Vad är det för fel på vår ponny?!

Sv: Vad är det för fel på vår ponny?!

Jo jag har sett att den är på väg att utredas. Jag har tolkat det som att detta pågått ett tag dock och därför reagerar jag. Hur i 17 kan du bedöma att hästen inte har ont i sina hovar, eller ngn annanstans? Det första tecknet på grav smärta är att hästen blir ovillig att röra sig. Att samtidigt skriva som du skriver, att den agerar extremt, och sen kalla den lat, är för mig obegripligt!

han är seg vid alla former av arbete, "lat" om man så vill. Han har inte fång. .

... hade jag satt upp någon annan på min häst i somras hade den också trott att hästen bara var "lat", "ovillig", "värmeseg" etc när han inte villa bjuda fullt ut i traven. Med ryttare var han pigg i skritten, kunde trava men inte gärna fort. Travade raskt på grusväg när veterinär kom och undersökte, travade vanligt på gången på klinik (hårt underlag, betong?).

Jag skriver det igen, din häst visar många symtom på att den har/eller har haft ett fånganfall och att hovarna inte är utläkta ännu. Jag hoppas såklart att din häst inte har fång, men jag blir förvånad om det visar sig att den inte har det.

Det som kan vara så svårt med fång är att det ibland är svårt att se det. I mitt fall missade som sagt en hemmaveterinär, en hovslagare samt en klinikveterinär att hästen hade fång. :crazy:

... Det som kan vara så svårt med fång är att det ibland är svårt att se det. I mitt fall missade som sagt en hemmaveterinär, en hovslagare samt en klinikveterinär att hästen hade fång. :crazy:

Ungefär som min kompis ponny, den är i Trapalanda nu.

VARFÖR låter man en fånghäst vara fet?!
Akutbantning, så fort det bara går utan att det är alltför "påfrestande".
Min pålle gick ner 100 kg på 100 dagar, ungefär. Han hade problem med benen, och alternativ fanns liksom inte.

Ont i benen kan ju (iaf på människor) bero på övervikt och på sikt förslitningar.

Banta, typ nu!

Jag tycker det är konstigt att alla siktar på hovarna :confused:
vi har en häst som inte gärna gick fram och det var för att hon hade pålagringar i ett framknä :( något att tänka på? fast det förklarar inte andnings problemen !? kanske astma?

Jag har inte en häst med hjärtproblem, men jag har. När jag har problem blir det precis som du skriver ingen ork och orkar inte riktigt göra något fast man vill, sen blir jag ochså annfådd för inget, man kippat efter luft och får inte nog med syre, sen efter en liten tid går det över och jag blir som vanligt igen, jag svettas ochså floder vid ansträngning som inte känns ansträngande(förstod du) nästan utan någon orsak och ibland funkar det perfekt.

tillägg: jag tror ponnyn har IR problem ochså

Senast ändrad:

Lånar min egen knapp och slänger frågan till etern
Jag har för mig att det inte är ovanligt med hjärtpåverkan på Cushingshästar, någon som känner igen detta?

Visade den inte heller några stora symptom?
Hur kom de fram till att det var fång?

När den inte kunde vända och röntgen visade mycket rotation. DEn hade varit seg i ridningen hur länge som helst, jag kallade henne för snigeln. Inte fet men hingstnacke på ett sto? Hon avlivades efter en kort tid i en djup bädd, inget liv för en häst att aldrig kunna gå på bete.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 712
Senast: prallan
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 115
Senast: Efwa
·
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 092
Senast: Pudlan
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 115
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar