Vad tycker ni om det här? :rofl:

Sv: Vad tycker ni om det här? :rofl:

Det var så lite så.

Ahh, då förstår jag.
Nej man behöver inte göra det, men vad jag har förstått så är det fler och fler som gör MH med sina Dp.
(det var Dp folk som anordnade arrangemanget, där av att de ringde till mej. )
Och bruks blir det då bestämt inte med den här lilla damen. :rofl::D

Bläää på dig själv du! Ja, det vore jättebra om det gjordes fler MH:n så att alla som verkligen behöver ha MH för att få tävla, utbilda tjänstehund eller avla på dem kan få göra det. Jag vet många som stått i kö i mer än ett år utan att komma med och därför får vänta med att tävla sina hundar. Skittrist! Dock är man beroende av att klubbar har ork och funktionärer för att ordna MH för att det skall funka att öka antalet.

Nu berättade ju TS att hon fått komma med eftersom folk hoppat av, alltså "tog" hon ingen plats för någon som väntat i ett år. Jättebra!

Jag tycker visst att alla skall få göra MH, oavsett ras. Dock har jag svårt att prioritera dom som gör det "på kul" före den som faktiskt måste ha resultatet. Jag fattade heller inte poängen med att göra det när jag läste TS beskrivning. Du känner ju tydligen hunden och tycker att den är jordens salt och att alla reaktioner var positiva. Jag som bara läser testresultatet och sedan får en beskrivning av en tydligen djävligt bortskämd och egensinnig fröken är inte lika impad... Hon kanske är en typisk DP, vad vet jag. Jag kan inte rasen.

Jag tror att fler och fler överlag börjat göra MH med alla möjliga hundar, det är väl därför det oftast är sånt tryck på platserna. Jag tycker det är jättebra om det betyder att uppfödarna generellt börjat tänka mer på mentaliteten i sitt avelsarbete. Det som är svårt är väl att MHt som det ser ut idag främst är utformat efter brukshundar och det man söker i en sådan. Därför kan det ju bli missvisande för raser som absolut inte har dom användningsområdena.

Din tik är ju som du säger inte osäker och rädd av sig, men som man läser hennes siffror på beskrivningen så är det ju det man kan tro. Blir lite knepigt att avgöra vad MH:t faktiskt är "värt" i sådana lägen. Som du säger så skall man ju inte stirra sig blind på sådana siffror, men när dom finns så kan man ju ändå inte ignorera dom. Sen är det ju såklart så att man får en annan uppfattning om man träffar hunden live!

Ja det är sant.
givetvis skall man inte igorera dem, men inte ta dem på blodigt allvar. :)

Jag tycker att först och främst skall platserna gå till bruksfolk och sådana raser där det krävs för att avla. (noll koll på vilka)
Men ibland ska det anordnas för oss med icke bruks hundar.

Jag är iaf glad att jag provade på att göra en beskrivning, vi skrattade gott och skämtade om jag ska göra en beskrivning i höst på min Dp hane som har damp och lätta koncentrations svåigheter. :angel:(inte hans fel egentligen)
Säger bara en sak, totalt kaos. :rofl:

Jag har hört många bortförklaringar på varför resultatet på MH inte stämmer och din beskrivning av det hela är inte unik. I mina (bruks)ögon är det här ingen bra hund. Okej att jag kan köpa att hunden inte är rädd, utan bara ointresserad men det är nästan lika illa. Var finns nyfikenheten, samarbetsviljan, leklusten?

En bra hund med lite temperament engagerar sig i omgivningen och blir intresserad av ljud och smygande gubbar i skogen. En bra hund bjuder in till lek och låser sig inte på skytten (jakthundar undantaget där det kan finnas praktisk nytta). En bra hund vill inte klättra upp i allas knä och bryr sig inte om det är lite kyligt då nyfikenheten ska ta överhand. En bra hund reagerar, kontrollerar och löser det. Den är inte ointresserad.

Själv ser jag det här som en svårjobbad hund med mindre livligt temperament, kanske till och med slött. Svårmotiverad men bristande samarbetsvilja. Inget jag skulle vilja ha valp efter.

Jag har kollat runt lite på DP för en i familjen har fått den rasen i tankarna och så som den här hunden beskrivs har jag inte alls uppfattat dem. Om de ska vara så hoppas jag han väljer en annan ras.

Du känner ju tydligen hunden och tycker att den är jordens salt och att alla reaktioner var positiva. Jag som bara läser testresultatet och sedan får en beskrivning av en tydligen djävligt bortskämd och egensinnig fröken är inte lika impad... Hon kanske är en typisk DP, vad vet jag. Jag kan inte rasen.

Hon känner hunden och ärr förblindad av kärlek upp över öronen, ha överseende. :angel:

Haha hon är bortskämd och det är helt och fullt mitt och sambon fel.
Hon charmar mig även om jag är arg på henne. :crazy:
Och klängapa när det är kallt, också mitt fel då jag klär på dem till små tygbollar så de kan vara ute längre stunder och busa utan att fundera på kylan. Hennes päls är ju så tunn så jag räknar henne som naken. :o
Om hon är en typisk DP? Nja det tycker inte jag, visserligen är de flesta DP bortskämda i olika grader men de flesta är mycket mer vassa än vad hon är.
(bortskämnda på annat vis.. )
Jag gillar hennes temperament starkt, just därför hon är mjuk.
De andra jag har, är i en annan klass.
Och många jag träffat är bedrövliga i temepramentet-biter först frågar sen typ.. Ängsliga och stressade..
Inte för att peka ut någons hund sådär speciellt, men de flesta Dp är bedrövligt skälliga, ouppfostrade kräk.. :o
Skäller på allt som rör sig och är ofta mycket stresskänsliga..
Sett på många utställningar som sitter i en pytte bur, skäller skäller och är helt hysteriska på allt som är utanför och vill attakera.
de tror ju som bekant att de är större än vad de verkligen är..

Mina hundar är då inte perfekta, alla har sina egensinniga brister, men jag tycker ändå att de är trevligare än många.
Har just nu värsta ångest, letar valp, men ingen duger. :crazy:

Själv ser jag det här som en svårjobbad hund med mindre livligt temperament, kanske till och med slött. Svårmotiverad men bristande samarbetsvilja. Inget jag skulle vilja ha valp efter.

Håller helt med.

En hund behöver ju inte vara ointresserad av sin omgivning för att vara mjuk.

Jag har hört många bortförklaringar på varför resultatet på MH inte stämmer och din beskrivning av det hela är inte unik. I mina (bruks)ögon är det här ingen bra hund. Okej att jag kan köpa att hunden inte är rädd, utan bara ointresserad men det är nästan lika illa. Var finns nyfikenheten, samarbetsviljan, leklusten?
Bortförklaring och bortförklaring, jag känner henne och höll på o grava ihjäl men flera gånger under testets gång för hon fjantade och tykte vi var högst tråkiga på det viset som inte passade henne.
(svårt o förklara. fan jag skulle spelat in det. )
I bruks ögon är detta en skit hund :rofl:
Leklust finns det i mängder, men inte med trasor och i kyla.
(igen -bortskämd.. )
Vi kan knalla i skogen, hoppa grenar, lafsa vatten och upp på stenar under saker osv, hon hänger med o har skit roligt. Men bollar och pinnar som kastas, tycker hon att jag själv kan hämta som är så dum som kastar dem. :rofl:

En bra hund med lite temperament engagerar sig i omgivningen och blir intresserad av ljud och smygande gubbar i skogen. En bra hund bjuder in till lek och låser sig inte på skytten (jakthundar undantaget där det kan finnas praktisk nytta). En bra hund vill inte klättra upp i allas knä och bryr sig inte om det är lite kyligt då nyfikenheten ska ta överhand. En bra hund reagerar, kontrollerar och löser det. Den är inte ointresserad.
gubben hojtade bakom en stor gran och syntes knapp från hennes nivå, fjolårs gräs som var högre än hennes manke.. :angel:(skämt med en gnutta sanning)
Här kan jag erkänna att jag gjorde en tabbe(mitt fel)
Man ska släppa när snubben bakom mig ber om det.. jag råkade släppa kopplet innan, så jag fick ropa tillbaka henne på begäran, och då var hon påväg till figuranten.. Sen andra gången, då gick hon inte fram så mycket, och blev osäker och pysslade med annat istället för att glo på honom... Men hon kanske hade blivit det första gången med, så det kvittar för mig att det blev fel, men visst, jag pajajde för henne iochmed återkallningen.. :o

Jag har kollat runt lite på DP för en i familjen har fått den rasen i tankarna och så som den här hunden beskrivs har jag inte alls uppfattat dem. Om de ska vara så hoppas jag han väljer en annan ras.

haha Slö när hon är slö, sen är det full rulle vid bus.
Svårmotiverad med kamp, men inte med en godis i handen. *hihi*

Om du hittar någon som henne, kan du meddela mig då så jag kan få den? Hon är once in a life time min fjolla.

(kan inte komma på fler bortförklaringar nu.;) )

Kanske inte totalt ointresserad av omgivningen, men precis som Jadzia skrev så verkar ju hunden onekligen vara svårmotiverad och ovillig att samarbeta. Bristande intresse för ..det mesta, helt enkelt.

Slött temperament är inte likställt med slö hund. Min hund springer som en speedad iller men har mindre livligt temperament. Hon reagerar helt enkelt långsamt och fattar dåligt.

De flesta hundar går att muta med godis, men de är fortfarande svårjobbade. En bra hund ska vara enkel att belöna och motivera. Det ska inte krävas en halv påse korv.

Sedan spelar det ingen roll att hunden är liten och knappt ser. På avståndsleken klappar gubben i händern. En uppmärksam hund reagerar direkt på ljudet och börjar kolla efter vad det kan vara.

Dessutom, har hunden leklust lägger den inte ned helt bara för att det är lite kallt. Jag undrar också hur en hund kan ha leklust när den inte vill leka, dvs engagera sig i bollar, trasor eller annat med sin förare. Att skutta runt på stenar i skogen räknas inte.

Jo hon var uppmärksam när han klappade händerna i skogen.
(glömde att han gjorde det. )
men sen som bortförklaringen ovan, jag tror att det påverkade att hon inte gick fram sen. Men skitsamma. :D

Jag leker inte alls med trasor och sånt hemma.. :o
kan ju bero på det?
kanske ska börja med det, så ev framtida test blir bättre. :rofl:

Vet faktiskt inte hur jag ska svara på det ang leklusten..
*funderar*

(Ni som kan sånthär tycker väl att jag är helt tokig haha, men allvarligt, jag tar inte detta på blodigt allvar, vill bara förklara lite hur jag ser på saken. Allt är ju så tillkonstlat, visserligen är det lika för alla hundar, men känndes så, eh, stelt?:crazy:
En annan hund tykte jag däremot var mycker suspekt i sitt beteende hela tiden, men kan inte heller förklara varför. Den fick garanterat bättre på vissa punkter, men min slet sig iaf ute ur kopplet vid spökena :angel:)

Nej jag snackar inte skit om en viss hund eller person denna gången heller, ingen hund nämd alls, inte heller ras. Jag hatar o snacka skit och det kan mycket lätt misstolkas till att jag gör det nu, därav detta..

Hur ska ditt dröm resultat vara?
Helt utan att ta en hund, pussla ihop ett eget. :)

Kanske inte totalt ointresserad av omgivningen, men precis som Jadzia skrev så verkar ju hunden onekligen vara svårmotiverad och ovillig att samarbeta. Bristande intresse för ..det mesta, helt enkelt.

Okidoki, är det på kamningen man kan se det eller på vilken punkt?
Lär mig, låtsas att jag ska spana in MH och ska veta vilka som är bra. :)

Tanken med Mh är att testa en rå hund så det ska inte spela någon roll om man lekt med trasor innan eller inte. Många bruks-valpar testas som små i sk valptest. De har då knappt set en trasa, men brukar bita sig fast utav bara den. Kampen sitter i generna.

Hur drömhunden reagerar beror helt på vad jag ska ha hunden till. En trevlig sällskapshund ska inte reagerar precis som en tänkt tjänstehund.

För min del vill jag gärna se att hunden engagerar sig villigt i testledaren, följer med och leker aktivt, griper ordentligt. Viktigt att hunden är balanserad. Jakten ska vara snabb i starten, målmedveten och gripandet direkt och fullt. Vid passiviteten ska hunden vara lugn, men uppmärksam. På avståndsleken ska hunden vara nyfiken, men utan hot eller agg. Gå direkt fram till figgen och leka dragkamp men med lagom intensitet. Är aktiv med fig, när fig. är aktiv.

Vid dumpe är jag mer intresserad av avreaktion är reaktion, så länge hunden inte flyr. Jag behöver ingen hjälte eller se några hot utan hunden kan få göra undanmanöver och avstå hotbeteenden. Det passar mig bäst. Dock ska hunden gå fram till dumpe utan hjälp och inte ha kvarstående rädsla. Samma gäller skramlet. Den ska reagera, men inte fly och sedan fram direkt och kontrollera och släppa det.

Vid spökena är det viktigt att den orkar kontrollera/handla mot båda spökena under hela momentet och att den inte blir skogstokig, men några hot behöver jag inte se. Den ska vara intresserad och hålla koll. När spökena vänder sig om ska den fram och kolla, men sedan släppa det och bli glad när det visar sig vara människor. Balanserad kontakt.

Skotten ska vara en etta och den ska då leka aktivt och gripa med hela munnen.

Jag tror att det här skulle vara en uppmärksam, följsam hund som är social och stabil. Framåt och modig, med samarbetsvilja. Allvar i hunden behöver jag inte ha, men det kan finnas trots att hunden inte visat hot. Hunden pressas ju inte direkt på ett MH.

Fast jag gick på din beskrivning när jag bedömde hunden som ointresserad, inte protokollet.

Okej, låter vettigt. :)

En annan fråga, nu när jag har experter på tråden, en hund som blir panik rädd och sticker alt hugger en figurant, vad händer då?
Avbryts testet? eller hoppar man över det momentet?
hur registreras det om ex, man avstår skott?
Eller får avstå något annat moment, får man göra om testen i framtiden då?
kan man göra det flera gånger?
(där säger jag att om det går är det ju knas. :D)
och hur vanligt är det att folk tränar hundarna för momenten innan?

Fast jag gick på din beskrivning när jag bedömde hunden som ointresserad, inte protokollet.

okej, men skulle man kunna se något sådan enbart via protokollet?

*dumma frågor kanske men jag är så nyfiken*

Har inte alls varit interesserad av sånt här tidigare.

Att kalla henne ointresserad tycker jag är fel!
I vanliga livet är hon allert och framåt och intresserad av sin omgivning och vad som sker.

Hade hon kunnat prata hade hon varit som en frågvis snorunge! :p
"Vad gör du nu?"
"Varför gör du så?"
"Är det där till mig?"
"Vad gör dom där?"
"Jag vill också leka!"
"Snälla får jag följa med?"
"Oh du pratar med mig, du verkar rolig!"
"Jag snor hans pinne för tycker han det är kul tycker jag också det, självklart pinnen som gör det ju!" ;)

Ja ni förstår nog vart jag vill komma.

Så sent som idag försvann hon iväg en bit på upptäcktsfärd ut på ett kalhygge, och medans dörren var öppen när jag var i huset med Melvin så sprang hon ut och kollade vad som hände.

Jag förstår inte varför folk absolut vill ha hundar till att ha en leksak?! :crazy:
En omplaceringshund "jag" hade för ett par år sen var bollgalen!! Det slutade med att vi fick ta bort bollar ifrån honom för han kunde inte stressa ner pga att bollar var sååååå roligt! Han var även fixerad vid pinnar och knappt man fick honom att släppa innan han skulle in i bilen eller inomhus. Detta hade gått så långt att det inte var nyttigt för honom!

Melvin är inte lika fixerad, men fixerad vid pinnar, och inte vilka pinnar som helst utan stora vedträn allra helst. Så när vi kör in ved så gör han inget annat än följer en i hopp att få ett vedträ. Ibland snor han ett direkt och tappar man ett på marken är det "kört". Även Melvin är en omplaceringshund som funnits med i drygt 1 månad nu.

Eller hundar som kampar, så fort du ska ha leksaken!

Nej jag ser det friskt och sunt med hundar som har fantasi nog att inte behöva bollar/pinnar/trasor för att leka!

Hur kan man kalla en hund inte lekfull bara för den inte har lust att jaga en dum pinne/boll eller trasa?

Testledaren kan välja att bryta om denne ser att hunden tar väldigt illa vid sig och det kan påverka hunden negativt i längden. En hund som blir skiträdd och bara bygger på sig genom testet, bryter man ofta för. Man har sett det man behöver se och att fortsätta är bara plågsamt för hunden.

Man får inte avstå moment. Det är allt eller inget som gäller, förutom skotten. Bryter föraren kan man göra om testet två gånger. Bryter testledaren har hunden känd mental status. Avstår man skott har inte hunden känd mental status.

Hundar kan dra i panik eller bita utan att MH avbryts. Så länge man kan få hunden att avreagera så fortsätter man. Det var diskussioner om att bryta för min hund vid avståndsleken då hon inte kunde släppa och avreagera på gubben. Oavsett vad vi gjorde så var hon illa berörd och då vi gav upp och skulle gå vidare på banan kom hon upp bakifrån och bet figuranten. Aneldningen till att vi fortsatte var att hon avreagerade bättre i de situationer som inte hade sociala inslag. Hon flydde förvisso på dumpe, men löste det hela hjälpligt efteråt. Hade hon inte gjort det hade testledaren avbrutit.

Man tittar alltså inte på enstaka händelser utan på hur hunden klarar det överlag. Ingen testledare vill knäcka en hund, men heller inte bryta i onödan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 256
Senast: Nenyah
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen...
2
Svar
27
· Visningar
3 315
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 381
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Roar mig med att kolla avelsdata lite. Vad säger ni om MH:t på den här hunden? Vilken ras tror ni? Känd mental status...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10