Vad tycker ni om lång utevistelse i leriga hagar ?

MonikaH

Trådstartare
Jag har ett litet dilemma.....
Mitt Andalusiersto går ut vid 8-tiden på morgonen. Vid 13-tiden tar jag in henne för lunch. (vi får inte fodra ute men det är en annan historia)
Många gånger låter jag henne stå inne resten av dagen för att jag tycker att dom bara står och hänger i den leriga hagen. Mitt sto hatar att gå i leran och rör sig bara när hon skall in.
Hon motioneras 45min - +60min 6 dagar i veckan.
Nämnas bör att det är bra ventillation i stallet, hon står närmast dörren som oftast är öppen.

Vad anser ni ? Är det bättre att hon står ute i leran ? Eller har hon det lika bra inne ? :confused:
 
Sv: Vad tycker ni om lång utevistelse i leriga hagar ?

Jag tror du känner din häst bäst och vet vad som passar henne. Som du beskriver det så har hon det lika bra inne som ute. Även om du bara ser att hon står och hänger så kan jag tänka mig att hon traskar runt i hagen lite då och då under dagen.

Min ena pålle gillar inte att vara ute i leran och står nog mest stilla hela tiden när hon är ute. Jag resonerar tvärt om mot vad du gör och tycker att hon likagärna kan stå ute och hänga (om vädret inte är för j**lit) istället för att stå inne. I hagen får hon vara social ihop med de andra hästarna och jag räknar med att hon rör på sig lite under dagen.
 
Sv: Vad tycker ni om lång utevistelse i leriga hagar ?

Mina hagar är också leriga, men hästarna har ingenting emot att vara ute - det blir oftast omkring 11-12 timmar per dag. De vandrar omkring i hagen och gör små tokrusningar ibland helt utan synbar anledning :D

Immer
 
Sv: Vad tycker ni om lång utevistelse i leriga hagar ?

På våren och hösten blir mina hagar leriga men mina hästar får vara ute ändå. Jag resonerar så här: Om dom är ute har dom möjligheten att röra på sej om dom vill, det har dom inte inne.

//Marlene
 
Sv: Vad tycker ni om lång utevistelse i leriga hagar ?

Tack snälla ni fär era synpunkter.
Ja det har ni rätt i --> I hagen rör hon sig lite iallafall och har kompisar.

Det är så skönt att få era synpunkter på frågor man hör, ni har oftast så kloka svar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om lång utevistelse i leriga hagar ?

Hejsan!

Vi bor i ett riktigt blåshål, bara åkrar vart man än vänder sig och upp till det så ligger stallet vid havskusten. Våra hästar visar tydligt när de vill in. De blir bråkiga mot varandra och springer till grinden när man kommer. Då tar jag in dem men annars försöker jag ha dem ute så länge som möjligt, bättre det än att de står instängda i en fyrkantig liten box. Nu på vintern då hagarna inte har något gräs så brukar de få hösilage i hagen för att öka sysselsättningen. Vi har också lagt ut stockar och sådana grejjor.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 440
Senast: Smurfoff
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp