Vad tycker DU är bra mat för barn?

doglover

Trådstartare
Så som frågan lyder, vad tycker du är bra mat för ditt barn och barn i övrigt?
Från nyfödd och uppåt.

Vad skulle du aldrig ge ditt barn för mat? Varför?

Såg ett program på internet, vet inte om man får skriva vilket, om matvanor och jag blev lite upprörd över deras matvanor.
Var bland annat ett 3 årigt barn som vägde 30 kg...

Hur ser eran kost för era barn ut? Vad består den utav? Hur tillagar ni den?
Frukost, middag, ja ni vet!:)

I det här programmet var det 3 åriga barnet beroende utav Coca-Cola och åt ex bacon. Barnet åt väldigt mycket..

Sv: Vad tycker DU är bra mat för barn?

Mina barn (21 man) ater i princip bara hemlagad mat och de ater det vi ater.

Frukost
En eller fler av foljande: flingor och mjolk eller yoghurt, macka med skinka/ost, agg, farsk frukt, skurna gronsaker typ tomat, gurka etc, utspadd appeljuice.

Lunch
Pasta eller kokt potatis, kott, kyckling eller fisk, skurna gronsaker, brod, yoghurt och/eller farsk frukt till efterratt

Middag
Ris eller pasta med t.ex. gronsakssas, skaldjurssas, bolognese, pesto, lasagne, gryta av nagot slag

Plus ett eller tva mellanmal bestaende av t.ex. banan, russin, brod, eller smoothie.

vatten att dricka till och mellan maltiderna, valling pa kvallen och mjolk direkt nar de vaknar.

Mina barn har alltid varit sma i maten och ar valdigt natta och smala sa har hejas det pa livligt nar de slukar maten :D

Jag gillar att laga mat och tycker det ar viktigt med bra mat. An sa lange har barnen aldrig besokt ett snabbmatstalle och jag hoppas att det kommer droja annu ett tag.....

Jag har släppt på prestigen och ger en hel del halvfabrikat-mat till våra barn. Det jag försöker vara noga med är att undvika onödiga tillsatser så långt det går, utan att bli hysterisk.
Med tre barn som har några maträtter var de inte alls äter blir listan över fungerande maträtter ganska kort, så det skulle inte funka att dessutom ha regler för vad de får äta eller inte.

Så som frågan lyder, vad tycker du är bra mat för ditt barn och barn i övrigt?
Från nyfödd och uppåt.

Vad skulle du aldrig ge ditt barn för mat? Varför?

Såg ett program på internet, vet inte om man får skriva vilket, om matvanor och jag blev lite upprörd över deras matvanor.
Var bland annat ett 3 årigt barn som vägde 30 kg...

Hur ser eran kost för era barn ut? Vad består den utav? Hur tillagar ni den?
Frukost, middag, ja ni vet!:)

I det här programmet var det 3 åriga barnet beroende utav Coca-Cola och åt ex bacon. Barnet åt väldigt mycket..

Glutamat, transfetter.
Socker och sötningsmedel skulle undvikas.
Ser ingen anledning att introducera det.

Frukt och bär duger utmärkt för det söta.

Håller med dig om allt utom socker. Då kan man ju inte äta sockerkakssmet :D

Nu har jag inga barn men jag ser absolut en poäng att undvika socker. Dock behöver man ju inte ha nolltolerans ;)
Den dag jag får barn kommer jag nog försöka undvika regelbundet godisätande så länge det går.

Nu är mitt lilla troll så liten än, men vi ( jag & sambo ) har diskuterat mycket kring detta med mat/godis.

No1 tyckte jag ändå körde en bra lista, men jag håller även med ameo i det hon skriver.
Själv är jag uppvuxen på bra husmanskost = vatten/mjölk på veckorna och en gottedag ( lördagsgodis, läsk eller dylikt ). Vi kommer nog köra på ungefär samma linje med E :)

Ang socker:

Som jag har skrivit så många ggr (tror jag) ;), så länge E inte förstår skillnaden på hennes torra smörgåsrån och en smaskig kaka så låtgå.
Jag är inte hysteriskt rädd för socker, sålänge det handlar om lagom styrt intag.

Alltså det här med socker, självklart så ska man undvika socker när det inte behövs, men att gå till överdrift, det blir ju bara fel... Jag har en bekant som var rabiat med sitt första barn, han skulle inte få något med socker i, det gick drygt ett år, sen hade hon varken ork själv eller någon chans att stå emot. Det bjuds på fika i nästan alla sammanhang, barn får smak på vad andra äter och när de sendan rör sig själv, ja då slinker det ner. Nu är hon inne på sitt tredje barn och nej de äter inte sötsaker i överflöd men något förbud finns det inte.

Jag tror på en varierad kost, matpyramiden är inte dum att tänka lite efter, oftst så äter mina lunch på skola och dagis men frukost hemma, äldsta är det en liten kamp att få i frukost så där variera vi lite vad efter som faller henne i smaken. Just nu är det youghrt med någonslags puffar, säkert inte det allra nyttigaste men för att hon överhuvudtaget ska äta och orka i skolan så får det bli det. En del perioder har det fungerat bra med smörgås men just nu får hon inte ner det så här tidigt på morgonen. Sonen där emot som kan sova längre äter grovt bröd och drick yourghrt just nu, han undviker vi att ge mjölk då han har reagerat på det.

Kvällsmat försöker vi äta runt 17, nu har det blivit senare en period eftersom vi vill att hela familjen ska sitta ner och äta tillsammans och maken inte har kommit hem förrens halv sju från jobbet, men då är det varierad mat, pasta/ris/potatis i olika former med olika saker till. Barnen har själv klart sina favoriter, vissa saker äter de inte alls, ibland blir det "skräpmat" dvs pizza och liknande. Grönsaker erbjuds nästan alltid, frukt är det fri tillgång till, på sommaren får jag dock säga ifrån ibland då de kan äta sig mätta på tomater i växthuset, jag tycker att man bör variera sig lite...:angel: Sommartid är det oxå fritt att plocka från bärbuskar, smultron och jordgubbsplantor.

Vi serverar inte vår treåring sötad yoghurt, sylt, kräm, saft, saftsoppa, Risifrutti etc, men blir inte rabiata om han blir serverad sådant på förskolan. Eftersom vi vuxna inte konsumerar något av ovanstående är det inte något problem att låta bli att ge det till Viktor.
En vanlig dag matdag (hemma) för Vikke ser ut såhär:

Frukost: Havregrynsgröt med bär och 3%-ig mjölk
Lunch: "Vanlig" mat, tex kött och potatis, eventuellt med sås (gjord på äkta grädde, fullfet cf eller mjölk). Vatten att dricka och minst en grönsak (som inte är gurka) serverad till.
Mellanmål: En frukt, oftast banan
Middag: Se lunch.

Min son är lång och rejäl (absolut inte överviktig dock), äter stora portioner och säger nästan aldrig nej till någon slags mat.
Godis serveras inte på någon speciell dag, men han får äta vad som erbjuds på kalas, om farfar kommer med en chokladbit eller om vi själva är sugna på en glass under sommaren. Är absolut inte rädd för socker och tror inte att barn avlider på fläcken av hel- och halvfabrikat, men försöker tillaga största delen av maten från grunden och använder inga lightprodukter i matlagningen.

Tuva 14 månader äter gröt till frukost och macka. Sen äter hon det vi äter.

Ang socker. Hon är väl medbeten om vad vi äter och att vi inte äter samma när vi fikar så då får hon också smaka.
Nu fikar vi inte varje dag så jag ser inget problem i det!

Tycker att det är hysteri kring det här med socker och nästan lite tävling om vilken mamma som är duktigast med att ge sina barn nyttiga saker och undvika allt som innehåller socker.

Vi har ju inte börjat med mat till Emil (4 månader) än, men för mig är det väldigt viktigt med ekologisk mat tex. så det kommer vi köra på till honom med.
Mest för att slippa en massa skit, men också för att stödja en bättre djurhållning och så, ja ni fattar va?
Och mycket grönsaker och frukt!
Hur det ser ut mer praktiskt med matsedel och så det kommer vi till så småningom ;)

Ang. socker så ska man såklart inte ge för mycket, men det är lite hysteriskt tycker jag...vi hade en mamma på förskolan där jag jobbar som inte ens ville att hennes dotter skulle få en liten barn-näve med russin till frukten på förmiddagen, det tycker jag är att dra det lite långt...men alla gör ju såklart som dom vill :)

Senast ändrad:

Ekologiskt kör vi också med till E.

Modersmjölkersättningen och om hon äter burkmat :)

Alltså det här med socker, självklart så ska man undvika socker när det inte behövs, men att gå till överdrift, det blir ju bara fel... är det oxå fritt att plocka från bärbuskar, smultron och jordgubbsplantor.

Vet du, jag tycker det är lustigt att man anses vara rabiat när man undviker socker.
Undrar om det kan bero på att det är en vanlig kommentar från svenskar då vi bor i världens översockrade land :D

Jag som har intresse för mat, kost, träning och kostens påverkan på kroppen vid prestation har kommit fram till att socker - aldrig behövs.

Det finns fullgoda substitut i frukt och bär vilket jag själv kör med framför sylt, juice och yoghurt.

Jag tycker det är synd att barn till höger och vänster skall erbjudas, tårta, glass, läsk, bullar, saft, kakor och godis - så pass ofta som faktiskt sker idag.
Därför känns det vettigt att helt avstå det på hemmaplan för ungen kommer ändå få i sig det tack vare att andra tycker att det är ok att mata barn med socker.

Nej Nej, varför tar du åt dig ang att du skulle ses som rabiat?

Ex som tagits upp är ju faktiskt där man förbjuder sitt barn att äta även utanför hemmet sas. Att välja att inte äta socker hemma är en sak, att sedan ge barnet annat fika på kalas tycker jag är att överdriva.

Sedan en nyfiken fråga: Vad anser du vara ofta ( så pass ofta som sker idag skrev du ) ?

Mina har alla tre fått äta hemlagat i stor utsträckning, från hemlagad gröt med hemlagad sylt/äppelmos på (ja med normal mängd socker i) mkt frukt och grönsaker men även feta gräddsåser, smör, vanlig mjölk, fetaste yoghurten, osten etc.

Tror personligen inte på att fettbegränsa matintaget hos växande, aktiva barn och alla mina tre har varit (och är) i normalvikt/åt det smala hållet.

Jag har heller aldrig nekat dessa tre barn kakor, bullar, godis, dricka, saft etc.
Även om det inte varit något som stoppats in i munnen dagligen dags så har det heller aldrig byggts upp en förväntan kring att få det en specifik veckodag och de har alla tre ett sunt och "odramatiskt" beteende kring dylikt "slisk".

Ofta matar man ju sina barn med sadant som man ater sjalv, sa om man inte ater socker ar det ju inga problem.

Jag ser mig sjalv som relativt halsosam med min kost, lagar alltid mat sjalv, ater grot pa morgonen och har alltid en massa frukt och gronsaker hemma. Aldrig lask eller chips. MEN det ar otroligt roligt att baka tillsammans med Sam just nu, vi bakar allt fran muffins till brod.

Jag minns sjalv nar jag var liten, jag och min bastis bakade jamt. Jag tror inte vi hade bakat lika mycket om vi bara fatt baka surdegsbrod. :)

Och jag haller med om det ekologiska, jag koper alltid ekologiskt och/eller narproducerat om det finns nagot rimligt alternativ (vilket det faktiskt ofta gor).

En bra kost anser jag vara varierad, hemlagad mat.

Vi äter mycket vegetariskt, men även en hel del fisk och när vi äter kött är det vilt eller ekologiskt. Gör egna såser. Vi håller ner sockret men är inte rädda för det på något sätt utan använder det med måtta. Jag undviker vissa E-tillsatser (andra sötningsmedel än socker och honung undviker jag helt och hållet) men långt ifrån alla eftersom många är helt harmlösa. Inga lättprodukter här. Det är standardmjölk, vanlig grädde, smör, vanlig creme fraiché osv. Vi är alla normalviktiga och friska.

Frukost här består av hemgjord gröt med frukt i+en smörgås. Lunch är varm, lagad mat. Samma med middag. Och så två mellanmål. Mellanmål kan vara yoghurt med frukt, en smörgås, bara en frukt... det beror lite på hur nära en måltid det kommer.

E är bara 1 år men får smaka lite på bullar, paj och liknande. Vi äter det inte så ofta men när i gör det är det helt OK att han smakar.

Jag vill hålla kosten balanserad men ge lite utrymme för sötsaker. Jag tror inte på förbud då det lätt skapar skuld och kan bidra till en osund syn på att äta.

Det lät lite som här, så när som på att vi är lite dåliga på vegetariskt periodvis.

Men just det där med starka ajja bajja förbud är vi också lite skeptiska till.
Här är det itne förbjudet med bullar och så, fast just nu under takbytet så måste jag säga att vår kosthållning är en smula erhm mindre åt det håll jag önskar. :angel:

Fast så länge folk mår bra själv så är väl det huvudsaken, hur mycket förbud dom än må ha.:D

Nej Nej, varför tar du åt dig ang att du skulle ses som rabiat?

Nej, nej, det gör jag inte utan det var en allmänn reflektion över att jag ofta, i denna debatt, hör att de som försöker undvika socker anklagas för att vara överdrivna och rabiata.

Ex som tagits upp är ju faktiskt där man förbjuder sitt barn att äta även utanför hemmet sas. Att välja att inte äta socker hemma är en sak, att sedan ge barnet annat fika på kalas tycker jag är att överdriva.

Nej precis.

Det jag tycker är synd är att så många faktiskt saknar kunskapen om vad som finns i våra livsmedel och hur mkt(lite) energi vi faktiskt behöver utifrån hur vi lever.
Maten är mkt mer energität än vad man kan tro, framförallt om man använder sig av hel och halvfabrikat.

Förr fick man anstränga sig för att få i sig för mkt, idag måste vi snarare anstränga oss för att inte få i oss för mkt just pga de dolda energibomberna.

Det finns för många barn, ungdomar och tonåringar som är runda eller tom ohälsosamt feta så för mig känns det viktigt att redan från början försöka nå ett balanserat energiintag genom bra kost. Med tanke på fällorna utanför hemmet så får man väl krasst vara noggrann hemma.

Sedan en nyfiken fråga: Vad anser du vara ofta ( så pass ofta som sker idag skrev du ) ?

Jag läste i en debattartikel (?), att svenska barn får i sig minst en sockerbomb per dag genom sylt/juice/läsk/saft/frosties/yoghurt och i vissa fall även några godisbitar, glass och fikabröd.

Med tanke på hur socker påverkar kroppen (jag tänker på blodsockerblues, kortvarig mättnadskänsla och triggande av sug) så tycker jag det är för ofta.
Jag sparar själv sådant till lördagar, en dag i veckan.

Notera dock att jag aldrig predikar irl.
Var och en får göra som den vill med sig själv men jag önskar att fler kunde visa lite kostomsorg gällande sina svällande barn.

Vet du, jag tycker det är lustigt att man anses vara rabiat när man undviker socker.
Undrar om det kan bero på att det är en vanlig kommentar från svenskar då vi bor i världens översockrade land :D

Jag som har intresse för mat, kost, träning och kostens påverkan på kroppen vid prestation har kommit fram till att socker - aldrig behövs.

Det finns fullgoda substitut i frukt och bär vilket jag själv kör med framför sylt, juice och yoghurt.

Jag tycker det är synd att barn till höger och vänster skall erbjudas, tårta, glass, läsk, bullar, saft, kakor och godis - så pass ofta som faktiskt sker idag.
Därför känns det vettigt att helt avstå det på hemmaplan för ungen kommer ändå få i sig det tack vare att andra tycker att det är ok att mata barn med socker.

Ja när man anser att ens barn inte ska få äta socker överhuvudtaget, ja då anser jag att man är rabiat... Tro mig, det finns sådana föräldrar, som tycker att alla ska äta riskakor på 60 års firande för deras barn inte ska få se en tårta, som anser att saft är livsfarligt, och att bjuda på en hembakt sockerkaka är samma sak som att försöka ta livet av deras barn.

Jag gillar att fika, mina barn gillar att fika även om sonen är ganska specifik vad han gillar, bullar och sånt ratar han, allra helst vill han ha en bit 70% choklad... Jag tycker att det är helt okej om man bakar en sockerkaka tillsammans en onsdag efm att man då tar och smakar en skiva var när det nästan har svalnat.
Jag har sett barn i skolåldern där det har varit totalförbud på godis hemma, ungstackaren stod vid en godis skål i 40 min, tryckte in så mycket godis den kunde och fick sedan gå och spy... Det är inte ett sunt beteende, medans andra barn, tog en eller tå godisbitar och sedan sprang i väg och lekte och dansade disco.

Men som jag även skrev så finns det ingen andledning till att ge socker i onödan, vi fikar inte varje dag, det är inte glass varje dag osv men jag ser ingen andledning till att ta bort allt sånt till 100 %...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 568
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 549
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama