Vad tycker ni om dessa hästarna dressyrmässsigt?

Luna10

Trådstartare
Sv: Vad tycker ni om dessa hästarna dressyrmässsigt?

Ja om man nu gillar den typen av häst så skulle jag ju alla dagar i veckan välja nr1.
Den är ju grövre men är iallafall byggd trevligt och såg ut att ha en viss självbärighet, såg riktigt fin ut i traven (trots ryttaren:o). Galoppen var ok men lite 4 taktig och kort, men såg ut att vara i skaplig balans.

Nr 2 såg ut som en ouppfostrad ponny och jag vet inte vad det där struttandet i början skulle likna:confused:....Sedan hade den en tristare överlinje än nr1 och travade i framvikt. Jag har extremt svårt att se den gå GP i dressyr...

Sedan förfasas jag över visningen av hingstarna....jag får exem av sånt (yrkesskada:))

Själv skulle jag aldrig välja en så grov hästras överhuvudtaget, jag gillar SWB och xx hästar.

Senast ändrad:

Ettan va finare extriört men tvåan va roligare o kolla på :p
Jag skulle ha valt ettan den verkade trevligare och hade ganska bra trav trotts ryttaren ;)

Jag som själv har kallblod blir lite avis på deras ridbarhet ;) Men de är å andra sidan ganska smäckra kallblod och tydligen rid-avlade. Det känns inte som om nordsvensken kommit så långt med ridavel i jämförelse.

Jag tycker inte de kan jämföra sig med dressyravlade ridhästar men är absolut duktiga för att vara kallblod. Lite inspiration för oss andra att fortsätta träna. :)

Hittade lite mera bilder på Linkker. Ang om han kan gå St George eller ej så var det vad jag läste i finska Hevosurheilu (hästsporttidning med både trav och ridning) förra veckan.
http://sukuposti.net/galleria.php?rotu=&image=171884

Jo visningen av hingstarna lämnade mycket att önska. Jag hade ju valt någon annan speciellt till nr 1, någon som kunde springa fortare och sitta ner i traven. Men hästen gick ju bra trots ryttaren om man säger så:o.

Det här var ju iofs ingen premiering eller så utan mera uppvisning för stoägarna om jag förstod det rätt.

Jättefina och välmusklade på alla sätt men inte dressyrhästar, de är bla väldigt markbundna i sina rörelser trots att de försöker allt de kan:bow: Gillar man kallblodshästar så är de väldigt fina men till dressyr eller dressyravel - nej.

Flash som inte heller rider dressyravlad häst

Rent spontant så tyckte jag att båda hästarna va häftiga.

Men dressyrmässigt så tyckte jag att häst 1 inte va kul, riktigt dålig skritt. Balanstrav. och en ryttare som studsade så mkt i sadeln så det ibland va svårt att urskillja om det va nedsuttet eller under lättridning.

häst 2 Hade mkt bätte trav.

Tycker nr 1 var snyggast och hade bäst skritt o trav + att den visades bättre (trots att ryttaren skumpade väldigt i traven). Galoppen såg lite kort ut dock.

Det här är en av de finaste raserna som finns. :love:

Vill bara förtydliga för alla att i videosnutt #2 så är det först en hingst, sen en avkomma från -08. Så ni inte tror att det är samma häst.

Men dressyrmässigt så tyckte jag att häst 1 inte va kul, riktigt dålig skritt.

Hurså? Utveckla gärna:laugh:! Själv ser jag en fyrtaktig vägvinnande skritt med rejält övertramp, vad ser du?
Ingen kritik, bara nyfiken!

Om någon orkar får ni gärna kolla igenom de övriga hingstarna på showen, tror de var 11 totalt. Vissa undrar man ju vad de ska tillföra aveln, men men...

Och för att förtydliga syftet med tråden så är det ju ingen som inbillar sig att ett kallblod kunde slå ett halvblod i GP-dressyr. Men de flesta av oss håller ju till i de lätta klasserna, ev upp MSV. Och på den nivån tycker i alla fall jag att dessa kallbloden är mera lämpade än t.ex. frieser, om man vill ha en häst som sticker ut lite bland alla stora bruna.:p

Hurså? Utveckla gärna:laugh:! Själv ser jag en fyrtaktig vägvinnande skritt med rejält övertramp, vad ser du?
Ingen kritik, bara nyfiken!

Ja, först när den visas för hand så har den god skritt. Men sen uppsutten caa 0:50 in på filmen så visas en riktigt dålig skritt.

För övrigt så kollade jag lite på de övriga filmerna. Men allt är så amatörmässigt... detta kan väl aldrig vara en riktig hingstvisning???? Jag kan inte ha fokus på hästarna, som för övrigt är fina, för att folk är så dåliga på att visa häst!!
Springer ivägen, rycker i munnen osv. Pinsamt ifall detta är en riktig visning.

Jag tycker hästarna är fina, men jag vet inte riktigt va ja ska säga. Alla hästar kan tävla på LA nivå... bättre ridhästar rent exteriörmässigt än tex andra körhästar så som friser.. det kan ja hålla med om.

De går säkert att dressera dessa djur så som alla andra att utföra rörelser till viken nivå som helst. Men vill man tävla i dressyr så gör man sig själv en otjänst att ha en "speciell" ras. Dommarna dömmer inte alltid rättvist, då de tycker att "speciella"hästar är svårdömda.

Det här är en av de finaste raserna som finns. :love:

Vill bara förtydliga för alla att i videosnutt #2 så är det först en hingst, sen en avkomma från -08. Så ni inte tror att det är samma häst.

Aha, det fattade inte jag. Kollade om nu och då är det ju uppenbar, tecnen stämmer ju inte ens........

Då har jag inga kommentarer om 2an eftersom man bara ser honom inågot struttande som ska likna passage.....

Gillar man kallblod som ridhäst så är säkert dessa bättre än många andra raser eftersom de (enligt ts) är avlade för ridning.

För övrigt så kollade jag lite på de övriga filmerna. Men allt är så amatörmässigt... detta kan väl aldrig vara en riktig hingstvisning???? Jag kan inte ha fokus på hästarna, som för övrigt är fina, för att folk är så dåliga på att visa häst!!
Springer ivägen, rycker i munnen osv. Pinsamt ifall detta är en riktig visning.

Detta är alltså ingen stamboksintagning eller så, utan Suora´s (ungefär "föreningen för finska kallblodsridhästar) hingstshow. Som jag förstod det mest för att visa stoägarna utbudet inför betäckningssäsongen.

Jag tycker hästarna är fina, men jag vet inte riktigt va ja ska säga. Alla hästar kan tävla på LA nivå... bättre ridhästar rent exteriörmässigt än tex andra körhästar så som friser.. det kan ja hålla med om.

De går säkert att dressera dessa djur så som alla andra att utföra rörelser till viken nivå som helst. Men vill man tävla i dressyr så gör man sig själv en otjänst att ha en "speciell" ras. Dommarna dömmer inte alltid rättvist, då de tycker att "speciella"hästar är svårdömda.

Att de är svårdömda vet jag, men iom att antalet på tävlingsbanorna ökar hela tiden (läste att det nu är ca 60 st finnhästar som tävlar nationell dressyr i Finland, en ökning med 30% från föregående år) så kommer ju också domarna att vänja sig vid dem mer och mer förhoppningsvis.:idea:

Och för mig som inte satsar högre än LA och tävlar mest för att det är kul att ha något att träna för, så är valet helt självklart. Jag har haft ett halvblod och det var en underbar individ men jag gillar finnhästen som ras bättre.:)

Men sen uppsutten caa 0:50 in på filmen så visas en riktigt dålig skritt.

Det kan inte bero på ryttaren tror du:o? Eftersom hästen i grunden har en bra skritt.

Har inte läst andra svar än innan jag skriver detta.

Den första har en väldigt bra skritt som är avspänd och väl genom kroppen. Traven är kort, oengagerad, på framdelen och inte särskilt bogfri. Traven blev dock bättre under ryttare.

Den andra har lite sämre skritt men traven är lätt, luftig, bogfri och med bra bakbensaktivitet. Denna hästen har helt klart bäst förutsättningar för dressyren som sport. Detta är alltså avkomman till hingsten som jag tycker så här om. "Passage"strutten går inte att bedömma alls...

Det var dock pinsamt att se hur fruktansvärt dåligt båda hästarna visades. Sämst helt klart med den andra...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Har en hemsk hopprädsla. Det räcker nästan att det ligger bommar på marken för att det ska knyta sig i magen på mig och jag spänner mig...
Svar
4
· Visningar
2 186
Senast: Klarabara
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 093
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Satt på Youtube och hittade den här videon där en minishettis leker med en shire...
2
Svar
29
· Visningar
4 833
Senast: amkm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar