Vad tycker ni om Don charly?

Jag tycker att du har rätt - över huvud taget tycker jag ju att du har bra blick för dressyr ;).

I mitt fall måste jag säga att jag enbart sett DC på bruksprovet, han reds då av PA och hade mycket framben men bakbenen hängde inte med.
Vad jag har förstått så har han utvecklats mycket sedan Minna fick honom, vet att många är impade.
Det är helt säkert en väldigt bra häst, men det ja såg på bruksproven var just mycket fram men att bak inte hängde med. Då tyckte jag att det var tydligt i vilket fall.
Rubinrot t ex har ju en helt annan bakbensaktivitet - har iaf visat det de gånger jag sett honom.

Därmed inte sagt att DC inte är en superhingst - det är han helt säkert! Ser fram emot att se honom igen!

Mvh Cissi
 
Jag såg Don Charly i Falsterbo förra året och föll verkligen för honom. :) Jag såg honom även något år innan på hingstvisningen, men var då inte lika imponerad. Tycker att han verkligen utvecklats åt "rätt håll".
 
PA är ju känd för att dra ihop sina hästar , spända över ryggen ej lösgjorda brukar ju testryttarnas omdömen vara om hennes hästar på bruksprovet så att DC gick dåligt där förvånar mig inte alls :devil:

Minna rider ju bättre men har enligt mig en tendens till att sitta för djupt ner på rumpan i sadeln kraftigt bakåtlutad och det gynnar ju inte ryggverksamheten och bakbensengagemanget på en sådan ung häst direkt :crazy:

Men skall bli spännande att se honom IRL någon gång.
 
Tackar tackar! :D

Jag håller med dig om att han säkert är en superhingst, men att han inte rids så man får se hans bästa. Men det kommer förhoppningsvis! :)
 
Är det inte så att vi här pratar om två utomordentligt bra hingstar, Don Charly o Rubinrot. Det har båda legat i topp i sina årgångar o vid olika tillfällen hävdat sig bättre än några andra svenska hästar vid unghäst VM i Verden med super omdömen. Ingen av dem är dessutom svenskfödd så vi kan bara vara glada att få ha dem i svensk avel.

Don Charly godkändes som sexåring efter att ha vunnit det öppna femårschampionatet med samma ryttare som sen red vid bruksprovet. Han blev därigenom godkänd via prestation men visade upp sig och reds också av den kvinnliga testryttaren på ett sätt som imponerade (på de flesta). Omdömet från testryttaren var dessutom att hon själv skulle önska att hon fått ha honom hos sig.

Om hingstar som dessa två är överlägsna de andra i sin årgång ska vi bara få vara glada att få ha dem i avel i stället för att de ska plockas sönder i småbitar genom att leta efter eventuella fel hos dem eller deras ryttare. Visst, alla har rätt att ha sin egen uppfattning men använd dem o se till så att de kan bli kvar i svensk avel genom att uppskatta dem o deras ryttare. Hur många av alla som "sitter på läktaren o rider" skulle kunna göra om prestationen?

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng
 
Varför skriver du det till mig :confused: Det är inte jag som har sågat honom.
 
Har sett honom ett par gånger nu, senast i Falsterbo där han var överlägsen!Han har en fanatastisk gång och bärighet, och har verkligen bra påskjut bakifrån!Och helt jämn var han också...Det var någon som skrev nåt om att han inte reds samlat :confused: han har ju en grym samlad trav, annars skulle han inte kunna göra dessa fina slutor som han tex gör. En intressant sak var att just Åsa som intervjuvade Minna efter segern 7årschamp, frågade varför hon debuterat honom så tidigt i ettan. Men hon svarade att han det är han som "vill så mycket" och det är hon som måste bromsa sig själv för att det inte ska bli för mycket. Tror inte direkt att han pressas. Han leker runt i programmen, men så har han ju en grymt duktig ryttarinna!Håller med om att detta är en framtida internatioell stjärna, som någon skrivit i tråden. Och självklart måste det vara lite "showigt"!PowerGrace. Som ni kanske hör gillar jag Minna och Jans ridning skarpt, det ser så lätt ut!Det var ingen tillfällighet att vann 9 av 10 segrar i falsterbo.

Kan inte låta bli att lägga in en bild på Don Charly!
9_full.jpg
 
Sv: Vad tycker ni om Don charly?

Fattar inte vad ni "experter" kollar på som säger att hans bakben är dåliga. Han är en av de hästarna i Sverige som har (hade..) bäst mekanik i gången. Detta är inte bara uttalat av mig utan även fler av Sveriges främsta ryttare...
 
Sv: Vad tycker ni om Don charly?

hahaha

Nåja han gick sönder ganska tidigt i sin karriär.. trist :cry:
 
Sv: Vad tycker ni om Don charly?

Han hade ju väldigt dålig fertilitet, så om de inte kommit till rätta med den funkar han ju inte som avelshingst.
 
Sv: Vad tycker ni om Don charly?

Fattar inte vad ni "experter" kollar på som säger att hans bakben är dåliga. Han är en av de hästarna i Sverige som har (hade..) bäst mekanik i gången. Detta är inte bara uttalat av mig utan även fler av Sveriges främsta ryttare...
jag har sett honom riden på en clinic på Flyinge för ett par år sedan och under hela ridpasset var det släpspår i gruset efter hans bakben. Han har uppenbarligen lyckats bra ändå, men i mina ögon är det där ingen mekanik att bli lycklig över.
 

Liknande trådar

Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 593
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Övr. Katt Hej! Vi funderar på att skaffa ett GPS-halsband till vår utekatt och undrar vilka erfarenheter ni har av sådana. Vilket är mest prisvärt...
2
Svar
33
· Visningar
1 451
Senast: Emmmmma
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp