Vad tycker DU är bra mat för barn?

Sv: Vad tycker DU är bra mat för barn?

Med tanke på hur socker påverkar kroppen (jag tänker på blodsockerblues, kortvarig mättnadskänsla och triggande av sug) så tycker jag det är för ofta.
Jag sparar själv sådant till lördagar, en dag i veckan.

Da kommer ditt mojliga barn antagligen fa samma sunda vanor som du sjalv har. De som har allt for svallande barn har antagligen ingen sund syn pa mat hemma och antagligen inga vidare motionsvanor heller. Det ar vad jag tror i alla fall.

Vet du, jag tycker det är lustigt att man anses vara rabiat när man undviker socker.
Undrar om det kan bero på att det är en vanlig kommentar från svenskar då vi bor i världens översockrade land :D

Jag som har intresse för mat, kost, träning och kostens påverkan på kroppen vid prestation har kommit fram till att socker - aldrig behövs.

Det finns fullgoda substitut i frukt och bär vilket jag själv kör med framför sylt, juice och yoghurt.

Jag tycker det är synd att barn till höger och vänster skall erbjudas, tårta, glass, läsk, bullar, saft, kakor och godis - så pass ofta som faktiskt sker idag.
Därför känns det vettigt att helt avstå det på hemmaplan för ungen kommer ändå få i sig det tack vare att andra tycker att det är ok att mata barn med socker.

Du har helt rätt, men det jag tycker är svårt är all gömt socker, vi äter tyvärr en del halvfabrikat, och där är det ju fullt med socker och sötningsmedel. Det borde anges på t ex flingpaketen att det är 2 % hallon och resten socker och tillsatser...
Sen tror jag en viktig grej är att mat måste få kosta. Vi har blivit så förblindade i vår jakt på lägsta priser så att riktigt bra mat utan tillsatser och med biodynamiskt odlade ingredienser, inte får kosta nånting.
Jag är restriktiv med sonens (9 mån) mat, han får sällan burkmat utan mest "rena" råvaror, kött, potatis, grönsak och tomatsås. Funkar bra än så länge. Tyvärr är hans far en riktig gottegris, och äter gärna sylt och kakor och godis varje dag. Han är dock snarare underviktig, men han ska försöka dra ner på det när sonen blir större och spara sig till lördagar.

Da kommer ditt mojliga barn antagligen fa samma sunda vanor som du sjalv har. De som har allt for svallande barn har antagligen ingen sund syn pa mat hemma och antagligen inga vidare motionsvanor heller. Det ar vad jag tror i alla fall.

Ja, troligen och förhoppningsvis blir det så.

Hemma diskuterades aldrig märkliga kroppsideal osv utan vissa livsmedel erbjöds helt enkelt inte. Vi åt vad som serverades och på lördagen var det fest med pommes, kött, bea och läsk. På kvällen film och snacks.

Förklaringen till varför vi inte åt godis/kakor/saft osv till vardags handlade mer om att man skulle vara rädd om sina jättefina tänder och äta mat som gjorde kroppen glad och stark, typ.
Ganska okomplicerat och man tänkte inte mer på det.

Sedan tror jag det råder individuella skillnader vilket gör att vissa har en typ av "missbrukarpersonlighet" och blir mer eller mindre torsk på sött av bara lite.
Tänker på en kompis som har tre barn, två är inte så intresserade av sött medan den tredje måste passas hela tiden för hen både vill äta för mycket och är galen i sött.
Där har hela familjen fått anpassa sig för att det inte skall finnas för mkt lockelser på hemmaplan.

Vi försöker äta så mycket husmanskost som möjligt här hemma. Någon gång ibland får ungarna McDonalds eller pizza men det är ganska sällan eftersom vi vuxna själv inte gillar den sortens mat.

Vi kör bara med fullfettsprodukter, smör istället för margarin och äter väldigt lite socker och halvfabrikat.
Gör det mesta från grunden såsom såser och sånt (många vi känner köper färdigt eller blandar till från pulver). Till maten dricks det mjölk eller vatten, till frukost och mellis får de juice om de vill men vi har aldrig läsk hemma.
Dock är vi inte rabiata utan barnen får sötsaker, läsk, chips ibland - frdagsmys t ex.¨- men även på vardagar kan de få en kaka, kokosboll eller en chokladbit. som belöning för att de städat rummet t ex. Sylt och sådant har ingen av dem någonsin gillat så istället för sylt på gröten får de en klick smör vilket de älskar :)

Nu har vi precis börjat prenumerera på gomiddag så nu blir det ännu nyttigare har jag en känsla av :)

Mina barn är förresten 3 år (14 kg) och 6 år (23 kg). Mycket aktiva barn för övrigt :p

Senast ändrad:

Frukost: Havregrynsgröt med bär och 3%-ig mjölk
Lunch: "Vanlig" mat, tex kött och potatis, eventuellt med sås (gjord på äkta grädde, fullfet cf eller mjölk). Vatten att dricka och minst en grönsak (som inte är gurka) serverad till.
Mellanmål: En frukt, oftast banan
Middag: Se lunch.

Skulle kunna var jag som skrev det där, men vi äter youghurt, sylt osv.

Rasmus äter det vi äter, och han smakar faktiskt på allt :bow: Vi tvingar honom aldrig att äta upp allt. I fredags t.ex. hade min mamma gjort en gräddsås med svamp. Så Rasmus åt gräddsås med svamp till middag och någon potatisbit ;)

Ibland blir det o'boy till frukost, men det för jag inte kan låta bli, de är ju så gott :d

kl

Jag tycker att det är roligt att laga bra mat och jag är noga med att köpa så mycket ekologiskt som möjligt. Ibland räcker inte pengarna till och ibland finns det inte så gott utbud av ekologiska varor, men i den utsträckning det går köper jag ekologiskt. My (9 månader) får således också äta ekologisk mat.

I början ville My bara äta burkmat. Jag som hade fyllt frysen med diverse storkok var rätt besviken och tyckte inte att det kändes så bra att hon bara åt burkmat. Men jag släppte prestigen (precis som jag gjorde med nappanvändandet :D) och lät henne hållas. Hellre att hon äter det hon tycker om och därmed förknippar mat med något roligt, än att hålla på och truga med något hon tycker är äckligt.

Nu äter hon min hemlagade mat sen ca 2 månader tillbaka med god aptit. En matdag för henne ser ut ungefär såhär:
Morgon: Gröt med lite smör eller grädde i, ibland pulvergröt och ibland hemgjord. Smörgås med leverpastej och vatten att dricka. Ibland äter hon även lite frukt.
Lunch: Hemlagat (potatis/ris/pasta + kött/kyckling/fisk + grönsaker och sås. Vatten att dricka och lite frukt efteråt.
Mellis: Frukt + yoghurt eller gröt, smörgås med leverpastej eller mjukost. Vatten.
Middag: Hemlagat. Hon äter det vi äter ibland och ibland "egen" mat, samma som lunch.
Kväll: Välling plus amning
Natt: Välling eller amning

Ang socker håller jag med Cala och övriga i samma linje. Det är onödigt att ge socker när det ändå inte spelar någon roll för barnet. Man kan ge frukt och bär och annat smått och gott så länge det bara går, men att förbjuda när barnet är på kalas eller liknande är överdrivet. My har ännu inte smakat något socker.

//Julia

*kl*
Hur ser ni på saken att ge små barn, max 3 år gamla, läsk?
I programmet var ungen 3 år och fick en 50 cl flaska (cola) såg det ut som...

Loke har fått smaka läsk kan jag erkänna. Men inga enorma mängder. Och absolut inte så regelbundet att han är beroende:p.
Han fick ett litet glas när han fyllde år, tyckte jag var helt ok.

Är han på kalas så får han det han vill ha. Sedan har vi lördagsgodis hemma hos mig. Hur det är hos hans pappa vet jag inte.

Jag är inte perfekt vad gäller kost och matlagning, men jag försöker mitt bästa.

Han får yoghurt, drickyoghurt, standardmjölk, extra olivolja i välling & gröt (för att han är så jäkla aktiv). Jag brukar inte välja lätta produkter eller så och inget med "light". Ost älskar han. Rice Krispies som flingor. Olika sorters mackor.

Grönsaker gillar inte Loke, förutom majs och ärtor. Så det brukar vi ha.

Jag brukar laga maten, lunch och mellanmål får han på dagis. Ibland får han en burkmat hemma.
Men när jag lagar så blir det ris, potatis, pasta, fisk, olika typer av kött, färs och kyckling. Försöker variera, men jag kan inte så mycket recept.

Jag är ingen kock eller sådär och skulle absolut behöva lära mig mer, men Loke är 25 mån och väger runt 16 kg skulle jag tro och är över 90 cm, så nåt rätt måste jag göra!:D Aktiv som bara den, t.o.m dagispersonalen har sagt till mig att de måste hålla ett extra öga på just honom.;)

Inga problem med tänderna.

Han är en liten godisgris och ett kakmonster och han tyker om läsk. Men det serveras sällan... Speciellt läsk. Så jag oroar mig inte, medans andra mammor skulle :eek: över att han får typ en kitkat som lördasgdis eller nåt och ett glas läsk vid kalas..

Än så länge är Emilia inte så gammal (snart 8 månader) men vi har disskuterat lite hur vi ska göra. Inget kommer vara förbjudet, hon kommer få allt i begränade mängder. Eller nästan allt, sötningsmedel och glutamat finns inte här hemma. Hon får helfeta saker (mjök, riktigt smör osv.) och godis kommer hon få någon gång på helgen och när det är kalas (när hon blir stor nog för det). Fika kommer hon få smaka när vi fikar, vilket iof inte är så ofta.

Både jag och sambon tycker om att laga mat och att baka och ingen av oss är speciellt förtjusta i hel och halvfabrikat så det kommer bara vara nödlösningar. Ekologiskt och närproducerat så länge det "rimligt" pris på det.

Det är väl egentligen bara en sak som vi inte är helt överens om, frukostar. Jag tycker inte man ska äta söta saker till frukost, men sambon äter sylt/marmelad/honung på smörgåsen och det tycker jag inte att Emilia ska göra när hon blir större.

ang. läsk. Jag tycker det är helt ok med ett litet glas någon gång ibland. Så länge matvanorna är bra i övrigt och barnet rör mycket på sig.

Senast ändrad:

Min son är 15 mån drygt och äter:
frukost: gröt m hemmagjort äpplemos el yoghurt och smörgås
lunch: mat (som vi äter)
mellis: smörgås och/el frukt och/el yoghurt
middag: samma mat som vi äter
kväll: Välling
Bra mat är en balanserad och varierad kost. Vi försöker undvika halvfabrikat och onödigt socker, men är inte på nåt sätt rabiata! Vi äter i princip aldrig pizza el dyl själva och har alltid matlådor till jobbet. Det händer att man tar en kaka till kaffet och det händer att W får lite söt kräm el dyl.

Rasmus älskar onyttiga saker. Cola tycker han är supergott men det får han bara 1 ggr/veckan och då knappt ½ dl. Vi brukar göra lite lyxigare mat på helgen å då dricker pappa öl och jag coca cola och då får Rasmus 1 glas med mjölk och 1 glas med lite cola.
Jag äter nog godis typ varje dag :angel: men har mina gömmor och Rasmus får aldrig äta godis mitt i veckan. På helgen får han såklart smaka, när vi var på kreta smällde han och jag i oss ett pringelsrör på typ 2 sekunder :angel:

Vi har alltid russin hemma som han får istället för lördagsgodis.

Borstar tänderna morgon och kväll, efter frukost och det sista innan läggdags (alltså efter välling) Rasmus kör med sin tanborste och jag borstar hans tänder med eltandborsten. När han är klar och har sköljt och så brukar jag på kvällen skölja ur tandborsten ordentligt ta lite ny tandkräm och köra ett varv sen får han sin napp och gå å lägga sig. Blev rek. det av tandläkaren när han slog av sin framtand.

Läsk är lite svårt men jag är nog så fjantig att jag skulle späda läsken med vatten vid den åldern, men återkom om 2 år så kan jag ge dig ett säkert svar.;)

Jag har alltid försökt laga maten själv av råvaror som är närproducerade, vill helst inte köpa kött som kommer från slakteri av etiska skäl. (Falukorven är svår ;) )
Potatis, morötter, rödbetor, bär har vi själva odlat och plockat tycker att det är viktigt att de var maten kommer ifrån.
Har så långt det varit möjligt försökt ha gemensamma måltider.
Frukost har jag varit stenhård med och alla tre har haft sina perioder då frukost inte ska ätas eftersom polarna inte gör det.
Men de har faktiskt hellre fått missa bussen än skippa frukost där har jag tagit strid!
Fil/gröt och en macka är minimum.
Är just nu uppe i den tredje och sista "ska-inte-äta-frukost-för-det-är-töntigt-perioden", men nu är jag van så han har inte en suck!
Fika och godis har jag inte tagit så hårt på, jag har aldrig introducerat det men har de velat smaka har de fått.
En avslappnad attityd och liten tillgänglighet hemma tror jag är bättre än hysteriska förbud.
När de kommit upp i skolåren har de slagit vad om en summa pengar som de vunnit om de skippat godis och dricka, pengarna har varit mer lockande.
Dottern höll upp i flera år!

Haha angående pringles, förra gången vi skulle flyga hem från Sverige satt där en typ 5-åring bredvid oss. Han hade ett litet rör med Pringles och Sam gjorde MYCKET klart för honom att han också tyckte om Pringles, fast han aldrig hade smakat förr :D MMmmmmmmm sa han och pekade. Jag tror han åt hälften haha. Vad gör man inte för att få en lugn flygresa :D

Jag kommer forsoka undvika att ge lask till mina sa lange det gar. De ar snart 2 och har aldrig smakat lask, choklad eller chips och vi har aldrig gatt pa McD eller pizzeria eller annat snabbmatsstalle. Glass har de fatt pa semestern och enstaka ganger under sommaren nar det var varmt och jag ocksa at glass. Kakor far de valdigt sallan, jag har med mig osotade nyttigare varianter och for det mesta accepteras det utan knot. Det later ju jattepraktigt men kanns inte som en uppoffring for mig for jag ater inte sjalv sarskilt mycket onyttigt. Och de vet ju inget annat an sa lange ;)
Daremot ar jag inte rabiat. Tror att om man bestamt forbjuder vissa saker sa blir de mer lockande...

Jag ser bara ingen anledning att introducera skrapmat i sa unga ar, tids nog gar det inte att undvika sa varfor borja tidigare an man maste?

*Knapplån*

Något av det mest skrämmande angående småbarn och matvanor, tycker jag är föräldrar som låter sina barn i treårsåldern köpa runt 200-300 gram godis och äta fritt ur påsen under hela lördagen :crazy:. Vi är engagerade ideellt i en idrottsförening som har mycket aktiviteter på helgerna och där det hör till vanligheterna att barn i Viktors ålder får plocka på sig upp emot ett halvt kilo lösviktsgodis i en närliggande butik som de sedan äter av från morgon till kväll.
För mig vore det helt orimligt att helg efter helg servera en treåring en så stor mängd godis att det täcker mer än en hel dags energibehov, medan det i princip inte täcker någonting av näringsbehovet. För att inte tala om hur tänderna mår...

Jag tycker läsk är onödigt till små barn, både för tänderna och vikten. Vår tvååring har väl smakat någon munfull i sitt liv överhuvudtaget. Saft dricker vi inte hemma heller, men till kalas och fest på dagis får han självklart det om han vill. Det går lika bra med mjölk ofta :) Annars är vi inte rabida med t ex kakor, men vi försökte vänta med det. Lördagsgodis har vi öht inte introducerat, tycker det också känns onödigt när han inte vet om att det finns. En mamma på ÖF däremot var jätte-på att börja ge det för hon tyckte det var roligt(?!) med lördagsgodis. Så hon satt och klippte sönder godisbitar till sin son för att han öht skulle kunna äta dem... men så är han också rätt tjock nu. Tänk treåring med allt bebishullet kvar :crazy: Men han får åas festis direkt efter dagis när han åker vagn korta biten hem istället för att gå, och parkeras ofta på soffan med glass när de kommer hem.

"Mjölmat" äter vi aldrig hemma. Tycker det är väldigt onödig och onyttig "bukfylla" denna typen av mat.. Våran unge verkar vara den enda på dagis som inte gillar pannkaka och palt, hon är inte van vid det helt enkelt ;).

Vi försöker undvika socker men visst äter dottern t ex fruktyoughurt som innehåller socker. Svårt att undvika socker HELT. Å andra sidan är jag själv uppfödd på Oboy, marmeladmackor och bullar utan att jag någonsin haft problem med fetma eller karies :).

Roligt med lördagsgodis :crazy: Hennes barn skulle säkert tycka de är exakt lika kul att få en tablettask med russin istället. Eller få russin i en fin skål för lite "lördags-lyx" känsla.

Jag tycker det är asjobbigt att Rasmus tycker det är asgott med "gotte-saker" men ser han inte att vi har det hemma så blir han ju exakt lika glad över lite frukt om han är sugen på något :)

den mamman skulle absolut behöva titta på programmet...:crazy:

loke får lite sötsaker ja, men han är extremt aktiv. rör på sig hela tiden och jag proppar inte i honom. han har lite tjocka lår, men det har han haft sen han föddes;). han är väldigt stor i kroppen för sin ålder, men inte i närheten av att vara överviktig. som sagt, väldigt energisk hela tiden (förutom när han sover:rofl:)

han hade ju absolut inte fått något "gott" (oavsett om det är frukpuré, yoghurt, kvarg, kaka osv) om han inte hade ätit den vanliga maten.

jag brukar inte erbjuda honom läsk. när han fick det när han fyllde år, var för att vi andra drack det när vi åt tårta och då ville han också ha.:)

frulle får han på dagis. när han är hemma blir det bla: välling, gröt flingor/yoghurt, macka.
mellanmål får han på dagis, hemma kan det bli lite vad som helst.
lunch får han på dagis, hemma blir det något lagat. ibland "färdigt" som pyttipanna.
middag blir nåt lagat.
kvällsmat varierar.

tycker inte att han får alldeles för mycket socker, då han inte får godis mitt i veckorna.

förr kunde loke få festis lite hipp som happ. men nu ger jag bara honom det på helgen. och det blir inte jättemånga festisar då. inte ens de där från semper å nestlé.
ger honom hellre smoothien man kan köpa.

juice får han, men inte flera glas om dagen. annars blir det 3 %ig mjölk och vatten. jag dricker mycket läsk,, det är därför jag inte vill att loke dricker för mycket sött. (dricker cola för det mesta när han inte ser:p)

jag tycker att detta fungerar bra. han har bra energi, väger inte för mycket, inga problem med tänderna och han får inte godis varje dag. totalt onödigt då yoghurten är söt..

men, jag tyckte så synd om de här barnen... de blir fetare och fetare... beroende av cola. det ena barnets ben hade växt fel pga fetman. och det är ju pga taskiga matvanor och brist på motion. föäldrarna var feta de med..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 568
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 549
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Uppdateringstråd 30
  • Passar inte med min hund :(