Jannice
Trådstartare
Startar den här tråden efter att ha vart med och diskuterat inne på Westernforumets tråd om Bökeberg och det SM som hölls där förra helgen då två ryttare behandlade sina hästar på ett sätt som i alla fall jag anser är väldigt fel och ganska grymt. Många av mina funderingar blir lite störande iden tråden känner jag så jag startar den här istället...
Vad anses egentligen vara okej ute i hästsverige? Jag kan bara gå utefter det jag själv känner och tycker, och efter att ha kollat på skräckvideor på youtube och förfasats över de grymheter som så många hästar får utstå (inom alla grenar, dock finns ju flest videos från hoppning/dressyr/fälttävlan) så undrar jag hur man tänker när man medelst piskor, sporrar, spöstraff och skarpa bett försöker tvinga en häst till "lydnad".
Vad anser ni är okej?
Är det okej att piska en häst som straff för att den vägrar på ett hinder?
Är det okej att piska på en häst för att få den att gå framåt?
Är det okej att spinna en häst tills den är alldeles utmattad och sen spinna den ytterligare?
Är det okej att rycka en häst i munnen för att få den att backa?
Är det okej att använda sjuttioelva olika bett för att tvinga ner och in nacken på en häst för att få den att gå "i form"?
Tycker just du att bestraffning av en häst är okej? Vilken bestraffning är isåfall ok? Vart går just din personliga gräns?
Vad anses egentligen vara okej ute i hästsverige? Jag kan bara gå utefter det jag själv känner och tycker, och efter att ha kollat på skräckvideor på youtube och förfasats över de grymheter som så många hästar får utstå (inom alla grenar, dock finns ju flest videos från hoppning/dressyr/fälttävlan) så undrar jag hur man tänker när man medelst piskor, sporrar, spöstraff och skarpa bett försöker tvinga en häst till "lydnad".
Vad anser ni är okej?
Är det okej att piska en häst som straff för att den vägrar på ett hinder?
Är det okej att piska på en häst för att få den att gå framåt?
Är det okej att spinna en häst tills den är alldeles utmattad och sen spinna den ytterligare?
Är det okej att rycka en häst i munnen för att få den att backa?
Är det okej att använda sjuttioelva olika bett för att tvinga ner och in nacken på en häst för att få den att gå "i form"?
Tycker just du att bestraffning av en häst är okej? Vilken bestraffning är isåfall ok? Vart går just din personliga gräns?