Vad tycker ni är OK? (Hästhantering, ridning)

Jannice

Trådstartare
Startar den här tråden efter att ha vart med och diskuterat inne på Westernforumets tråd om Bökeberg och det SM som hölls där förra helgen då två ryttare behandlade sina hästar på ett sätt som i alla fall jag anser är väldigt fel och ganska grymt. Många av mina funderingar blir lite störande iden tråden känner jag så jag startar den här istället...

Vad anses egentligen vara okej ute i hästsverige? Jag kan bara gå utefter det jag själv känner och tycker, och efter att ha kollat på skräckvideor på youtube och förfasats över de grymheter som så många hästar får utstå (inom alla grenar, dock finns ju flest videos från hoppning/dressyr/fälttävlan) så undrar jag hur man tänker när man medelst piskor, sporrar, spöstraff och skarpa bett försöker tvinga en häst till "lydnad".

Vad anser ni är okej?

Är det okej att piska en häst som straff för att den vägrar på ett hinder?
Är det okej att piska på en häst för att få den att gå framåt?
Är det okej att spinna en häst tills den är alldeles utmattad och sen spinna den ytterligare?
Är det okej att rycka en häst i munnen för att få den att backa?
Är det okej att använda sjuttioelva olika bett för att tvinga ner och in nacken på en häst för att få den att gå "i form"?

Tycker just du att bestraffning av en häst är okej? Vilken bestraffning är isåfall ok? Vart går just din personliga gräns?

Sv: Vad tycker ni är OK? (Hästhantering, ridning)

Är det okej att piska en häst som straff för att den vägrar på ett hinder? Nej
Är det okej att piska på en häst för att få den att gå framåt? Ska oerhört speciella fall till för att det ska vara befogat t.ex. att hästen måste framåt omedelbart för att något otrevligt inte ska hända där häst och ryttare kan bli skadade. Men dessa situationer är så oerhört sällsynta enligt min erfarenhet så det är väl mer "once in a lifetime".
Är det okej att spinna en häst tills den är alldeles utmattad och sen spinna den ytterligare? Nej
Är det okej att rycka en häst i munnen för att få den att backa? Nej
Är det okej att använda sjuttioelva olika bett för att tvinga ner och in nacken på en häst för att få den att gå "i form"? Nej

Tycker just du att bestraffning av en häst är okej? Vilken bestraffning är isåfall ok? Vart går just din personliga gräns?
Det beror på situationen. I vissa situationer kan jag anse att bestraffning är okej, exempelvis om hästen hugger dig eller försöker sparka dig medvetet, dvs beteenden som kan vara farliga för oss som hanterar hästen. Kan också vara att hästen försöker tränga sig före eller går på en när man leder den. Med det inte sagt att man i alla lägen ska smälla till hästen, en bestraffning kan vara att man bara hutar åt hästen liten med rösten eller kanske gör en knyckig rörelse med armen om hästen försöker bita i jackan t.ex. Bestraffning behöver inte vara hugg och slag.

Däremot tror jag mer på att ignorera dåliga beteenden och berömma bra beteenden. Om hästen t.ex. står och biter i luften med öronen bakåt när man drar sadelgjorden brukar jag ignorera det, och sen berömma hästen när den står snällt. Dvs gör du fel blir du ignorerad, gör du rätt får du uppmärksamhet och beröm. Detta har funkat för mig i många fall, i olika situationer, bla med en häst som var sur i boxen och vaktade sin mat. Sen om det skulle vara så att hästen vänder huvudet och försöker hugga en (och kanske lyckas) hade jag hutat åt den och morrat lite på den för att sedan berömma när den står snällt.

Tycker man ska försöka använda så minimalt med våld som möjligt och ogillar skarpt folk som är onödigt hårda mot hästarna. Om hästen får en smäll för minsta lilla kommer det inte dröja länge innan hästen blir rädd för en och är på helspänn hela tiden, bredd på att det kan komma en smäll eller ett ryck i munnen/grimman när som helst.

Nej, jag tror inte på bestraffnings -metoden utan jag tror på positiv förstärkning (som är bevisat att det fungerar på både djur som våra egna barn!)
Ja, det kan jag tycka. Hellre ett ordentligt "rapp" med piskan och sen är problemet så gått som löst, än att man sitter och "bankar" med skänklarna och inget händer -då blir hästen skänkeldöv. Om hästen ex. vägrar gå fram så brukar jag först använda mig av lätt skänkeln, sedan röst och sist pisk. När hästen går fram så blir jag passiv (låter hästen vara helt) som eventuellt beröm med röst och beröring
Är det okej att spinna en häst tills den är alldeles utmattad och sen spinna den ytterligare?
nej
Nej, det orsakar bara skador i munnen. Bättre att "ta tag" istället. Aldrig rycka hästen i munnen
Är det okej att använda sjuttioelva olika bett för att tvinga ner och in nacken på en häst för att få den att gå "i form"?
Nej, jag tror heller inte på starka bett och hjälptyglar och "tvinga" hästen att gå i form. Det som händer är att hästen bara "knäcker av" i nacken och bakbenen och ryggen används iallafall inte. Man får en "snygg" hals, men inget mer. Men ett tränat öga ser att man "fuskar" och det är värre för hästens hälsa än att gå i fri form. Jag tror snarare på BRA ridning. I stort sätt alla hästar kan gå i form (förutsatt att de inte har väldigt avvikande exteriör el. en skada/sjukdom) , det gäller bara för ryttaren att lära sig rida sin häst!

Jag tror som sagt på positiv förstärkning. Men samtidigt måste man våga säga ifrån om hästen "dummar sig". Jag använder mig aldrig av bestraffning, men däremot kan jag göra en förstärkning utav min hjälp, om hästen ex. inte förstår eller ignorerar mina hjälper. När hästen sedan gör det man önskat så blir man passiv en liten stund (kan handla om få sekunder!) och berömmer med eventuellt röst, beröring el. i vissa fall godis. Det gäller att vara bestämd men samtidigt ödmjuk och ge beröm vid rätt tillfälle (det handlar om sekunder/hundradelar!) -rätt tajmning

Bra och intressant tråd! jag vill bara klargöra attdet int evar två ryttare vi skall peka ut.Det fins filmer fårn hela framridningen,och dte finsn också clip på en fencing me dkorrigering i vändning ,eftergift och klapp. tyvärr kan vi ng filma i stort sett vilka framridningar som helst,inom vilken disciplin som helst,och se sånt här.Meninom just reiningen diskuteras det nu vad som är övervåld,vad stewardens roll är och vad FEI reglerna säger.vilket är bra. Men som sagt-även den här trden kommer att bli nyttig eftersom folk bör reflektera över sitt eget beteende och sina egna gränser,och vad beteendet bygger för på kunskapsgrund

Startar den här tråden efter att ha vart med och diskuterat inne på Westernforumets tråd om Bökeberg och det SM som hölls där förra helgen då två ryttare behandlade sina hästar på ett sätt som i alla fall jag anser är väldigt fel och ganska grymt. Många av mina funderingar blir lite störande iden tråden känner jag så jag startar den här istället...

Vad anses egentligen vara okej ute i hästsverige? Jag kan bara gå utefter det jag själv känner och tycker, och efter att ha kollat på skräckvideor på youtube och förfasats över de grymheter som så många hästar får utstå (inom alla grenar, dock finns ju flest videos från hoppning/dressyr/fälttävlan) så undrar jag hur man tänker när man medelst piskor, sporrar, spöstraff och skarpa bett försöker tvinga en häst till "lydnad".

Vad anser ni är okej?

Kan bara säga att det är aldrig hästens fel. Det finns ALLTID någonting vi skulle kunna göra annorlunda. Så varför bestraffa våra stackars hästar för våra misstag? :confused:

Jag tycker att så länge man respekterar hästen så är det mesta okej. En smäll med spöt kan vara befiogat i vissa situationer men det är ingenting jag tycker man ska ta till som en vardaglig hjälp. Att spinna en häst tills den blir utmattad och/eller rycka den i munnen är inte respektfullt.

Nej det tycker jag inte.

I generell träning är spö som återkommande bestraffningsmetod varken det mest effektiva eller hästvänligt. Ett spö förtydligar övriga hjälper - om hästen är rädd för spöet så kan det inte användas korrekt. Då kommer den bara vilja fly från det istället för att ex flytta rumpan lite mer sidvärts. Detsamma med longerpisk, hästen ska inte gå runt och vänta sig stryk bara för att jag håller en pisk i handen.

Jag är bekväm och pratar mycket, väljer alltid att använda rösten före annat, både gällande beröm och korrigering. Det är sällan detta inte funkar. Däremot går min (och hästens) säkerhet först - nitar den mitt på vägen och det kommer bilar = två rapp i ändan.

Eh - nej, givetvis. Vad tror du folk kommer svara?

Nej. Se ovan.

Då går den inte "iform". Den bara böjer nacken och lider. Det har med ridkunskap att göra. Vissa hästägare är okunniga både om hästens fysiska förutsättningar, och hur en häst bör röra sig för att bäst kunna utföra det som krävs när den rids.

Huvudfixeringen syns ju inom alla ridgrenar - dressyr, hoppning, AR, western... Den enda gren där man (vanligen) skiter i var hästen har sitt huvud är inom distansen. Annars ska det böjas, det ska tränas "sänka nacken", det ska rollas, det ska stretchas... Men som sagt, det finns lika många strålande duktiga ryttare som det finns idioter - överallt.

Så - nej även på den frågan.

Ja en häst kan bestraffas - framförallt om den går till angrepp emot en människa, då är alla medel tillåtna för försvar.

Men här kommer vi in på "vad är en bestraffning"? Stryk och fysisk smärta? Maktmissbruk och psykisk terror? Jag upplever många gånger att en del precis nyfrälsta NH:are är gräsliga emot sina hästar - varenda grej ska bestraffas med ryggning, med vift, med hot, med att jaga runt hästen på minivolt... Däremot anser ju (vanligen) dessa personer att traditionell hantering är grym - två ryck i grimskaftet anses värre än att backa hästen. Är det värre? Är en smäll på nosen bättre/värre än att backa den? Men ser olika på detta helt enkelt. Hästen är ju stum - den försöker göra det bästa av situationen oavsett.

Men generellt - våld i hantering/ridning är inte ok, varken fysiskt eller psykiskt våld. Som sagt, jag personligen pratar och säger till verbalt. Det funkar oftast utmärkt. Däremot så är det stora djur vi håller på med, och jag tänker inte utsätta mig för risker på grund av en häst. Jag respekterar hästens utrymme och tar för givet att den respekterar mitt.

Med normalt funtade hästar blir det sällan problem om man inte provocerar fram dem.

Däremot anser ju (vanligen) dessa personer att traditionell hantering är grym - två ryck i grimskaftet anses värre än att backa hästen. Är det värre?
Frågan är om det är bättre (2 fel ger inte ett rätt) jag kan rycka i grimskaftet men då rycker man en (1) gång, ryck nummer två tillför inget mer än förvirring. Titta bara på alla dessa som rycker upp huvudet på hästen när den tar en tugga gräs och sedan rycker en gång till när hästen lyft huvudet. Det man bestraffar då är att hästen lyfte huvudet och det var väl knappast tanken. De som håller på med "NH" på det sätt du beskriver är ofta folk utan känsla för häst som har fått lära sig en manual för hur de ska göra utan att de förstår tanken bakom. Det är inte NH utan dålig hästhantering liksom det finns dålig hästhantering inom andra filosofier.

I övrigt jag tycker man kan bestraffa hästen men bestraffningar är svårt och kräver urskiljning och massor av timeing. Om man inte har känsla för detta så är det bättre att låta bli. Som ett exempel så skulle jag tömköra min häst och hon blev förbannad för att hon skulle gå framåt (i skritt på lång töm) och sprakade (hotspark) mot mig. Jag var inte med så det var bara att släppa eftersom bestraffningen kommit helt fel. I denna situation visste jag dock exakt vad jag gjort så jag provocerade fram ytterligare en spark där jag var med och kunde korrigera omedelbart med en dask med spöt. Hästen visste givetvis sedan tidigare att sparka är förbjudet.

Rent generellt ser jag ett stort problem i att eliten inom alla grenar tar genvägar för att nå sina mål på hästarnas bekostnad och att ridsportförbundet och FEI är så flata med att ta i eländet.

Frågan är om det är bättre (2 fel ger inte ett rätt) jag kan rycka i grimskaftet men då rycker man en (1) gång, ryck nummer två tillför inget mer än förvirring. Titta bara på alla dessa som rycker upp huvudet på hästen när den tar en tugga gräs och sedan rycker en gång till när hästen lyft huvudet. Det man bestraffar då är att hästen lyfte huvudet och det var väl knappast tanken. De som håller på med "NH" på det sätt du beskriver är ofta folk utan känsla för häst som har fått lära sig en manual för hur de ska göra utan att de förstår tanken bakom. Det är inte NH utan dålig hästhantering liksom det finns dålig hästhantering inom andra filosofier.

Håller med dig.

Det boro på varför den har vägrat. I de flesta fall är det ryttarens fel att det blir stopp och då är det inte ok. Vägrar hästen däremot pga av att den är okoncentrarad eller helt enkelt lat tycker jag att det är ok men en påminnelse från spöet. Men då ska man vara säker på att hästen inte vägrar pga av smärta, rädsla eller liknande. Men upprepade rapp från spöet, att piska, är INTE ok, däremot ett snabbt rapp just i ögonblicket den stannar anser jag vara helt ok.
Hästen ska lyssna på framåtdrivande hjälper. Lyssnar den inte på en gång tycker jag att det är befogat att använda spöet. Jag ser i alla fall hellre några snabba rapp med spöet än folk som sitter och nöter med sporrarna under ett helt ridpass. Skräckexemplet är hästar som har kala fläckar på sidorna efter sporrarna.
Vad vill man uppnå genom det? Så spontant nej.
Man lär aldrig få en avslappnad och fin ryggning genom den metoden så nej.
Nej det lär knappast leda till en ärlig eftergift i nacken.
Men rätt timeing kan de ge bra resultat med en besträffning, saknar man den timeingen (som jag) försöker man undvika bestraffningar och berömmer mycket istället.
Men som andra också har skrivit, min säkerhet går först. Har jag en häst som går rakt över mig ser jag till att den slutar med det.

Senast ändrad:

Nu besvarar jag inte din fråga helt men stöter jag på ett problem som jag försöker och försöker lösa, ofta inlärningsgrejer eller finslip, och jag känner att det går inte vad jag än försöker med så stannar jag ofta upp och tänker igenom scenariet igen. Det ger ju även mig en liten stunds vila och möjlighet att andas lite innan man provar igen och då hinner eventuell irritation att lägga sig. Det är ju mitt fel om jag är otydlig och inte hästens.

Att bestraffa känns för mig inte okej, bestraffar jag får jag ångest efteråt. Däremot kan de få en snyting om de hugger mig, beroende på vem det är. Gamlingen kan jag stoppa mitt i försöket med rösten. Går de på mig får de också en smäll. Och som någon nämnde, att man backar hästen, det använder jag när jag går med dem och de kommer för nära eller om man står still och hästen börjar gå framåt ändå. Står man still och hästen sätter fram en fot som trots och bara ska gå över gränsen låter jag det gå ett par försök med ökad irritation och sen kan de få en smäll med repet på bringan. Det behöver inte vara jättehårt om de lyssnar till mindre än så men i det läget lackar jag lite.

Sammanfattat svar på allt: Nej. Undantagsvis att rycka i munnen då hästen skenar mot 56an helt ovetandes om denna väg 20 meter längre fram.

Enda bestraffningen jag använder är att hon inte får någon belöning. Till exempel ingen godis förrän hon bugat. Men då ger det samtidigt inga konsekvenser av att låta bli, även om det är att föredra att uppfylla "mitt önskemål".
Dock är jag ej denna ängel med hästar (eller andra) jämt eftersom jag som det adhd-barn jag är har vissa agritionssvårigheter samt handlar en hel del impulsivt...

Fast rycka hjälper väl inte i ett sådant läge? Då är det väl bättre med one-rein-stop är att man sitter och rycker?

ETT enda tillrättavisande spörapp isåfall. Inget annat godkänns i min värld. Har sett ryttare som har gett sina hästar med spöet både fem och sex gånger när de stannat på ett hinder. Och ibland så är det även så att det rentav är RYTTARENS fel att hästen stannat!!!
Det beror på situationen. Har varit i situationer där ett litet pet med spöet behövts för att hästen ska skärpa sig. Hellre ett litet pet med spöet än att sitta och banka hästen i sidorna. Dock tycker jag inte att det är okej med folk som slår så hårt att det verkligen hörs när de rappar till hästen!
Absolut inte! Vad skulle man vinna på det? Finns det ens en logisk förklaring?
Nej, det är det inte.
Om man använder bett och hjälptyglar för att få hästen i form, finns risken för att hästen istället bara "knäcker av" på nacken. Men hela ideén med att hästen ska gå i form är ju att den ska sätta in bakbenen under sig, och det uppnår du INTE med skarpa bett och hjälptyglar!!
Det beror på. Dessutom har olika hästar olika gränser. Min gamla vbl valack behöver man knappt höja på rösten till, men unghästen behöver du "knäppa" till ibland. Jag slår aldrig på honom, men jag knäpper honom på mulen när han bits, och kniper honom när han försöker tränga sig eller om han inte flyttar på sig.

Startar den här tråden efter att ha vart med och diskuterat inne på Westernforumets tråd om Bökeberg och det SM (Det var inget SM, det var VM-finalen) som hölls där förra helgen då två ryttare behandlade sina hästar på ett sätt som i alla fall jag anser är väldigt fel och ganska grymt. Många av mina funderingar blir lite störande iden tråden känner jag så jag startar den här istället...

Vad anser ni är okej?

Beror på varför den vägrat, om det är av ren ''dumhet'' eller ryttarmiss.

Ja, men återigen, beror på VARFÖR den inte går framåt.

Nej. Tävlar man på en FEI tävling på den nivån bör ens häst vara top-shape'ad innan man ens funderar på att åka

Här igen, beror på om hästen inte backar trots att man ger kommandot, eller om den hänger på bettet, eller om den lägger sig på bogarna trots återkommande korrigeringar. Men hellre dra en rycka, om man frågar mig.

Nej, det är det inte. Och det är definitivt INTE vanligt inom western, så som alla här verkar tro. Bettet är inte skarpare än handen som håller i det, och MÅNGA topptränade hästar har ''sina bett'' som kan se ut som rena tortyr-redskap men som hästen faktiskt är nöjd med.
Som en av mina hästar t.ex, hon går allra bäst på ett stångbett som de flesta icke-western människor skulle bli alldeles upphetsade över att jag ens funderade på att toppa in i munnen.
Jag tycker att det är värre med kandar, där man knölar in TVÅ bett med helt olika funktioner.

Min personliga gräns är när orättvisan tar vid. Man får gärna vara tuff om det så krävs, det är inga porslinsdjur vi sitter på och några värre än andra. Men så länge man är rättvis i sin utbildning, och ger varje individ en ärlig chans att göra rätt -den enkla vägen- så ser jag inget problem med att lära dem göra rätt -den svåra vägen- om det så krävs, sålänge man är rättvis och tydlig.

Sen kan jag villigt erkänna att jag alltid är tuffare på en framridning än vad jag är hemma, eftersom att jag vill ha mina hästar lite mer alerta och med MIG än hemma. Eftersom det ofta är mkt liv o rörelse runt omkring så krävs extra fokus från dem och mig, och jag accepterar inte något annat eftersom jag vet att dom är fullt kapabla till att ge mig det. Men jag är aldrig orättvis, och låter aldrig mitt humör ta överhanden.

Vad anser ni är okej?

Enligt min mening så hör straff inte hemma i hästhantering över huvudtaget! Jag rider med sporrar och spö som många andra, men det handlar inte en sekund om bestraffning utan för att göra mina hjälper tydligare. Snabba tydliga hjälper leder till en lydigare häst, vilket leder till mer harmonisk ridning över lag.
När det kommer till hantering handlar allt om samspel. Jag har inga problem med att korrigera ett beteende som till exempel att hästen hugger, genom att säga ifrån. Hästen skall även respektera mitt personliga utrymme genom att inte kliva på mig eller knuffa omkull mig. Imo handlar det om att man skall markera att man är högre i rang än sin häst, annars är det lätt så att man blir den som skall hålla sin uppmärksamhet på hästen och följa den, istället för tvärtom.
Sedan eftersom människor och hästar kommunicerar på olika sätt uppstår det alltid missförstånd, då är det viktigt att kunna ta ett steg tillbaka, fråga sig vad som gick fel och hitta en lösning.

Bestraffning fungerar inte bra på barn eller människor generellt sätt, så varför skulle det fungera på hästar?

Jag kan gå med på ganska brutala behandlingar om det handlar om att avstyra direkt farliga situationer, hos t.ex. stegrande hästar eller i trafiken.
Men inte i de situationer där vi trots allt enbart ställer krav på hästen för vårt eget nöjes eller vinnings skull.

Nej.

Ja, om man står mitt i vägen och måste flytta hästen för att förhindra att bli påkörd.

Nej.

Ja, om det kan förhindra en olycka.

Nej.

Med "piska" menar jag i så fall att ge upprepade, hårda slag med spöet, inte de normala, hjälpförstärkande "petningarna".

Det självklara svaret på dina frågor är ju egentligen NEJ... det är inte ok ...

Sen börjar man analysera ett antal situationer där det skulle kunna vara ok...
Då kommer man fram till att det inte är lätt att säga varken bu eller bä... Det är situtationen som sådan som avgör om något är ok eller inte...

Ibland kan en kraftig korrigering av en häst var helt ok.... Medan samma typ av korrigering i ett annat sammanhang är helt fel...

Om vi tittar på behandlingen av hästarna i videoklippen från WM finalen i Reining så kan i alla fall jag inte på något sätt försvara behandlingen.. Inget av det jag såg var i mina ögon ok... eller försvarbart på något vis. Framförallt saknar jag förståelse för syftet med deras behandling av hästarna.. Att ex vis spinna en häst så många varv som gjordes saknar helt och hållet syfte och är därför inte försvarbart på något vis. Inget av övrig behandling heller..

Samma typ av beteenden kan man se på annat håll... i andra sammanhang.. och det är inte ok då heller..

Att det inte är ok att behandla sin häst så som de gör på framridningen i WM innebär inte att man aldrig måste eller får "ta tag" i sin häst... som ex vis att ta ett rejält tygeltag, eller en rejäl åthutning med en pisk eller vad det nu kan vara...

Korrigering av häst är OK om det behövs och hästen förstår varför den blev korrigerad.

Jag har ex vis en häst som jag håller på och köra in. Hon har fått lära sig att stanna på röstkommando... Stoppkommandot är intränat och befäst lågnt innan selen ens kom på...

Stoppsignal från min röst... betyder alltid i alla sammanhang att hon skall stanna... oavsett.. Det sitter till 99%... men vid något tillfälle har det hänt att hon "glömmer bort" sig... och går i egna tankar och "inte hör" kommandot... ja då skall hon korrigeras...

Det sker lämpligen genom att jag förstärker stoppsignalen från rösten med att jag även ger stoppsignal med tömmen.. Efter en sån påminnelse så är hon mer vaken och nästa gång stannar hon på bara röstkommandot...

Om jag däremot börjar rycka i tömmen.... och fortsätter att rycka i tömmen flertal gånger trots att hon har stannat.... då är det inte OK.... vilket jag upplever att ryttarna på ovan nämnda video gör....

Vidare.. att med tvång tvinga en häst till handling är inte ok... oavsett om det är skarpa bett eller andra hjälpmedel man tar till för att utföra tvånget.
Skarpa bett i sig har jag inget emot. Men de skall hanteras därefter. Faktum är ju att det gäller all utrustning och alla hjälpmedel vi tar till i vår träning av häst. Tvinga en häst att jobba med en illasittande sadel är ju faktiskt lika illa som att tvinga den till form med ett skarpt bett.

Jag tycker ingenting av det där är okej. Det enda som jag kan tycka är okej det är att vara konsekvent med framåtbjudningen, då kan spöt vara okej en gång istället för att sitta och nöta med skänklarna.

Och spöa på hästen för att den vägrar har jag aldrig förstått. Hästen lär ju inte gilla hindret och bli mera positiv efter det. Fast i sånna lägen handlar det nog mest om ryttarens frustration och ryttarens dåliga kontroll över sej själv. Dom låter deras fel gå ut över hästen.

Tror ett problem är att många ser på hästarna som maskiner, hästarna ska anpassa sig efter ryttaren och en mall och gör dom inte det tar ryttaren till alla hjälpmedel som finns för att få det att se ut så som dom vill att det ska se ut. Dom gör det så enkelt för sig som möjligt så det ska gå så fort som möjligt. Dom tar sig inte tid att ge hästarna en bra grund innan kraven kommer och då blir det problem och missförstånd.

Det som är det roliga med ridning och hästar är ju just att alla hästar har olika sätt, det gäller i ridningen att hitta rätt och prova sig fram och försöka hitta på nya lösningar för att komma i ett med hästen. Ibland hittar man varandra snabbt och ibland tar det längre tid.
Folk har för bråttom tror jag och många tävlingsryttare och många andra säkert tappar nog den här glädjen med ridningen lite, dom vill bara ha resultat och snabbt måste det gå för dom har inte tid att vänta och hitta hästen.

Liknande trådar

Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 389
Senast: DarkInNight
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·
M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
4 169
Senast: leia
·
M
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att byta häst med en tjej som skall satsa helhjärtat på hästarna. En av hennes räcker inte riktigt till och det...
2
Svar
24
· Visningar
2 671
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar