Vad tycker ni om Bullmastiff?

H

HaRLeKIn

I en hundbok jag har står det att de är bra barnhund, vakthund o ej kräver så mkt motion.
Stämmer detta? Jag har en väldigt aktiv hund nu så motionsdelen är den minst betydande. Jag skulle vilja ha en hund som är bra m barn o som vaktar.
Skulle det passa med en sådan hund då? Vad kostar de ca? En tik vill jag ha. Var kan man få tag i en?

Sv: Vad tycker ni om Bullmastiff?

En bra barnhund föds inte fram, det får man lära hunden OCH barnet.

Dom ligger väl på 10-12 000 kr som dom flesta andra rasrena hundar. Bara att leta upp en uppfödare du tycker verkar bra och som har hundar i din smak, och fråga på hos denne.

/// Bebben som skriver genom Carola

Nä självklart inte men en del hundar är ju mer lämpade till familjer med barn än vad vissa andra hundar är.
Den hunden jag har nu är en jättebra "barnhund" men en JÄTTEdålig vakthund... :crazy:
Om någon skulle hoppa på mig när jag är ute på min promenad med hunden skulle hon nog springa hem utan mig.... :cry:
Jag skulle gärna ha en hund som beskyddar mig om någon skulle attackera el liknande när man är ute på kvällen själv o går eller är hemma själv osv.
Det verkar ju vara en trevlig ras i alla fall, bullmastiff.
Fina är de med.

Jag har en vakthund, som är en riktigt riktigt bra vakthund. Och oavsett vilka jag väljer att ta in i vår flock, älskar han, om han får tid på sig. Skulle jag få barn imorgon, skulle han vakta även det med sitt liv.

Men, det är ju ofta helt individuellt, och i princip alla hundar älskar sin flock, oavsett om där finns barn i den eller inte.

Så länge som barnet respekterar hunden och lyssnar på hur man ska bete sig mot den, så kommer hunden säkerligen att älska barnet. Det brukar inte vara svårare än så.

Jag tycker att Bullmastiff är en jättetrevlig ras, lite småjobbig att ha bland småbarn ibland, pga storleken. Olyckor händer så lätt, brukar man ju säga. Och Bullmastiffen har sällan koll på vart svansen eller rumpan är :D

Bebben skrev:
Jag har en vakthund, som är en riktigt riktigt bra vakthund. Och oavsett vilka jag väljer att ta in i vår flock, älskar han, om han får tid på sig. Skulle jag få barn imorgon, skulle han vakta även det med sitt liv.
:bow: precis!
Jag är uppvuxen med en doberman som var lite fel i huvudet och som växt upp med mycket stryk och därför hävdade sig hela tiden och blev agresiv mot främlingar och framförallt män. Men när jag och min syster föddes var vi familj och min far markerade tydligt att vi inte var bitleksaker.
Han var ursnäll mot mig som barn, hur mycket jag än drog i hans öron som handtag när jag lärde mig gå, medans så fort någon kom inom tio meter ifrån honom som han inte accepterade och ingen var där och sa till honom att lugna ner sig, så började han markera att inte komma nära.

Jag träffade en uppfödare för bullmastiffer för några år sen (vi jobbade ihop). Mycket trevliga hundar!! Men, ett stort men fanns för mig då; man avlade även på hundar som inte var helt friröntgade i höfterna ( i alla fall, det är är kanske 15 år sen). Det är en tung ras och då var det helt enket svårt att utesluta alla med någon 1:a på höfterna i avel, tydligen. :crazy: Slå mig hårt i huvudet någon om jag har fel, men så beskrev denna uppfödare aveln inom rasen för mig då.

Tycker jättemycket om denna rasen! Enda nackdelen är priset, som verkar vara ganska högt enligt de uppfödare jag kollat, det brukar ligga på runt 15000, men vad betalar man inte för en bra vän :)

Jo, det är ju mkt pengar men jag ska spara till en hund, min nuvarande är bara 7 mån så jag vill ha ganska god pli på henne innan jag skaffar nr två. Vill inte ha två yrväder/bäbisar samtidigt... :) *lat*

Har du sett Cane Corso? En lättare mastiff än bullmastiffen. De jag har träffat är mycket vänliga och glada mot människor, men vaktar ändå hem och ägare.

Jag tycker oxå att bullarna är urtrevliga hundar, dom jag träffat är lugna och glada, men vaktar.
Lite sävliga, lite som stora sälar!! (Vilken jämförelse!!)
Om allt går enligt planerna har jag en egen till sommaren :)

Nej den har jag nog missat. Ska kolla det, jag tycker med att bullmastiff ser väääldigt stor ut, men jag har aldrig träffat någon i verkligheten än... jag ska givetvis kolla upp rasen så jag får träffa några hundar innan jag bestämmer mig.
Det är så kul att leta hund. :)

Som sälar... hihi
Det lät ju roligt. Hoppas de är lite smidigare bara... haha :D

Jag har kollat Cane Corso nu... De var ju jättefina :love:
Tack så mkt för det tipset. :)

Kolla mentaliteten ordentligt på CCn, iofs gäller det ju alla raser, men har på sistone träffat några CC med dåligt lynne och det är ingen kul kombination. Annars väldigt trevliga hundar!!

//E

Har två äldre collie som börjar bli till åren. Den dagen då ingen finns i livet (vill dock inte att den dagen ska komma :() så har jag och min sambo bestämt oss för en pyrenisk mastiff.
Lugna, kräver ingen större motion, vaktar flocken (familjen). Sen får man inte glömma att hunden blir vad du gör den till, såvida det inte finns hjärnskador, men då ska den heller inte vara vid liv.
Den är ju dock långhårig om du nu ville ha en korthårig.
Annars kan du ju slänga ett öga på den rasen oxå :)

antiloop8 skrev:
Har två äldre collie som börjar bli till åren. Den dagen då ingen finns i livet (vill dock inte att den dagen ska komma :() så har jag och min sambo bestämt oss för en pyrenisk mastiff.
Lugna, kräver ingen större motion, vaktar flocken (familjen). Sen får man inte glömma att hunden blir vad du gör den till, såvida det inte finns hjärnskador, men då ska den heller inte vara vid liv.
Den är ju dock långhårig om du nu ville ha en korthårig.
Annars kan du ju slänga ett öga på den rasen oxå :)

Sen har vi AB. De kan tuta i bilen helt själva :idea: :angel: :D

(Obs högst oseriöst inlägg)

:D

Jag har kollat lite uppfödare på CC och det finns en i Höör som verkar vara mkt bra.
Har ni fler förslag på lite "lättare" mastiffer så får ni hemskt gärna bidra med det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 797
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 526
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 353
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar