Vad är det för fel på vår ponny?!

Sv: Vad är det för fel på vår ponny?!

Känner att jag måste berätta hur små symptomen kan vara för fång :crazy: .
När min häst fick fång så var symptomen väldigt små, lite seg och ville helst gå på gräskanten. Ingen "fångställning". Dock tjock och avställd pga ordinerad vila pga annan sjukdom. Röntgade och det fanns både sänkning och rotation.

Nästa gång så märkte jag att hästen blev något segare vid ridning, samt ovillig vid höger galopp vid longering. Smal och i sitt livs form. Magkänskan sade fång. Men eftersom hästen inte hade fångpuls, travade utan problem, vände utan problem och reagerade ej vid visitertång så trodde varken hemmaveterinären eller hovslagaren att det var fång. Jag gav mig inte utan åkte till klinik och röntgade. Bilderna visade ingenting, och veterinären trodde inte det var fång. Men magkänslan gav inte med sig så jag behandlade honom som fånghäst. Några veckor senare var det dags för skoning, DÅ först syntes det att hästen haft fång.

Det jag vill komma fram till är att på vissa hästar så är tecknen för fång jätte-små!

Fång kan absolut vara lurigt. Jag vet att det kan vara precis som du beskriver. Hoppas det gick bra för din häst!

Vad tror ni kan ligga bakom vår hästs olika symtom? Även om vi behandlar symtomen efterhand så vill vi ju gärna hitta orsaken till att han ser ut, beter sig och mår som han gör.

Vad äter han idag? Hö, hösilage? Det är ju nästan omöjligt att säga nånting känns det som.. Hur mkt rids/körs han? Men tanke på att hästen går på lösdrift, är det fri tillgång då?

Vad tror ni kan ligga bakom vår hästs olika symtom? Även om vi behandlar symtomen efterhand så vill vi ju gärna hitta orsaken till att han ser ut, beter sig och mår som han gör.

Hur har ni behandlat en eventuell misstanke om insulinresistens?

Det kan vara orsaken till ett fånganfall (om det nu är det som din häst har känt av).

Jag tycker också att låter som typisk fång. Har haft två fånghästar själv och vet att det kan se väldigt olika ut med symptomen. Ena hade inga som helst fettdepåer, medan den andra hade rejäla sådana plus en massa andra klassiska tecken på fång. Den ena av dom betedde sig som din, ovillig att röra sig och seg, lite diffust halt av och till, men hade svårt att just vända sig när man ledde. Jag kommer ihåg att man vid ett tillfälle när jag gjorde en hälta utredning på henne av annan orsak testade om hon hade ont med att ge henne en rätt hög dos smärtstillande på kliniken för se om hon rörde sig bättre, vilket hon inte gjorde. Så ett bra sätt att se smärtpåverkan borde ju vara att sätta dom på smärtstillande ett tag? Jag hoppas att allt ordnar sig för din ponny!

kl
och jag säger hjärtat, det kommer veterinären förvisso se rätt fort i sådana fall, som tur är.

Hjärtat? Kan du utveckla det lite? Blev lite nyfiken! Inte ofta man hör talas om hjärtsjuka hästar.

Jag undrar vad Hästen äter ?
Min Hade problem med hosta när han fick torrt hö, det låter som hästen är dammallergiker, + har fång, ökad hjärtfrekevens kan komma från Smärtpåverkan, men även tex ett förstorat hjärta kan ge symtom på andningen

Hej från Hambo

Det var många år sedan jag hade den där cushings-ponnyn, men vad jag kan komma ihåg var symptomen inte som du beskriver att din häst har, annat än andningen, kanske.
Min hästs första tecken var att han inte fällde vinterpälsen, vilket ledde till att han var svettig 24/7 (oavsett om han reds eller inte), drack och kissade oupphörligt (vilket väl är naturligt om man är överhettad). Och andningen - ja man behöver väl kanske inte gå längre än till sig själv: Hur andas man själv när man är överhettad?
Jag är inte på något sätt nån expert på cushings, det kanske kan yttra sig på fler sätt än jag har erfarenhet av...

kl

Svarar alla.

Ja, ni... det känns som att vi har en hel del trådar att dra i angående vår ponny, och det är svårt att veta om alla, eller några, eller inga, av symtomen hänger ihop... På ett sätt vore det ju lättare om de gjorde det, så att allt har samma orsak, eller så har han så infam otur att han drabbas av typ allt.

Vi har misstanke på copd, eller kol, men det är en del som inte stämmer med det också. Cushings är jag själv inne på och vill gärna höra mer om ni har erfarenhet av det. Samtidigt vet jag inte hur väl det stämmer? Men han har päls i mängder och IR är han ju högst troligt (vi har alltså inte testat för det än men veterinären är inne på detta också) med tanke på hans fettdepåer som slår det mesta jag har sett i den vägen.

Idag går han som sagt på lösdrift, men det är en liten lösdrift och han har inte fri tillgång på hö, däremot har han hö stor del av dygnet. Det är väl inte jättebra att det är hö han får, men han har aldrig reagerat på det förut och andningsproblemen har kommit hastigt på det sista, så jag tvivlar på en koppling, men vem vet. Vi har också funderat på om hjärtat är en orsak. Men som någon sade, det visar sig ju säkert när det blir dags att utreda närmare. I vanlig stallmiljö hörs det inget mer än en ökad pulsfrekvens, som säkert är kopplad till den minskade syrsättningen.

Han rids eller körs inte alls som han är nu, det fungerar ju inte. Tidigare har han varit i regelbundet arbete men har inte varit vidare positiv till det, även när han sett frisk ut i övrigt på alla vis - seg har han mao varit hela tiden även om han varit piggare än han är nu. Den här vintern har han rasat på alla vis. (Utom i hullet...)

Vi känner oss lite grann uppgivna för den stora misstanken är väl att han inte "bara" är lite risig just nu, utan har något kardinalfel av typen cushings som ligger i botten av alltihop, och på en trettonårig ponny känns den framtiden ganska mörk faktiskt.

Men allt vore bättre om man bara visste vad som egentligen pågår med honom...

Om ponnyn mår bättre i stallmiljö kan det bero på att den står på ett mjukt underlag, inte p g a någon syresättning. M a o, det gör inte lika ont i hovarna. Jag har haft en häst med IR, Cushing och fång, din ponny visar klara symptom på fång men du vill inte höra det, trots att så många har sagt samma sak. Du får ursäkta men det är så jag tolkar det. Att låta en ponny äta hö i stort sett hela tiden är inte hälsosamt, skall den vara ute får du täcka den istället om ni har lika kallt som vi. Ponnyer och vissa lättfödda raser kan inte få fri tillgång på ett foder med en massa socker. Då får du ge lite halm eller annat om den skall ha något att pyssla med.
Det är lätt att ta ett blodprov på IR, prata med din vet. Om inte din vet vet hur man gör så får personen ringa till Strömsholm, där finns det en expert på ämnet. Att belasta denna ponny med ett kortisolprov för att kolla Cushing är för farligt när den är i detta skick. Det borde gå att få ge medicinen ändå om veterinären misstänker Cushing. Det här provet kan nämligen utlösa fång.
Klart att den kan ha hjärtfel eller vad som helst, hoppas att din veterinär kan hjälpa dig och din ponny på bästa sätt! Tills vidare får du sätta in en akut bantningsåtgärd.

Han mår inte bättre på stallmiljö... vet inte var det kom ifrån? Det enda jag nämnt om stallmiljö är att veterinären lyssnat på hans hjärta inne i stallet. Vi som ser hästen dagligen, samt vår veterinär, är helt eniga om att något akut fånganfall inte är på gång. Det är därför jag inte håller med er om det... inte för att jag vill sticka huvudet i sanden. Som sagt var så misstänker vi ju IR och har hela tiden behandlat den här hästen som en klar risk för fång, och ett anfall skulle inte precis ta oss på sängen. Men nu är det inte det han har. Det hade på ett sätt varit enklare... hemskt, men mer påtagligt. Det blir inte fång bara för att några på buke ställt diagnosen... Jag tror inte någon av det hade gissat på det om ni sett honom, faktiskt. Han vänder till exempel u.a, ömmar inte på hårt underlag, rör sig obesvärat - utom de enstaka tillfällen över lång tid då han plötsligt visar en vag hälta som, vilket jag nämnt ovan, inte ter sig som belastnings- utan rörelsesmärta. Misstanken är muskulär värk eller generell ledsmärta, men vi vet ju alltså inte. Dock INTE hovsmärta. Fång hade om än bedrövligt varit mycket lättare att förstå sig på...

Han har ett analyserat hö med värden som passar honom, och han får även halm, så jag instämmer med dig där. Han har bantat sedan vi fick honom, men det är av någon orsak enormt svårt att rubba kilona på hans kropp - det är en av de saker som vi menar måste ha en metabol orsak. Han har helt enkelt ingen orsak att vara så tjock, och vi har jobbat hårt på detta. Jag anser att ingen häst bör vara utan foder under långa perioder under dygnet. Så där håller jag inte alls med dig. Man får bara välja rätt foder.

Jag fortsätter...

Fång är en stor röd flagg för många hästägare, och av goda skäl. För mig med. Här känner jag emellertid att det har blivit som "skygglapparna på". Man ser FÅNG och så försvinner allt annat. Och det hjälper inte oss alls tyvärr.

Klart är att fång är en del av bilden hos den här hästen. Han har haft fång, om än för fem år sedan. Han lever med hotet om fång hängande över sig, vilket hans fettdepåer indikerar. Men det finns så många problem runt honom, och att bara säga fång leder absolut ingenstans.

Han är överviktig, och otroligt svårbantad. Han har fettdepåer. Han har problem med magen. Han har luftvägsproblem (inte smärtutlösta) och han är ovillig till aktivitet och motion, mer nu än någonsin. Han har (vilket jag glömt att nämna) rinniga ögon av och till. Han har tjock, tät päls. Han har intermittent rörelsehälta. Om någon med en tex cushingshäst eller annat känner igen detta så vill vi gärna höra allt om det. Han ska på utredning på klinik inom kort så det här är inget försök att diagnosticera honom utan ett sätt att försöka hitta en så god bas som möjligt för att hjälpa vår ponny på bästa sätt - alla ideer mottages med tacksamhet.

kl
och jag säger hjärtat, det kommer veterinären förvisso se rätt fort i sådana fall, som tur är.

Skriv gärna mer om detta! Har du egna erfarenheter av häst med hjärtproblem? Hur yttrade sig detta och hur gick det?

Du får ta det som du vill men du beskriver symptomen på en IR häst. IR är en starkt bidragande orsak till fånganfall vilka ibland inte alls är typiska fånganfall och ibland inte ens märks på hästen.
Detta är inget jag har hittat på själv.

Min ponny hade ett otäckt anfall som kom smygande utan att ngn gissade på fång i början.

Jag förstår att man gärna vill ventilera här, men det bästa ni kan göra är nog att köra in till klinik så snart som möjligt. Vi var inne för ett par veckor sedan med en av ridskolans hästar som inte var fräsch i ryggen och ena bakknät. Och visst fanns det problem där, men hästen dömdes ut för pålagringar på fyra halskotor.

Med det menar jag givetvis inte att er ponny kommer dömas ut, men ibland är det primära felet nånting helt annat än vad man tror, och en duktig veterinär hittar det.

Men snälla TS... vad är du ute efter? Din häst verkar visa alla (många) tecken på fång och IR.
Trots det "känner" inte du så..
Vad säger hovslagaren?
Hur långt har "utredningen" kommit?
Har du kontaktat veterinär?
Är hovarna röntgade?
Hästen kan säkert ha fler problem, men ETT av den verkar vara FÅNG.
-AGERA NU.

KL

jag förstår inte hur man kan efterfråga detektiv arbete enligt de bakgrundsfakta som finns på ponnyn och de symptom den nu uppvisar sen längre tillbaka. På ett internet forum, utan att kontakta veterinär. vad är det du villha utrett här på nätet för att hjälpa din ponny? den som kan hjälpa är en veterinär med fulla redskap och kunskap att göra en komplett utredning!

självklart är det en utredning man skaffar sig på hästen, och långt snarare än vad som skett i detta fallet.

sorry för eventuellt trampade tår i och med detta uttalande, men så är det. er ponny har starka symptom av gravaste arten på att ngt är fel då den inte vill röra sig. ta in den på utredning utan dröjsmål längre, för hästens skull.

Se gärna vad jag skrivit tidigare. Hästen behandlas av veterinär och tid är bokad på klinik för ytterligare utredning.

För att upprepa mig lite till: Hästen har inga problem att röra sig, har alltså inte akut ont i hovarna eller annat, utan bekymret är att han är seg vid alla former av arbete, "lat" om man så vill. Han har inte fång. Det akuta problem han har är luftvägsrelaterat, vilket behandlas. IR är han med största sannolikhet. Kanske även någon annan metabol problematik, som vi givetvis hoppas vidare veterinärundersökning ska ge svar på. Jag hoppades på fler infallsvinklar härifrån för min egen skull, och det var anledningen till att jag skrev.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 712
Senast: prallan
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 115
Senast: Efwa
·
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 092
Senast: Pudlan
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 115
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Luktar gnagare?