Vad tycker ni om Don charly?

A

Angela

Hej,undrar vad ni tycker om Don charly?Vad lämnar han för avkommor och vad tycker ni rent allmänt om honom??
Mvh :banana:
 
Fin häst, tyvärr så vet jag bara 5 ston betäckta med honom iår varav inte en enda har tagit sig, hoppas andra har haft bättre tur.
 
Han har varit i avel alldeles för kort tid för att tycka något om hans avkommor. Alla föl är trots allt söta, och trots allt anser alla uppfödare att just DERAS föl är något särskilt.
 
Min kompis har betäckt fyra ston i år med honom, tre av dem är dräktiga (utan krångel). :)
 
Tycker och tycker, vet inget ur avelssynpunkt men han är väldigt tvådelad i sina rörelser, dålig ryggverksamhet och olika takt fram och bak. :(

Men han gör väldigt bra öppnor! :)
 
hm,kan han vara så dålig med tanke på att han vann både ericsberg,falsterbo och en till (minns ej vart den var)..men 3 segrar har han ju fått på kort tid..
Han verkar bara klättra uppåt enligt vad jag ser..?!!
:crazy: :D
 
Vad jag vet så är han obesegrad i alla sina starter... men jag kan ha fel..
 
Det har du inte ;) han är obesegrad.
Jag har inte sett honom i verkligheten utan bara hört från andra.

Rumpnissen: Intressant iakttagelse. Vad är det som får dig att tycka annorlunda än alla andra??
 
skulle oxå vilja få lite klarhet i den bedömningen att han skulle vara dålig.
 
Tror inte hon menar dålig utan bara inte så bra som det sägs, sedan att alla andra är sämre iallafall är ju en helt annan diskussion :angel:
 
Jag har sett honom live, och det är en hingst som imponerade ENORMT på mig. Kunde heller inte se något av det rumpnisse (hette hon så?) säger. Tror detta kommer att bli en ny värdsstjärna.
 
Gillar honom skarpt!Har fått ett jättevackert isabellfärgat stoföl efter honom!
Högställd med lååånga ben.Väldigt smäcker med arablikt huvud.Rör sig dessutom mycket bra.De som varit här och tittat är av samma åsikt.Vår stackars Don Primero fölunge som egentligen också är fin är det "ingen som ser"....
 
Obesegrad är han nu inte :cool: Rubinrot har väl haft den ären i 6-års championatet om jag inte har helt fel ?

Jag personligen gillar inte Don Charly - exakt som Rumpnissen sägar .... aldeles för mycket frambensaktion i förhållande till bakben. SM i bensprattel typ :crazy:

Är ingen expert, men har några gångar sett båda Rubinrot och DC på samma bana, och där syns 'skillnaden' mycket tydligt enligt mina ögon. Rubinrot rör 'hela sig'

Men men, folk blir så glaaaaaaaada för dessa stora spratlande hästar, att de inte ser annat :angel:
 
Okey, jag har som sagt inte sett honom i verkligheten men däremot Rubinrot och han är ju lika fin bak som fram och genom ryggen.

Briar är ju frambenssprattel med inga bakben, Don Charly likadant????
 
Dessa två kommer ju från samma stall, så inte så konstigt att man strävar efter samma mål, samtidigt som det är det 'folket' vill se och blir imponerad av :)

En skillnad jag tycker mig ha hört och lite har känd, är att DC blir pressad väldigt hårdt (deras hästar brukar ju debutera typ GP väldigt tidigt). Rubinrot har det lite lugnare... skall bli intressant att se vem som 'håller' :)
 
Såg DC på Jan Brinks clinic på eriksberg, Minna red. Då var det verkligen inget bensprattel, men det kanske var för att man då fick sen honom "från början" så att säga, värmning, jobb och nedvarvning. Ingen tävlingsridning då. Och jag var grymt imponerad. Så lätt i sin framdel, långbent och mjuk och rörlig genom hela kroppen. Jag har däremot inte sett honom på tävling, det kanske är skillnad.
 
Jag har också sett DC som du beskriver, väldigt lätt och fin i gången med bakkärra!

Han tog dock Rubinrot i ena finalen förra året ;)
 
Det står ett par föl här i närheten efter Don Charly och de är väldigt snygga med mycket utstrålning. Har dock inte sett dom röra sig...

Valde själv mellan DC och Rubinrot när jag skulle betäcka förra året, valde Rubinrot för han rör sig bättre. Men båda tycker jag är mycket fina hingstar! Rubinrot är ju väldigt rörlig i hela kroppen, ngt som förts över till mitt föl :) (Som nu fått två ägare :)) När man ser båda hingstarna bredvid varandra ser man skillnaden tydligt. Båda hingstarna är stjärnämnen om jag får säga vad jag tycker, de kommer säkerligen att gå bra för bägge två. Och båda har ju toppstam så fölen kommer troligtvis att bli bra från båda hingstarna, men man ska ju matcha stoet sitt också... DC rids nog mer regelbundet än Rubinrot som tränas mkt sparsamt under avelssäsongen, om jag förstår det hela rätt. Detta gör ju att man nog inte kan jämföra dessa båda hästar tävlingmässigt...
 
Jag menar inte att han är "dålig", och jag kan inte ge förklaringen till att domarna som så ofta annars inte följer TR. Som någon skrev, det är showigt och vad publiken och domarna vill ha.

Om han hade fårr upp ryggen och kommit inom "ramen" han hade blivit en GRYMT snygg häst men han rids utan samling nu. Som många andra av hans kompanjoner under samma ryttare. :devil:

Nej, jag borde egentligen inte ge mig in på det här för jag är ingen expert. Men jag ser vad jag ser, sen att jag inte kan dra ett långt föredrag om hur och varför gör att jag inte borde skriva egentligen. Men, så är det.
 

Liknande trådar

Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 593
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Övr. Katt Hej! Vi funderar på att skaffa ett GPS-halsband till vår utekatt och undrar vilka erfarenheter ni har av sådana. Vilket är mest prisvärt...
2
Svar
33
· Visningar
1 451
Senast: Emmmmma
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp