vad tycker ni om gallorna?

K

knasenknas

GALLOR2.jpg

Sv: vad tycker ni om gallorna?

Hur gammal är din häst?
Vad får den att äta i förhållande till sin storlek och arbete?
Hur länge har hästen haft sina gallor?

Hera skrev:
Hur gammal är din häst?
Vad får den att äta i förhållande till sin storlek och arbete?
Hur länge har hästen haft sina gallor?

min häst är 15 år, hon har haft sina gallor iallafall hela tiden jag har haft henne, det vill säga 3 år, men som jg har sagt till många, har inte vetat att många uppsöker veterinär vid gallor. vet inte hur länge hon hade det innan jga köpte henne.

jag har ingen hö-analys, men hon rids normalt, det vill säga 6 gånger i veckan, oftast 1 timme, (har jag hört av fodervärden som har henne nu), det hon för nu är 1,5 kg havre, 0,5 kg betfor och 5 kg hö, 0,75 dl mineraler.

är det en stor häst har du bara hälften så mycket hö som din häst ska äta.
ta bort havre (inte allt) och öka höet, är det en b ponny så tycker jag den får väldigt mycket havre!
Kraftfoder kan ge gallor, likaså stillastående, eller dålig cirkulation, och det kan bero på ålder, trånga hovar, skador, belastningsfel mm.. oftast görs inget åt gallor, men din har ju hur mycket som helst!
har hon nånsin varit halt?
vad sa veterinärbesiktningen?

hon är en d-ponny som väger 450 kg, men jga har tänkt att jag inte ska ändra något i foderstaten tills jag har fått en analys på höet, tycker att det känns meninglöst. :cool:
men visst jga¨kan ju lägga till 1,5 kg till å minska till 1 havre :idea:
nej hon har aldrig varit halt, ska kolla det me veterinärbesiktningen :d

Senast ändrad av en moderator:

Minsta rekommendation är 5,4 kilo per dag om hon väger 450 kg, och då snackar vi minimum. Varför inte ge 7-8 kilo för att din hästs tarmar ska få jobba mera normalt?

Helst ska ju hästen äta 16-20 timmar om dygnet, men kan man/vill man inte uppfylla det så får man ändå göra det bästa av situationen. Nya rön talar om att en häst mår bäst om den får äta minst 2 timmar i sträck.

Vet man inte sitt hö-värde ska man hellre ge för mycket än för lite. Men mindre än 6 kilo skulle jag aldrig ge en d ponny.

Ta inte illa upp hoppas jag.
Besök gärna foderforumet, jättemånga duktiga folk där inne, som kan mycket mera än jag.

ne jag tar inte illa upp. :bump:

men vi brukar lägga ut hö i hagen oftast...

nej hon har inte fri tillgång, men nu när det är kallt brukar vi lägga ut hö till hästarna.

hon får ju vid 6 på morgonen , då får hon 1,5 kg, sen middag mellan 1 och 3 1,5 kg hö, sen kvällen vid 9, 2 kg hö.
jag kankse kna lägga på ett halvt kilo på alla måltider? :idea:
och sen sänka havren till 1 mått eller :confused:

Mest ska de ha på kvällen, för då står du ju 12 timmar minst utan nåt att göra, och efter några timmar svälter faktiskt hästen. Låter hemskt, men är tyvärr sant. Även min svälter för hennes hö är slut efter 2 timmar.

jag skulle ge minst 3 kilo på kväll. och sen kan du ju ge 1,5 morgon, 2 lunch? Ett förslag bara. Hur vet du hur mycket hon får i hagen, för hon går väl i flock?

Vad sa veterinären om gallorna på besiktningen?
Arnika liniment brukar hjälpa på gallor, som vägrar försvinna fast hästen går klockrent.

ja det verkar ju bra det. men hur tycker du jga ska göra med havren å betforn, vill ju få ner hennes mage :bow: !
kanske jag ska byta ut något av fodret???

jag tror hon får i sig mycket, hon är ett riktigt matvrak å vad jga har sett så är det ingen som jagar bort henne från högarna, å hon tar upp varenda litet strå, det är helt ren plockat i hennes box efter att hon har ätit, :rofl:

ja du gick ner å pratade med min mamma å hon sa att vi gjorde ingen veterinärbesiktning. jag har ju haft henne i 3 år snart å då var jga bara 12 år, å mamma skötte allt sånt, tyvärr.

ja det har jga hört, jag ska kpa stallbandage med, va en har på buke som hade det å hon sa att det hade märkt på hennes hästs gallor.
alltså typ såna som benskydd, jobbigt att linda. :d

JAG rekommederar inte benskydd, de allra flesta ger ett punkttryck i och med remmarna.
Däremot sådana i neopren som sitter runt hela benet vet jag fungerar tillsammans med arnikaliniment.

610329.jpg

Om din häst är tjock så beror det nog på att hon inte får tillräckligt med motion. Eller alldeles för mycket kraftfoder.
Jag är faktiskt inte så bra på foder, vet bara det grundläggande, o ingen analys har jag på höet heller. :)
Men höet måste du öka, och havren skulle jag dra ner lite, 1 kilo kanske. Det beror lite på höets proteininnehåll.
Får hon inget protein kan hon inte bygga muskler och då blir hon bara bukig.
Har ni ingen duktig i stallet som kan om foder?
Fråga gärna på foderforumet, som sagt, de är jätteduktiga, men hårda.

Jag vet inget om dem, de är väl rätt nya?

Verkar finnas risk för att de rynkar sig mot hästens hud, men jag vet inte. Har du känt på några?
minsta veck skapar tryck.
Sen, är du orolig kan du kanske ringa en veterinär och fråga om gallorna, det äbrukar inte vara normalt att de har gallor i hasen som din.
tyvärr.
/jenny

nej jag har inte sett dom bara på internet, men som jga skrev innan en här på buke tycker att dom har hjälpt mot gallor på sin häst.
men dom kan man ju inte sätta på hasen :mad:

ja jag ska nog ringa veterinär å rådgöra, :smirk:

tack för att du har tagit dej tid ;)

Det är himla vanligt med gallor å behöver inte betyda att hästen är sjuk.
En häst som är i den åldern å alltid haft gallor är det inte så stor chans att man får bort gallorna på.
Jag tänke på bakbenen, har den gallor på insidan oxå eller är det bara utsidan?Har den på båda sidor är det genomgående hasleds galla å det man kan göra är att fortsätta motionera hästen, de brukar bli större om man låter hästen stå.

Man kan oxå sköta gallorna genom att linda benen på nätterna, använda kyl lera å kylgele å eventuellt liniment ibland men det sistnämnda ska man inte använda jämt då det till sist stryper blodcirkulationen tillbenet om man inte använder det varje dag då hästen blivit van vid det.

Det är faktiskt inte så himla ovanligt med genomgående hasleds galla, om det kommer plötsligt kan man ju misstänka att det är pga ngn skada i benet tex men vissa hästar har det jämt.
Visst kan de gå på anti inflammatoriskt men det brukar sällan hjälpa å det bästa för såna typer av gallor är att man motionerar häste´n helt enkelt.

Så länge hasgallan är mjuk och genomgående, typ att du kan putta den fram och tillbaka, brukar det inte vara någon fara. Det är värre om den är hård eller är mjuk och helt plötsligt en dag är hård.

Det går att tömma gallan i hasen om den blir stor, detta gjorde jag på min häst.

Massage kan underlätta gallor, ökar blodcirkulationen.

Det bästa är nog ändå att kontakta veterinär om du är orolig och varför inte fundera på att byta fodervärd? Din ponny är värd någon som bryr sig om henne...

jag ska själv ha henne om 3 månader, (uppsägningtid) eller hur det stavas. :rofl:

hur menar du då med att sticka hål på gallan?
vart masserar du och hur? :confused:

förslitningsgallor ser det ut som, brukar inte vara så farligt för hästen mer än att hon kan kännas stel o kantig i början av ridning, uppvärmning är viktigt. skritta på fast underlag är bra, undvik ridning på alltför mjukt underlag. Kylbalsam är bra, vattenkylning efter ridning ännu bättre. Arnikaliniment med stallbandage på natten.
Undvik hopp i högre klasser.
Genomgående hasgalla ska du nog slå en rtg på. det kan tyda på lösa benbitar eller annan skada.

Liknande trådar

Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
418
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 942
Senast: EZMK
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
701
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka