Vad tycker DU är bra mat för barn?

Sv: Vad tycker DU är bra mat för barn?

kan slänga in en bild på loke när laptopen har batteri igen:p den dör nämligen snart å ja orkar inte ladda:angel:

Eller hur! Russin och clementin ihop är ju jättegott. Att ge godis till ett barn så litet att han inte frågar efter det eller ens klarar av godisbitarna känns ju bara skumt.

Jag har en gottegris precis som Rasmus, han står och pekar och säger "Gooodis" i affären. Då känner jag mig lite sunkig som förälder fastän vi aldrig någonsin köpt godis åt honom i mataffären. Änsålänge accepterar han rakt av när jag säger att vi inte ska köpa något. Få se hur länge det funkar :)

Godis säger Loke med och tar tag i det... Men jag lägger tillbaka det och säger att det ska vi inte ha. Han är lite aningen för liten att få bestämma vad som ska köpas och inte köpas:p

Jag tycker det låter vettigt som du gör, med att spara sötsaker till helgen. Totalförbud på allt sött tror jag inte på, snarare att lära ut att man kan äta någon kaka ibland, men inte närsomhelst eller hur många som helst.

Vore intressant att höra vad hon sa om hon såg det programmet... för lördagsgodisgrejen är inte det värsta jag hört från henne. Vi skulle fika hemma hos dem en gång, och barnet tvåårstjurar och vill inte komma till bordet (det var alltså saft och bulle och kakor och allt, inget nyttigt mellis alls). Så hon trugar honom att han ska komma för "mamma har ju fixat bullar!" och när han vägrar så fortsätter hon med "men om du får en glass då? :idea:". Då blev jag helt tyst och funderade på om hon skojade men nej, hon mutade honom med strutglass för att han skulle komma och äta fler onyttigheter :eek:

Ja när man anser att ens barn inte ska få äta socker överhuvudtaget, ja då anser jag att man är rabiat... Tro mig, det finns sådana föräldrar, som tycker att alla ska äta riskakor på 60 års firande för deras barn inte ska få se en tårta, som anser att saft är livsfarligt, och att bjuda på en hembakt sockerkaka är samma sak som att försöka ta livet av deras barn.

Jag gillar att fika, mina barn gillar att fika även om sonen är ganska specifik vad han gillar, bullar och sånt ratar han, allra helst vill han ha en bit 70% choklad... Jag tycker att det är helt okej om man bakar en sockerkaka tillsammans en onsdag efm att man då tar och smakar en skiva var när det nästan har svalnat.
Jag har sett barn i skolåldern där det har varit totalförbud på godis hemma, ungstackaren stod vid en godis skål i 40 min, tryckte in så mycket godis den kunde och fick sedan gå och spy... Det är inte ett sunt beteende, medans andra barn, tog en eller tå godisbitar och sedan sprang i väg och lekte och dansade disco.

Men som jag även skrev så finns det ingen andledning till att ge socker i onödan, vi fikar inte varje dag, det är inte glass varje dag osv men jag ser ingen andledning till att ta bort allt sånt till 100 %...

AMEN:bow::bow::bow::bow::bow:

Alltså det här med socker, självklart så ska man undvika socker när det inte behövs, men att gå till överdrift, det blir ju bara fel... Jag har en bekant som var rabiat med sitt första barn, han skulle inte få något med socker i, det gick drygt ett år, sen hade hon varken ork själv eller någon chans att stå emot. Det bjuds på fika i nästan alla sammanhang, barn får smak på vad andra äter och när de sendan rör sig själv, ja då slinker det ner. Nu är hon inne på sitt tredje barn och nej de äter inte sötsaker i överflöd men något förbud finns det inte.

Jag tror på en varierad kost, matpyramiden är inte dum att tänka lite efter, oftst så äter mina lunch på skola och dagis men frukost hemma, äldsta är det en liten kamp att få i frukost så där variera vi lite vad efter som faller henne i smaken. Just nu är det youghrt med någonslags puffar, säkert inte det allra nyttigaste men för att hon överhuvudtaget ska äta och orka i skolan så får det bli det. En del perioder har det fungerat bra med smörgås men just nu får hon inte ner det så här tidigt på morgonen. Sonen där emot som kan sova längre äter grovt bröd och drick yourghrt just nu, han undviker vi att ge mjölk då han har reagerat på det.

Kvällsmat försöker vi äta runt 17, nu har det blivit senare en period eftersom vi vill att hela familjen ska sitta ner och äta tillsammans och maken inte har kommit hem förrens halv sju från jobbet, men då är det varierad mat, pasta/ris/potatis i olika former med olika saker till. Barnen har själv klart sina favoriter, vissa saker äter de inte alls, ibland blir det "skräpmat" dvs pizza och liknande. Grönsaker erbjuds nästan alltid, frukt är det fri tillgång till, på sommaren får jag dock säga ifrån ibland då de kan äta sig mätta på tomater i växthuset, jag tycker att man bör variera sig lite...:angel: Sommartid är det oxå fritt att plocka från bärbuskar, smultron och jordgubbsplantor.

Visst behöver man inte vara livrädd för socker, men jag ser ingen vits med att introducera lördagsgodis tidigt bara för att etc. Inte skulle jag förbjuda mina barn (den dag jag får några) att äta godis eller vad som bjuds på kalas, men varför inte ge russin, frukt eller liknande istället för lördagsgodis hemma?

Visst behöver man inte vara livrädd för socker, men jag ser ingen vits med att introducera lördagsgodis tidigt bara för att etc. Inte skulle jag förbjuda mina barn (den dag jag får några) att äta godis eller vad som bjuds på kalas, men varför inte ge russin, frukt eller liknande istället för lördagsgodis hemma?

Jag har aldrig sagt att man ska introducera lördagsgodis tidigt? Med äldsta barnet så fick hon smaka av oss någon gång ibland, när hon började närma sig 2 års åldern, men då enbart ren choklad, men strax där efter drog det igång med kalas hos dagiskompisar så sakta men säkert införde vi lördagsgodis idén, det betyder inte att det är godis varje lördag utan ska man äta godis så är det lördag som gäller, så vidare att det inte är kalas på söndagen för då får man äta av det godiset man har fiskat upp. Men ingen av barnen äter några stora mängder, de äter ett par bitar men lämnar alltid godis kvar, trots att det är sånt som de gillar.

Att ge russin eller frukt istället för lördagsgodis? Frukt får barnen ta när de vill varje dag i veckan, russin är de inte så förtjusta i, ibland vill de ha det, men de äter ett par russin och sedan är det bra.

Men som redan nämnts i tråden.

Äter föräldrarna själv aldrig gottigt hemma så är det väl upp till var och en om barnet bara får äta sötsaker på kalas osv.
Jag och min sambo är inga gottegrisar öht, dock unnar vi oss gärna något lite lyxigare en dag i veckan och då anser jag personligen att det är fel att inte mitt barn också ska få ha en sådan dag att se fram emot.

Frukt kommer serveras varje dag här = inget speciellt för oss.

Nu är ju min son bara ca 3 månader, men snart börjar smakportionerna! :)
Visst tänker man en del på kosten i stort när det gäller barnen. Jag tänker till exempel inte ge dem socker och massa söta drycker, godis och massa onödigt krafs. Så länge barnen inte vet vad det är, så är det lugnt. Själv köper jag aldrig hem sådan skit och tänker inte göra det i framtiden heller.
T e x "lördagsgodis" vem har hittat på det? Nej, är det kalas eller är bortbjudna kan de få äta, men inte hemma.

Jag har tänkt att göra egna smakportioner och kommer laga/baka vår egen mat. Ekologiskt ser jag som en bra start och mat för mina barn. Vi odlar själva vår egen potatis/morötter, kommer utöka grönsakslandet. Visst kommer jag att köpa färdig burkmat, men det fanns bra alternativ till ekologiskt där med! :)
Frukt & grönsaker varje dag. Så varierad kost som möjligt.

T e x "lördagsgodis" vem har hittat på det? Nej, är det kalas eller är bortbjudna kan de få äta, men inte hemma.

Vi som tycker om att unna oss något gottigt 1 ggr/veckan borde det vara :D

/ C som äntligen har en dotter som godkänt egenlagad barnmat JIPPI!!

Jag har släppt på prestigen och ger en hel del halvfabrikat-mat till våra barn. Det jag försöker vara noga med är att undvika onödiga tillsatser så långt det går, utan att bli hysterisk.
Med tre barn som har några maträtter var de inte alls äter blir listan över fungerande maträtter ganska kort, så det skulle inte funka att dessutom ha regler för vad de får äta eller inte.

Håller med till fullo, förutom att det då är fyra i skaran här som har åsikter om vad man äter vs absolut inte äter, men du är ju snart där.

Gira

KL

Oj jag har helt missat det här med socker debatten tills nu. Har inte ens tänkt på det som ett problem med Linus än.
Men medans jag läste tråden funderade jag lite.
Hur har det här med socker kommit att bli ett sånt problem? Jag har ätit godis och fika hela min uppväxt och alla runt omkring mig med för den delen och aldrig sett det som något problem.
Hos oss var det lördagsgodis och fredagsmys, och det vill jag nog fortsätta med med min son oxå. Kanske inte bara i godis och sockerform därför att vi inte äter det själva varje helg. Men nåt förbud tänker nog inte jag införa.

Viktigare tycker jag att det är att se till att mina barn har aktiva liv och ser till att röra på sig så mycket som möjligt och inte blir sittande framför datorn eller tvn.

Och nej läsk till väldigt små barn tycker jag är onödigt.

KL

Oj jag har helt missat det här med socker debatten tills nu. Har inte ens tänkt på det som ett problem med Linus än.
Men medans jag läste tråden funderade jag lite.
Hur har det här med socker kommit att bli ett sånt problem? Jag har ätit godis och fika hela min uppväxt och alla runt omkring mig med för den delen och aldrig sett det som något problem.

Samma här men jag tror att problemet är att många har fört in godis och fika i vardagslivet. Det avspeglas självklart i barnen och de vanor de får. Lägg till att barn är mer känsliga för socker än vuxna (de har fler smaklökar 'n vi och smaken blir intensivare) så kan det ge effekten att man får barn "hooked" på sött. Tidigt sötsug och dåliga vanor kan vara jättesvårt att arbeta bort.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 568
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 549
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama