Vad tycker ni om det här? :rofl:

Sv: Vad tycker ni om det här? :rofl:

Utifrån beskrivningen låter det som att hunden har ett mindre livligt temperament och är ointresserad. Den reagerar inte nämnvärt på fig, trasan eller ljud. Hunden ägnar sig hellre åt att klättra på knän än undersöka vad som händer. Jag kan jämföra med några bra hundar jag sett. Där har de genast registrerat rörelse eller ljud då så skett och sedan har de följt detta fenomen med största uppmärksamhet för att nyfiket undersöka vad det kan ha varit. Kastar man en sten på marken i närheten av en sådan hund reagerar de genast och är framme och kollar. Det är strunt samma om hunden själv drar på upptäcksfärd. Den ska reagera på det som händer runt den, inte sticka och kolla annat.

Lekfullhet och leklust är inte samma sak. Leklust är hunden vilja att samarbeta med mig, att leka med mig och det jag har att erbjuda. Att vilja engagera sig socialt med mig. Vad har jag för nytta av en hund som helst leker ensam med en pinne. Där är ju samrbetet noll och intet. Anledningen till att vi nämner trasor och bollar är för att det är redskapen vi använder mest, men det kan lika gärna vara pinnar, du själv eller ett mjukisdjur. Det hela handlar om att hunden ska välja att leka med dig framför någon annan aktivitet. Det ger en hund som är lättmotiverad, enkel att belöna och bra att jobba med. Det är vad som gör hundar till bra arbetskamrater till skillnad från vargar.

Pinn- och bolltokighet är något helt annat och förvisso är det inte osunt för en hund att välja bort leksaker, men helle ringet önskvärt beteende. En hund som saknar leklust är mycket svår att göra något med. Samma sak med den sociala kampen. Det gör att en hund tar i extra när det blir lite jobbigt.

Jag har svårt att tro att någon vill ha en hund som ger blanka fan i en, dvs har "fantasi" nog att strunta i samarbete med människan. Det skulle väl vara de som har herdehundar i djurflockar, men nu är det ju inte det som diskuteras.

Du får försvara hunden hur mycket du vill, men i brukskretsar skulle den inte ses som någon bra hund. Snarare ganska dålig och det låter inte som någon vidare sällskapshund heller.

Du får försvara hunden hur mycket du vill, men i brukskretsar skulle den inte ses som någon bra hund. Snarare ganska dålig och det låter inte som någon vidare sällskapshund heller.

Hon är ingen brukshund alls poch hade hon varit hade hon varit redit ur usel. Men en ypperlig sällskapshund.

Tror du mig inte så behöver du inte, jag vet ju vad jag har för toka.
;)
Hon är så pass omtyckt att jag blivit erbjuden oförskämda summor och andra erbjudanden för henne. :crazy:
Haha men jag gör mig inte av med min fjolla. :love:
*mega skryt*:angel:

Ska berätta en liten historia som jag tycker är omåttligt rolig.
Var i storstaden i en hundpark, var där i ett helt annat ärende, men det visade sig att de hade en liten DP träff, så jag knallade dit för att kika in hundarna och prata lite.
Har bara med mig kitty, de andra hundarna var med sambon.
Det är sommar och det är ca tio pers och lika många hundar, jag slår mig ner i gräset med dem och börjar prata.
Försöker hälsa på deras hundar, ingen som är interesserad för fem öre att hälsa på mej.. Inte ens en valp som var -6 månader.. :crazy:
EN kom fram och luktade mig på handen.. allt detta medans kitty noga hälsade på alla som satt och fikade i gröngräset. Gick från knä till knä, pussade lite där och tiggde kaka där och gjorde lek inviter till de andra hundarna men fick ingen vidare respons..
De hade hundarna lösa (jag med, hundpark) men hade noll koll på dem. :crazy: Fick sitta och ropa in dem hela tiden, medans jag inte behövde fundera på vart hon var, hon går inte långt från mig. (om inte någon av mina andra Dp är med, då följer hon mer än gärna med på rymmnings turneér... )När jag tackade för mig, sprang hon lyckligt med mig.
En liten stund senare på parkeringen, kommer två tjejer fram (kennel innehavare visar det sig) och börjar småprata lite, berömmer henne och ställer världens knasigaste fråga... -Hur får du henne sådär trevlig och social?
haha Jag blev så ställd så mitt smarta svar blev-Tvingar henne.
:rofl:
Vi småpratade lite och de hade aldrig träffat en DP som verkligen hälsade på alla och var så öppen med främmande.
Knasig historia som inte alls har med detta att göra, men faktiskt riktigt rolig, jag menar, hur kan man ens komma på att ställa en sån knas fråga?

Jag vet inte om det kan bero på, är nästan varje dag med olika människor, åker mycket bil, hon får träffa en massa folk och hundar när hon är med, frågar någon om de får klappa hundarna, säger jag-Ja hur mycket som helst, bara du får tag i dem!:D
Barn får bära, jag skickar hellre över henne i någon främmandes famn än o ha ders händer i mitt ansikte och lassar över kopplet till vem som helt utan att fundera på saken. Mina hundar ska även lyda alla som ger dem kommandon.. Kan det vara en yttepytte förklaring till hennes överdrivna fokusering på människor?
Vistas även i miljö med mycket buller och ståj och bryr sig inte om det alls, men sätter sig någon ner, så vips är hon där i knät. *himlar med ögonen*

Testledaren kan välja att bryta om denne ser att hunden tar väldigt illa vid sig och det kan påverka hunden negativt i längden. En hund som blir skiträdd och bara bygger på sig genom testet, bryter man ofta för. Man har sett det man behöver se och att fortsätta är bara plågsamt för hunden.

Man får inte avstå moment. Det är allt eller inget som gäller, förutom skotten. Bryter föraren kan man göra om testet två gånger. Bryter testledaren har hunden känd mental status. Avstår man skott har inte hunden känd mental status.

Hundar kan dra i panik eller bita utan att MH avbryts. Så länge man kan få hunden att avreagera så fortsätter man. Det var diskussioner om att bryta för min hund vid avståndsleken då hon inte kunde släppa och avreagera på gubben. Oavsett vad vi gjorde så var hon illa berörd och då vi gav upp och skulle gå vidare på banan kom hon upp bakifrån och bet figuranten. Aneldningen till att vi fortsatte var att hon avreagerade bättre i de situationer som inte hade sociala inslag. Hon flydde förvisso på dumpe, men löste det hela hjälpligt efteråt. Hade hon inte gjort det hade testledaren avbrutit.

Man tittar alltså inte på enstaka händelser utan på hur hunden klarar det överlag. Ingen testledare vill knäcka en hund, men heller inte bryta i onödan.

Oj, jag skulle skämmas ihjäl om min hund bet någon.. :eek:

Jag förstår att man tittar på helheten, annat vore ju konstigt.

Hur som helst, tack för ikväll, jag har lärt mig ett och annat.
Och kunskap är alltid välkommet. :bow:

Att kalla henne ointresserad tycker jag är fel!
I vanliga livet är hon allert och framåt och intresserad av sin omgivning och vad som sker.

Hade hon kunnat prata hade hon varit som en frågvis snorunge! :p
"Vad gör du nu?"
"Varför gör du så?"
"Är det där till mig?"
"Vad gör dom där?"
"Jag vill också leka!"
"Snälla får jag följa med?"
"Oh du pratar med mig, du verkar rolig!"
"Jag snor hans pinne för tycker han det är kul tycker jag också det, självklart pinnen som gör det ju!" ;)

Ja ni förstår nog vart jag vill komma.

Så sent som idag försvann hon iväg en bit på upptäcktsfärd ut på ett kalhygge, och medans dörren var öppen när jag var i huset med Melvin så sprang hon ut och kollade vad som hände.

Har inte du ordentlig koll på min hund!:eek:
Skämt åsido, tänk på att det är koppel tvång, desto viktigare iochmed att ni bor i skogen. Får hon chansen framför nosen att pipa efter nåt, gör hon det med..

Men jag tycker du beskriver henne kanske på fel sätt ändå.
Hon har ju skärpa, bara att hon plockar inte fram den om det inte behövs. Hon har ju knäpp på att vara clown.
(så jäkla svårt att förklara)
Det där med, -vad gör du-är de till mej- är i fel ordning.
Det börjar först och främst med, du verkar rolig, grejja med mig, typ vad som bara du gör nåt.
Och gör du inte det ska jag ifrågasätta allt du gör och blir du för tråkig kan jag minsann hitta på nåt på egen hand eller hitta någon annan som underhåller mig.

typ :rofl:

Fan vad svårt det är att beskriva ett sätt i ord, när man har svårt att finna de rätta. Låter helst sjuk det jag skriver. :cool:
Det blir fel hur jag än skriver. :crazy:
Jag ger upp. :rofl:

Kl..

Jag är helt övertygad om att detta är en trevlig sällskapshund.
Jag har mer och mer börjat ifrågasätta MH.
Folk pratar om att hunden ska vara rå, men det är inte många som är det.
Man kan faktiskt träna upp en hund att tycka om att kampa, fast den varit helt ointresserad innan. Och kampa gör ju folk som tränar redan med valpen från början.
Jag tycker man ska se lite längre, att hunden faktiskt genomförde MH:et.
Jag kan förstå man vill ha mer av en brukshund man ska jobba med, men säga att man inte ens kan tänka denna hunden till sällskap, ja då ser man mer på protokoll och siffror.
Jag har sett hundar som får skitdåligt poäng på korning. men är så himla trevliga familjehundar och som även tävlar upp till elit lydnad.
En hund som totalt visade ointresse för jakten på mh, den används på jakt och fungerar utmärkt.
Sen får folk sluta med att jämföra en brukshund med icke brukshundar, för de är faktiskt olika till sätt och humör.

Har haft en valpköpare här som bara pratade om poäng med sin rottweiler. Vet inte hur många ggr jag har sagt att jag har ingen brukshund. Men det babblas bara om det ändå.
Kan säga att nu har jag tackat nej till en sån köpare.

Ang skott. Jag tycker också det ger fel utslag på MH. Har man inte en hund som kampar, så verkar man få en 2:a på skott. Nu är det helt ok för mig. Men om hunden totalt skiter i skottet men inte vill kampa, då är det väl ändå reaktionen på skottet som ska räknas.
Jag kan förstå om hunden kampat tidigare i testet, men har den inte det får man ta hänsyn till det på skottet.

Jag gör MH med mina hundar, men ändå har jag länge tänkt att jag tycker MH kan visa fel och då menar jag inte med mina hundar.
Det folk också glömmer är att hundar som lever i flock med andra hundar, kan få ett helt annat resultat än om hunden levt som ensamhund. Jag har endast fått den frågan på ett MH en gång, då förstår man mer varför hunden kanske reagerar på ett sätt.
Så säga att hunden har det som finns i generna, njä, jag håller inte med riktigt. Du kan göra så mycket med din hund innan det är dax för ett MH som är både negativt eller positivt för testet.

Kanske ska tillägga att självklart finns det i generna. Men jag vet valpar som gjort valptest, som då har visat att de tycker inte om att komma in i främmande rum, vill inte leka utan går mer omkring och gnäller. Sen kommer de till köpare som kanske är en barnfamilj, är aktiva o mm. Och hunden lär sig både det ena och det andra under tiden tills det är dax för ett MH.

Många säger också att i MH kommer man så ljupt i hunden, vet inte om jag tycker det heller. Får då skulle inte inlärda grejer göra nytta på ett MH.

Jag vill ha NYFIKENHET och samarbetsvilja hos min hund oavsett ras, och undviker stora rädslor (i synnerlighet om det inte finns annat som balanserar upp det)
Det måste ju ändå vara viktigt även hos sällskapshundar. Jag ser folk kämpa med hundar som är extremt i sin egna värld och totalt ignorerar sin förares (och andras) försök till kontakt och samabete. Det blir svårt att träna med en sån hund och det kan vara svårt att få till vardagslydnad.

Har inte du ordentlig koll på min hund!:eek:
Skämt åsido, tänk på att det är koppel tvång, desto viktigare iochmed att ni bor i skogen. Får hon chansen framför nosen att pipa efter nåt, gör hon det med..

Vi hade koll på dom, dom släpptes inte ur kiket. ;) Vi var ute med dom i ett par timmar. :)

Uselt resultat med diverse bortförklaringar. Jag tycker inte att det här låter som en typisk DP, därför ser jag ingen anledning till varför hon ska gå till avel när det redan finns bättre hundar därute som representerar rasen bättre.

Jag vill ha NYFIKENHET och samarbetsvilja hos min hund oavsett ras, och undviker stora rädslor (i synnerlighet om det inte finns annat som balanserar upp det)
Det måste ju ändå vara viktigt även hos sällskapshundar. Jag ser folk kämpa med hundar som är extremt i sin egna värld och totalt ignorerar sin förares (och andras) försök till kontakt och samabete. Det blir svårt att träna med en sån hund och det kan vara svårt att få till vardagslydnad.
Instämmer helt. Har själv en terrier med diverse rädslor och en god portion "jag bor i en bubbla". Det är dock en förbannat snäll och go hund-men inget att ha i avel.

Jag såg en hund på ett MH i lördags. Den lekte inte, var ganska så oengagerad överhuvudtaget. Vid spöken så kikade den lite, sen la den sig ner och såg helt oberörd ut.
Men det kan ju också ha varit så att den tyckte spökena var obehagliga och låtsas som de inte fanns, men den såg helt avslappnad ut.
Jag fick sen chansen att träffa denna hunden i går på ett föredrag. Och vips så fanns det mycket lek i i hunden, t o m så den hade lite dragkamp, inte mycket men det fanns där.
Men då fick hon också rätt hjälp hur hon skulle bete sig och direkt så svarade hunden upp på det.

Så jag är fortfarande helt övertygad om hur dagsformen är och vad man gjort med hunden tidigare.
Jag gjorde ett mh med en av mina, men hon ville inte kampa då. men här hemma kan hon dra och slita och tycka det är skitkul. Så visst kan man träna med en sån hund. Jag har skrivit det förr och skriver det igen. jag vet en som f´cik 43 poäng i korning och den hunden var uppflyttat till högre spår och tävlade elit lydnad.
Det går om man vill och vet hur man ska göra.
Jag vet också en hund som hade svagt mh, den har klarat sina tävlingar till elit lydnad och sina LP på raken, 1 a pris på alla tävlingar och fick sina 1,2 och 3 LP lätt som en plätt. Ska nu starta i elit. Men är en duktig förare som vet vad han vill och hur han ska få fram vad han vill av sin hund.

Jag kan ta hur många ex som helst, på hundar som inte alls fått bra MH, men fungerar perfekt som tävlingshundar.
Sen är klart, vill man vara lite "lat" och ha mycket gratis, då tar man en hund som har mycket kamp, nyfikenhet mm i sig, så slipper man jobba med den biten.
jag kan också tycka att protokollet är missvisande, just för det kan stå olika alternativ på samma siffra. Helt fel i mina ögon, och sen har hunden en viss tid på sig och går den över tiden med 2 sekunder så blir det en helt annan siffra.
Så en hund som behöver 2 sekunder mer på sig att lösa "uppgift" får sämre än den som gör det lite tidigare.
Självklart förstår jag att den hunden som behöver längre tid på sig då kanske är lite svagare, räddare, men den fixade iallafall att göra vad den skulle.

Nä, jag låser inte mig fast i ett protokoll, jag vill se hunden och bilda mig en egen uppfattning.

Jag är inne på samma spår. Just samarbetsviljan ser jag som viktig för en sällskapshund. De som köper sällskapshund är inga proffs och behöver en hund som är någotsånär lättdresserad. Sedan kan den vara reserverad och sakna jaktlust, men nyfiken, framåt och samarbetsvillig bör den vara. Att den kan reagera, kontrollera och avreagera är också det viktiga egenskaper.

Jag kräver inte att en sällskapshund ska ha samma egenskaper som en brukshund, men sällskapshunden ska ha för sällskap lämplliga egenskaper och i det ingår vad jag beskriver ovan. Man får också tänka på att DP tillhör de raser som får titeln KORAD. Alltså finns det en önskan om att de ska likna bruksraserna.

Som enskild hund kan väl den här vara trevlig, men inte vet jag om det är något att sätta i avel. Och då har jag bara gått på förarens beskrivning av hunden.

Men det är ju strunt samma ur avelssynpunkt om en duktig förare kan få upp en dålig hund i elit. Den ska i vilket fall inte gå i avel och MH är ett avels-verktyg. Visar en hel kul dåliga resultat kan man anta att det inte finns så mycket att hämta i de hundarnas gener, oavsett en enstaka individs tävlingsresultat.

En bra hund reagerar rätt utan hjälp och det är sådana vi ska avla vidare på.

Så folk som köper sällskapshund är inga proffs?
Måste man ha en brukshund och vara intresserad av hundar och dess arbete mm??

Men det är ju strunt samma ur avelssynpunkt om en duktig förare kan få upp en dålig hund i elit. Den ska i vilket fall inte gå i avel och MH är ett avels-verktyg. Visar en hel kul dåliga resultat kan man anta att det inte finns så mycket att hämta i de hundarnas gener, oavsett en enstaka individs tävlingsresultat.

En bra hund reagerar rätt utan hjälp och det är sådana vi ska avla vidare på.

Kruxet är att du vet inte vad föraren gjort med sin hund före ett MH. Då får du inte rätt resultat iallafall.

Uselt resultat med diverse bortförklaringar. Jag tycker inte att det här låter som en typisk DP, därför ser jag ingen anledning till varför hon ska gå till avel när det redan finns bättre hundar därute som representerar rasen bättre.

Hon är inte en typisk DP. ;)
Ochn det finns alltid någon som är bra, bättre,- men finns det någon som är bäst?

De flesta som köper sällskapshund är inte proffs, nej, och just därför ska sällskapsraserna vara enkla hundar.

Det är därför man ska kolla på hela kullar och linjer för att få en bättre bild. Dock kan man rätt snabbt sålla ut en dålig hund genom att titta på protokollet. Flyr de hals över huvud, har kvarstående rädsla och en femma på skotten är det ingen bra hund, oavsett vad föraren gjort med den.

Det är därför man ska kolla på hela kullar och linjer för att få en bättre bild. Dock kan man rätt snabbt sålla ut en dålig hund genom att titta på protokollet. Flyr de hals över huvud, har kvarstående rädsla och en femma på skotten är det ingen bra hund, oavsett vad föraren gjort med den.

Fast det du skriver här, det inser jag också.

Och det jag menar vad föraren gjort, jag menar inte om hunden tävlat mm. Jag menar att en hund som flyr och är rädd, den kan du träna så du får ett hyffsat MH. Det går också träna en skotträdd hund så den får en 2a på skott.
Jag vet flera som kör bruks som har skotträdda hundar, men de kan få dom att ligga plats på ren lydnad. Tränar man så går det, inte alltid, men det går.
Och vad gör man om inte hela kullarna blir testade, är inte alltid det är så, mer ovanligt än vanligt anser jag. Som uppfödare kan du inte tvinga dina valpköpare att göra MH eller vad det nu kan vara.

Jag sitter inte här och försvarar dåliga hundar. För är inte alls så jag menar.
Men när jag ser vad man kan göra för att få ett helt ok MH, då tycker jag inte man får se det rätta på hunden.
Och vilken hund är rå när den gör MH, inte många.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 256
Senast: Nenyah
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen...
2
Svar
27
· Visningar
3 315
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 381
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Roar mig med att kolla avelsdata lite. Vad säger ni om MH:t på den här hunden? Vilken ras tror ni? Känd mental status...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10