Vad tycker ni om dessa hästarna dressyrmässsigt?

Sv: Vad tycker ni om dessa hästarna dressyrmässsigt?

Och på den nivån tycker i alla fall jag att dessa kallbloden är mera lämpade än t.ex. frieser, om man vill ha en häst som sticker ut lite bland alla stora bruna.:p

Varför är dessa kallblod lämpligare än en Frieser?

Fast frieser är ju inget kallblod. Dom är ju varmblod.

förstår inte varför dessa hästar skulle vara bättre än en frieser.
Det är ju individer man går efter.

Jag har inte förstått det där med att firiesern inte längre skulle vara att anse som kallblod, det ÄR ju så uppenbart ett kallblod rent fysiskt menar jag. Det blir lite fånigt att ändra något sånt:confused: Så jag förstår jämförelsen.

Ang lämplighet kan jag inte uttala mej alls kanske, jag har inte erfarenhet av någon av raserna men frieserns hela exteriör är ju fortfarande väldigt tydligt en vagsnhästexteriör (som de väl är avlade under lång tid för att vara?) och inte en bra ridhästexteriör med tanke på bla den uppresta halsen (som man ville ha på tjusiga vagsnhästar) Så ur den synpunkten kan jag förstå att andra lättare kallblod kan anses lämpligare?

Friesern är ju väldigt maffig som vagnshäst (det bor några häromkring som både rids och körs) När man möter dem med vagnarna är de imponerande :love: Men när de rids:cool:Det finns inte mycket likhet med en varmblodsras, tycker jag. Men framför vagnarna är de riktigt maffiga hästar!
Där kan nog inte de här kallbloden i tråden mäta sej :bow:

De går säkert att dressera dessa djur så som alla andra att utföra rörelser till viken nivå som helst. Men vill man tävla i dressyr så gör man sig själv en otjänst att ha en "speciell" ras. Dommarna dömmer inte alltid rättvist, då de tycker att "speciella"hästar är svårdömda.

...fast det ordnas en hel del finnhästklasser och -tävlingar där finnhästarna tävlar mot rasfränder.
Bra prispengar är det dessutom i de klasserna :-)

Fast dressyr är ju till för hästen, det är ju lydnad.
Man kan ju träna lydnad med tex. alla hundraser, likaväl som man kan träna dressyr med alla hästraser. Att en frieser har hög resning är ju ingen nackdel när den kommer upp till klasser där en högre form är det som önskas.
Frieserns huvudursprung är faktiskt som ridhäst inom kriget. Därefter har dom använts mycket i lantbruk, men den modellen är bortavlad (finns en liten skara kvar av den äldre modellen) för att nu producerat fram en mer sportmodell som passar sig bättre även för ridning.

Finnhästarna ser trevliga ut men det är inget jag ridit på själv ännu, trots att jag är 50% finsk själv. ;)

förstår inte varför dessa hästar skulle vara bättre än en frieser.
Det är ju individer man går efter.

Jag vet att det hänger mycket på individen, min kompis har en jättefin frieser som bl.a. blev bästa sto i Finland som 3-åring. Den är idag 6 år och har jättefina rörelser, kompisen är jättesugen på att tävla men eftersom stoet är så fint kan hon inte låta bli att ta föl på henne... Så det har väl inte blivit så mycket kontinuitet i träningen.

Men vad jag har sett av friesrar i allmänhet så tycker jag att RIDavlade finnhästar, de travavlade är en helt annan sak, verkar ha ett hälsosammare rörelsemönster än friesern. Rätta mig om jag har fel:o.

Friesern är ju väldigt maffig som vagnshäst (det bor några häromkring som både rids och körs) När man möter dem med vagnarna är de imponerande Men när de ridsDet finns inte mycket likhet med en varmblodsras, tycker jag. Men framför vagnarna är de riktigt maffiga hästar!
Där kan nog inte de här kallbloden i tråden mäta sej

Men finnhästen har ju också avlats som brukshäst, inte för att se häftig ut. I gengäld är de hållbara och långlivade.

Vad jag har förstått och sett utav finnhästen är den en trevlig mångsidig ras i lätta klasser. Jag gillar den, även om gångarterna är begränsade. Jag håller med dig att den är en bättre lättklass kandidat än en frieser i mina ögon, för den är smidigare och mer allsidigt avlad, den är tex en trevlig hopphäst lätt klass, inte bara dressyr. Friesern har inte så mycket, annat än sitt frambenssprätt och spektakulära hårbeklädnad, som ger den en viss karisma, men bruksmässigt i ridsammanhang, - nej för min del, framför vagn är den underbar.

Musiken på bägge videos är HEMSK. Jag blir stressad bara av att lyssna 2 sekunder.

Jag har gått och förälskat mig i Finnhästen :love:
Någon gång i livet ska jag skaffa mig en egen.

Tittade i genom hingstarna och tyckte bäst om denna

http://www.youtube.com/watch?v=NRZXFtLC0tQ

Håller med övriga om att det var ingen vidare klass på uppvisningen av hingstarna, varken från marken eller ridmässigt :crazy:

Jag gillade båda två, bra steg och fin utstrålning. Nu är jag verkligen ingen auktoritet när det gäller dressyr, men det första intrycket jag fick var att det är flashiga hästar med fint steg som absolut går att utveckla och få riktigt bra.

Att ryttaren inte skulle vara bra håller jag inte med om. Jag tycker att hon hade en fin sits och red bra, och även om det var studsigt emellanåt så tycker jag ändå att hennes insats var helt godkänd.

Det jag tittar efter när det gäller en häst är att den har ett uttryck som säger mig något, det kan vara en känsla eller vad som helst. Men de här två hingstarna gillar jag skarpt, de har ´det`om man nu kan säga så. Jag tror att de kan bli fina dressyrhästar, jag gillade bägges utstrålning, visst kan man säga att 2:an "struttade" i början, men just sånt gillar jag. Att det finns en nerv hos hästen och att den är iögonfallande.

Ta inte mitt tyckande på alltför stort allvar då jag inte är något proffs, men jag ville i alla fall ge min högst personliga åsikt och hoppas att båda hästarna får en fin framtid inom dressyr.

Tyckte också bäst om denna hingst :D

ts*
För det första gillar jag absolut inte sättet dem försöker visa upp hingstarna på, inte alls.

Överlag tycker jag det är svårt att bedöma hingstarna. Mest pga av den otroligt dåliga visningen.

Fast dressyr är ju till för hästen, det är ju lydnad.
Man kan ju träna lydnad med tex. alla hundraser, likaväl som man kan träna dressyr med alla hästraser. Att en frieser har hög resning är ju ingen nackdel när den kommer upp till klasser där en högre form är det som önskas.
Frieserns huvudursprung är faktiskt som ridhäst inom kriget. Därefter har dom använts mycket i lantbruk, men den modellen är bortavlad (finns en liten skara kvar av den äldre modellen) för att nu producerat fram en mer sportmodell som passar sig bättre även för ridning.

Hög resning är ju snyggt, frieserhästarna är verkligen vackra djur. MEN, det blir ett problem med denna höga resning när inte rygg o bakdel är med. Det är där det brukar brista. Jag har sett ett antal frieserhästar ute på tävlingar och det har varit ett gemensamt drag hos de allra flesta, de arbetar inte riktigt genom kroppen och håller nacken alldeles för högt. Med en duktig ryttare och rätt träning blir det däremot riktigt bra.

Jag har även sett en "modern" frieser, sportmodellen som du nämner. Det var absolut en trevligare typ av häst med tanke på ridning. Men den kräver fortfarande sin ryttare för att arbeta rätt.

Jag tycker de ser ut som stora ponnyer (då menar jag inte specialavlade "små hästar") som rör sig som det också. För vuxna som inte vill sluta rida ponny är de jättefina, kan säkert klara sig lika bra i dressyr som en ponny i samma klasser.

Hög resning är ju snyggt, frieserhästarna är verkligen vackra djur. MEN, det blir ett problem med denna höga resning när inte rygg o bakdel är med. Det är där det brukar brista. Jag har sett ett antal frieserhästar ute på tävlingar och det har varit ett gemensamt drag hos de allra flesta, de arbetar inte riktigt genom kroppen och håller nacken alldeles för högt. Med en duktig ryttare och rätt träning blir det däremot riktigt bra.

Det var lite det jag försökte få fram. Att jag tror att en finnhäst är lättare att rida ihop för en medelmåttig ryttare än vad en frieser är.

Liknande trådar

Hoppning Har en hemsk hopprädsla. Det räcker nästan att det ligger bommar på marken för att det ska knyta sig i magen på mig och jag spänner mig...
Svar
4
· Visningar
2 186
Senast: Klarabara
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 093
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Satt på Youtube och hittade den här videon där en minishettis leker med en shire...
2
Svar
29
· Visningar
4 833
Senast: amkm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar