och rids regelbundet, ca 4-5 ggr/veckan.
26922241.jpg

Sommar 2007
26922314.jpg

Sommar 2008
26922364.jpg

Slutet av sommar 2008
26922380.jpg

Vinter 2008(extremt dålig bild för det här egentligen, klent med vinterbilder)
Ska försöka fånga en bild på honom i nuläget, precis efter vintern och allt, misstänker att han är lite tjockare och mer omusklad än i somras.
Tack på förhand!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni om min ponny? (bild)

Jag tycker att den ser fin ut(päls och muskler och så:)), lite för mullig på slutet av sommaren men det blir ju lätt så med ponnyerna.
Svårt att se på vinterbilden, men så som han var slutet på sommaren-08 så borde han nog bli lite smalare...:)

okej! tack för svaret! alltid roligt att veta:) men här kommer en bild tagen idag på honom, han har vinterpäls som kanske lurar ögat lite och han är inte alltför vacker i leriga hagen, men det är bara kroppen som ska synas!:)

26946241.jpg

Idag 6/4 -09. Är han lite för knubbig? Svårt att se från sidan men om man kollar framifrån ser han lite för tjock ut tror jag, magen sticker ju ut:)
han kanske får för mycket kraftfoder;
1 kg havre
0.75 kg kornkross
0.5 kg pellets, kraft grund
1 dl mineraler
1 dl foderjäst (uppdelat på två mål)
ca 1 dl melass (han gillar inte foderjästen nå vidare)
fodermorötter
2 msk cikorikasalt

vad tror ni?

han ser ganska omusklad ut på senaste bilden, men hullet är bra..alltså inte jätteomusklad men mer muskler skulle bli ännu bättre..

okej! tack för svaret! alltid roligt att veta:) men här kommer en bild tagen idag på honom, han har vinterpäls som kanske lurar ögat lite och han är inte alltför vacker i leriga hagen, men det är bara kroppen som ska synas!:)

26946241.jpg

Idag 6/4 -09. Är han lite för knubbig? Svårt att se från sidan men om man kollar framifrån ser han lite för tjock ut tror jag, magen sticker ju ut:)
han kanske får för mycket kraftfoder;
1 kg havre
0.75 kg kornkross
0.5 kg pellets, kraft grund
1 dl mineraler
1 dl foderjäst (uppdelat på två mål)
ca 1 dl melass (han gillar inte foderjästen nå vidare)
fodermorötter
2 msk cikorikasalt

vad tror ni?

Jag tycker du ska se över foderstaten, även om han inte är tjock. Min store (kallblod) rids regelbundet 3-5 dgr/veckan. Han få 500gr havre, betfor och miner. Till det får han 7 kg hö.

Vad har du för värden på ditt hö?

Tycker som sagt han är fin, men han får väldigt mycket kraft för att inte tränas speciellt hårt.

Ja jag håller faktiskt med dig, började minska lite smått idag, för detta är vad han har fått under vintern och nu när det precis har blivit vår har jag inte hunnit tänka över det. Det är ju inte lika kallt och han gör inte av med lika mycket energi, jag tror han bara börjar bli tjock av det han får nu, han hinner nog inte göra av med allt.

Jag vet inte vad jag har för värden på höet, hur vet man det? Måste nog fråga pappa:laugh:

Och nu ska han få ordentlig träning också det börjar ju snart tävlas på riktigt;) tack för alla svar hörrni!!

Tycker nog han ser något omusklad ut på sista bilden. Hade nog tagit bort en del av det energirika kraftfodret o ersatt det med mer proteiner, typ i form av Lusern.

Ja jag håller faktiskt med dig, började minska lite smått idag, för detta är vad han har fått under vintern och nu när det precis har blivit vår har jag inte hunnit tänka över det. Det är ju inte lika kallt och han gör inte av med lika mycket energi, jag tror han bara börjar bli tjock av det han får nu, han hinner nog inte göra av med allt.

Jag vet inte vad jag har för värden på höet, hur vet man det? Måste nog fråga pappa:laugh:

Och nu ska han få ordentlig träning också det börjar ju snart tävlas på riktigt;) tack för alla svar hörrni!!

För att få fram ett värde på ditt hö så måste du ta prover och skicka iväg det på analys.

Kopierat från en annan sida:

Ska hon skicka till analycen, så ska hon beställa embalage. Detta gör man här
http://www.analycen.se/lantform.asp

Kryssa i rutan hö.

Följsedeln kan hon skriva ut, där kryssar hon i rutan hö samt rutorna torrsubstans och mineraler.
http://www.analycen.se/pdf/lant/bestallning/lantfoljesedel.pdf

Provtagningsanvisningar finns här
http://www.analycen.se/grovfoder2.asp

Men följer även med embalaget.

Analycen är bra, men inte billigast. Andra lab är:
http://www.hjortenslab.se
http://www.agrilab.se

tack för svaren!

vill gärna ha fler åsikter!! bomba på!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: ameo
·
T
Hästvård Hej alla! Jag tänkte jag skulle be alla duktiga bukemänniskor hjälpa mig med ett litet detektivarbete! Vi har en ponny som skulle kunna...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 890
Senast: Korven
·
Hästmänniskan verkar vara riktigt svårt. Kikar på ponnyer mest hela tiden för att se vad som finns på marknaden. Varför låter man sitt barn skriva...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
14 344
Senast: Lobelia
·
Hästvård Pålle fick nya skor i går. Kom gärna med synpunkter, tips osv! Bakgrund: 10-årigt kallblod, Rids mest i dressyr, men även hoppning och...
2
Svar
36
· Visningar
5 458
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30