Vad tycker alla om att servera hö i boxen i en höpåse?

Sv: Vad tycker alla om att servera hö i boxen i en höpåse?

Hö nät funkar ju skit bar tycker jag nästan alla har ju typ hö/halm nät till sina hästar i boxen att ha mat halm i och har aldrig hört att någon häst fastn med någon hov elr liknade jag brukar altid hänga mitt halm nät med matt halm i höjd typ 40 cm ovanför krubb höjden är det inge bra?? :confused:

Det undrar jag också... Min äter ur hönät inne (morgon och kväll) för han äter så satans snabbt annars...men det kanske är dumt...finns det några studier på detta? Väldigt intressant i vilket fall!

Upprepar min fråga. Vad händer med hästen om den äter ur hönät som hänger högt? Någon?

Men det säger väl sig självt? :)

Hästarna är skapade till att bete från marken med sänkt hals.

Det som händer när hästen höjer huvudet så mycket (om man inte har påsen i krubbhöjd för då händer det inget med ryggen alls) är ofta att den får sänka ryggen och det är ju just det som säger sig själv att det inte är bra.

Hästen står i onaturlig position med hals och rygg. Ryggen sänks och halsen höjs, som dålig ridning typ. Dessutom kommer damm har fri passage ner till lungorna på hästen när den står i sådan ätposition. Tänderna slits fel också.

Men det säger väl sig självt? :)

Hästarna är skapade till att bete från marken med sänkt hals.

Det som händer när hästen höjer huvudet så mycket (om man inte har påsen i krubbhöjd för då händer det inget med ryggen alls) är ofta att den får sänka ryggen och det är ju just det som säger sig själv att det inte är bra.

Jo, det händer visst saker i krubbhöjd. Helst ska man fodra allt på golvnivå/marknivå.

Jo, det händer visst saker i krubbhöjd. Helst ska man fodra allt på golvnivå/marknivå.

Åtm om man vill åt mer fördelar än bara att inte "skada" ryggen genom att fodra för högt. Min häst äter numera allt från marken pga känsliga luftvägar/hosta. Det lilla kraftfodret han fick i krubban dög inte - ner på marken med skiten :p Han har alltid ätit hö från marken men det var inte nog enl vet.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·
Hästvård Ingen av mina två hästar ville ha mat idag. Dom får alltid kraftfoder på kvällen och har aldrig varit några problem. Dom äter jämt men...
Svar
14
· Visningar
1 151
Senast: seejii
·
Foder & Strö Snart är ni less på mitt föl (för att inte tala om vad JAG snart är). Något mindre tornade inatt, mer storm. Bara halva boxen uppgrävd...
Svar
5
· Visningar
1 121
Foder & Strö Nu har jag snart provat ALLT... Fölis tycker - liksom de flesta fölisar - att det är jättekul att leka "döda hösilaget". Dvs man...
2
Svar
20
· Visningar
2 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka