Vad tycker era hästar om skidåkare?

Targa

Trådstartare
Min stackars häst, 9 år gammal och född och uppvuxen i södra Skåne, fick ffg i sitt liv se skidåkare i helgen. Hon tyckte det var superläskigt!! Konstiga varelser som rörde sig på ett mycket märkligt sätt. Hon ville helst krypa ut skinnet och kuta hem, och det tog en dj-a tid att lugna ner henne igen.

Eftersom kylan ska fortsätta och det ska komma mer snö i helgen, så är ju risken stor att vi kommer att stöta på fler skidåkare - ska det då bli samma cirkus igen .... :crazy:

Har ni hästar som reagerar likadant?

Sv: Vad tycker era hästar om skidåkare?

Nja, människor som går med stavar tycker valacken är läskigt om vi möter dom när jag rider. Kör jag däremot, så bryr han sig inte. Så han hittar bara på.

Jag har inte träffat på nån skidåkare där jag har min häst uppstallad så jag vet inte hur hon skulle reagera men där emot när jag var ute och red en häst jag hjälpte en tjej med, han var skit rädd när vi mötte en längdskidåkare...han ville helst springa hem....

Här åker ingen skidor "på riktigt" men rullskidåkare kan vi möta ibland.
Till och med nordsvensken som jag misstänkt är lobotomerad eftersom han aldrig blir rädd för något, tycker att dessa typer är suspekta. Och jag kan förstå hästarna. Armar och ben åt alla håll, svischande, skrapande ljud och att de tar upp nästan hela vägen. Nu har vi dock flyttat till GrusvägsLandet :love: och slipper möta dessa hästätarmonster.

Hej!

Skidåkare har jag aldrig råkat ut för, men däremot rullskidåkare på sommaren som kom svischande förbi. Då blev pållan skiträdd och ville helst springa hem. Tog en stund för henne att lugna ner sig...

Vi mötte en rullskidåkare tidigt i höstas (på ca 100 meters håll!) och min lilla stackare stod först blick stilla och bara tittade. Sedan bara tvärvände hon och försökte sticka iväg. När hon inte lyckades studsade hon först ett tag och tittade sen noga på rullskidåkaren igen. Sedan upprepade vi exakt samma procedur ca 3 ggr innan allt var bra och rullskidåkaren borta. :D

hummm även om jag bor i norrland har jag aldrig träffat på en skidåkare? människor med stavar tycker han ser lite konstiga ut och kan stanna och kika lite men är inte rädd för dom

skotrar träffar man ofta på och dom bryr han sig inte det minsta om

Vi brukar ofta möta rullskidor åkare, och mitt ena russ tycker att det är superläskigt, medans i alla fall 2 av mina hästar inte bryr sig speciellt mycet mer än bara tittar.

Japp, skidåkare är läskiga. Men hästarna brukar vänja sig ganska snabbt.

Lyckliga er som inte rider i skidåkartrakter, för övrigt - de lägger spår överallt, och sen får man inte rida där eftersom man förstör spåren då.

Annars är jägare det absolut läskigaste man kan tänka sig, har de hästar jag ridit tyckt. Syns knappt, och står i buskarna och smyger.

Granntanten prktiskt taget BOR på sina längdskidor på vintern... antingen skidor eller spark. Så skidor är inte så läskigt, men rullskidor!
Ljudet av rullskide hjul mot asfalt måste likna lätet av ett ohyggligt monster eller liknande för det finns ingenting läskigare!:crazy: Inte enligt mina små odjur i alla fall...
En av sommarhagarna ligger i närheten av en väg där det åks mycket rullskidor och det orsakar stor panik i hagen när de kommer hasandes förbi (går inte särskilt fort eftersom det är uppför, så det tar en låång stund innan de passerat hela hagen...) hästarna far åt alla håll för att stanna till lite senare och fnysa misstänksamt åt dessa underliga figurer och sen sätta full fart igen... Fast ur motions synpunkt tycker jag det är bra... hästarnas motion dvs. i vanliga fall skulle INGENTING kunna få dem att frivilligt sluta äta...:D

Min kompis brukar hänga med på längdskidor ibland när jag rider och pållen verkar tycka att det är roligt sällskap :D
Är inte rädd med andra ord.

JAG avskyr skidåkare, de har ingen respekt alls för ryttarekipage :mad:
Jävla idioter enligt mig.
Dessutom behöver de inte göra spår ÖVERALLT på vägen, vore schysst om de sparade åtminstone en liten del till övriga världen. Just nu kryllar skogen av åkare, oavsett om jag rider tidigt på morgonen, middag eller eftermiddag, de finns där ändå. Jag skulle inte bli så arg om de talade om när de kom, men att bara komma åkandes och se oss bakifrån utan att säga något anser jag förjävligt!
Nä, nu längtar jag till våren och barmark! :banana:

skidåkare, stavgångare, inline åkande människor (någon som sett djur med inlines på sig??? :confused: ) folk som åker spark. Han får nästan panik när han ser detta

Han kommer i från Holland via Skåne.. han e nog inte van dessa norrländska förteelser..

Såg en häromdagen , på våran åker.
Det var ju väldigt intressant.. speciellt när det gick en hund och drog ifram.
Hon undra väl vad det var för en latmask :p

Här träffas det på rullskideåkare sommartid & längdskidåkare vintertid.
Ridslingan som vi har i skogen går paralellt med elljusspåret så det är oudvikligt att man träffar på några när man är ute & rider ;)
Pållen kan tycka att första skidåkaren vi träffar på är megasuperjätte läskig, då ställer han sig på bakbenen & försöker "fly runt", går inte det (vilket det inte gör) ja då backar man..men vid det laget brukar skidåkaren vara 1 km bort (det är inte nådigt i vilken fart de kommer åkande i :crazy: ) så då brukar vi komma oss framåt.
Nästa skidåkare vi möter brukar inte alls vara så falig, pållen brukar bara höja huvudet & kolla lite extra på denna "hasande" tvåbening :D

Där jag "har" hästarna ligger det en relativt stor skidbacke i närheten och under vintermånaderna då det är snö brukar det vara fullt liv där och varje gång vi rider ut måste vi ta oss förbi den här skidbacken och parkeringen, så "mina" hästar är vana vid "skidåkare" om man nu får kalla slalomåkare som skidåkare ;)
Dock har jag aldrig mött någon längdskidåkare när jag varit ute o ridit så hur hästarna reagerar på dessa vet jag inte

Saybia skrev:
Pållen kan tycka att första skidåkaren vi träffar på är megasuperjätte läskig, då ställer han sig på bakbenen & försöker "fly runt", går inte det (vilket det inte gör) ja då backar man..men vid det laget brukar skidåkaren vara 1 km bort (det är inte nådigt i vilken fart de kommer åkande i :crazy: ) så då brukar vi komma oss framåt.
Nästa skidåkare vi möter brukar inte alls vara så falig, pållen brukar bara höja huvudet & kolla lite extra på denna "hasande" tvåbening :D

OK - då får jag väl hoppas på att min pålle också vänjer sig så småningom .... För idag är det så superhärligt väder med klarblå himmel, -5 grader och nästan vindstilla, så vi måste bra ut och ta en tur :) :) :)

Misstänker att skidåkarna tycker samma sak, så vi lär väl träffa på dem igen :crazy: :crazy:

En häst jag red var jätterädd för det. Vi red i en paddock precis vid vägen så åkte där en skidåkare fram och tillbaka hela tiden. Och den lilla hästen blev jättenervös och vågade inte gå på den halva ridbanan längs till vägen. Det tog ett bra tag att lugna ner henne.

Kurant skrev:
Såg en häromdagen , på våran åker.
Det var ju väldigt intressant.. speciellt när det gick en hund och drog ifram.
Hon undra väl vad det var för en latmask :p

:D

tiiiiiiiiiiiiio...

Skidåkare har vi inte stött på ännu, men kan tänka mig att vi skulle ha cirkus på ridturen om vi gör det nån gång. :D

Rullskidåkare brukar inte vara så farliga, bara man ser dom. Däremot så är joggare något av det farligaste som finns enligt pållan. För alla vet ju att joggare är förklädda, hästätande monster. :D

För å inte tala om golfare. Det måste vara det märkligaste hon nånsin sett. Rider förbi en golfbana ibland och varje gång går hon 10 meter förbi, stannar å stirrar helt fascinerad på dessa märkliga varelser, går ytterligare 10 meter å vänder sig om å tittar storögd igen. Å så håller vi på ett par gånger till innan vi passerat. :crazy: :D

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 540
Senast: Keb71
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 333
Senast: Mirre
·
V
Hästmänniskan Jag vet varken ut eller in ! Jag har ett travarsto, supertrevlig tjej men som gärna blir studsig och "tar över" om man låter henne ;)...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 537
Senast: _Amazing_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V