Vad tycker alla om att servera hö i boxen i en höpåse?

Vogue

Trådstartare
Min donna är väldigt kräsen och äter inte vad som helst, speciellt inte när det kommer till hö. Och hon är lika kräsen när det kommer till hur hon vill ha det serverat!

1. Får hon höet i en höpåse som hänger ganska lågt är hon nöjd och äter upp allt utan att krafsa eller spilla speciellt mycket, NÖJD med stort N! :love:

2. Får hon höet på golvet krafsar hon ut det i mitten av boxen och sen äter hon inte det som hon gått på :crazy:

Är det dumt att endast servera hö i höpåse även om den hänger så lågt att hon inte behöver sänka ryggen det minsta för att nå? (Ungefär i samma höjd som krubban)
Hon har ätit i höpåse förut men då har jag även gett henne på golvet, men det passar sig inte längre tydligen! :devil:

+ att dom har fri tillgång ute i hagen där fodret är i markhöjd på ett bra sätt!

Sv: Vad tycker alla om att servera hö i boxen i en höpåse?

Risken om du hänger en påse ganska lågt är att hon får i ett framben och fastnar. Hände ett par gånger med en häst i mitt förra stall.
Hade hon inte stått stilla med benet i påsen och väntat på hjälp så hade hon slagit ihjäl sig.

Jag skulle ta en bit gummimatta/transportband och skruva upp lågt i hörnet. Skaderisken torde vara minimal och höet stannar där det ska.

Fast om hon har haft en påse på väggen sen hon var 2 (4 nu) och ALDRIG fastnat eller smällt till den så tror jag att det är lungt! ;)

Hon smäller och krafsar mycket mer utan sin påse, med påsen står hon som ett ljus och bara tuggar! :love:

Den här hästen hade ätit ur påse länge, men helt plötsligt så började den fastna. Så man ska aldrig säga aldrig!

Låda på backen att lägga höet i kanske?

Min är ponny så det är ingen risk att något missas :cool: men det tänkte jag testa om jag kommer ha hästar som sprider ut maten och inte äter upp.

Låder vill hon också smälla i! (Leka med :cool:)

Hon kan tex inte äta ur hink som står på gången, då vill hon leka och välta, men krubba på vägg och påse på vägg går bra...
Hon river ej i höbalen ute i hagen :idea: så jag antar att detta bara är någon fix ide.. :angel:

Hon äter hö på golvet också, men som sagt trampar hon runt det en massa och med tanke på att vi har torv blir det inte så fräscht efter en stund!

kan du inte använda höpåse med hål i som du hänger upp istället så hon inte fastnar?? Jag har en sån påse till min i transporten...om du mäter upp såna istället för i höpåsar så kan ju den som ger bara knäppa in den i boxen om du har en färdig upphängning...

Jag sätter upp höpåse till alla som inte har bordsskick!

Hade jag haft en häst som krafsar hade jag hängt den lite högre bara. Jag har aldrig haft några problem och jag har alltid hästar som behöver påse.

Med höpåse menar jag då en sådan där i canvas typ med ett hål framtill och ibland nät i botten, inte en ikea kasse ;) Tycker dom är suveräna!

Har även alltid dom i boxen på tävling samt i transporten.

Jo men jag menar ju en sån där riktigt höpåse med hål i mitten?
(som ett hönät fast mycket bättre!)

Vad trodde ni? :confused::confused:

:D:D

Tror inte det är några problem att ha en höpåse. Du kan ju alltid binda fast den med något tunnare snöre som går av om hon skulle fastna och dra, så att påsen iaf lossnar från väggen.

Äntligen! :laugh:

Som sagt så har hon ju under de 2 år hon ätit med denna påse (jo, jag byter ut dom ibland! ;)) aldrig haft en tendens till att fastna då hon aldrig är så lugn som när hon äter ur sin kära påse!

mina hästar får natt höet i hönät (såna där hemska med stora öglor:P, annars så får dom ju knappt ut höselage stråna(väldigt långa)) detta då jag inte vill att de ska dra ut det i boxen under natten och trampar runt, det blir för mycket spill. ena hästen är kräsen och äter inte det som hon trampat i eller som rört golvet, samt äter hellre halmen då, andra hästen äter höet även om det är på golvet men då blandas det med halmen och då äter hon inte det så gärna. och den tredje är en fång shettis med bara 2kg hö som ska räcka länge så hon får i ett hönät med små öglor.

tycker det är mycket mer hygieniskt med hönät och höpåse än att slänga det i en hög på golvet, hökrubbor drar mina hästar ut höet ifrån så det blir samma problem med mycket spill där. vill ha hönät till morgonfodringen också men har inte tid att ladda om hönäten och har bara 3 hönät.
har dock efter att inte ha hittat hönät som inte är slowfeeding nät och som faktiskt tar en 5-6 kg höselage, funderat på höpåsar. hur mycket tar en höpåse? vilka märken är bäst?

Jag undviker så gott det går hängande saker i boxen som djuren kan fastna i.

Därför köpte jag en haybar (googla så ser du bild) till den hästen som sprider ut maten.

mina hästar får natt höet i hönät (såna där hemska med stora öglor:P, annars så får dom ju knappt ut höselage stråna(väldigt långa)) detta då jag inte vill att de ska dra ut det i boxen under natten och trampar runt, det blir för mycket spill. ena hästen är kräsen och äter inte det som hon trampat i eller som rört golvet, samt äter hellre halmen då, andra hästen äter höet även om det är på golvet men då blandas det med halmen och då äter hon inte det så gärna. och den tredje är en fång shettis med bara 2kg hö som ska räcka länge så hon får i ett hönät med små öglor.

tycker det är mycket mer hygieniskt med hönät och höpåse än att slänga det i en hög på golvet, hökrubbor drar mina hästar ut höet ifrån så det blir samma problem med mycket spill där. vill ha hönät till morgonfodringen också men har inte tid att ladda om hönäten och har bara 3 hönät.
har dock efter att inte ha hittat hönät som inte är slowfeeding nät och som faktiskt tar en 5-6 kg höselage, funderat på höpåsar. hur mycket tar en höpåse? vilka märken är bäst?

Jag har haft lite olika höpåsar och de jag köpte nu är faktiskt ifrån Börjes, tycker att man får plats med rätt mycket i dom! Kanske 3-4kg nånting om jag inte minns fel!
Och om du hänger upp två får ju hästen någonstans emellan 6-8kg och då behöver jag knappt ge frukost för min donna äter sällan mer än 5kg på en natt och det finns alltid kvar lite på morgonen! :)

min är likadan men jag vill inte ha hängande saker. Inte nog med att hon kan fastna, jag har sett hur hästar ser ut efter ha ätit mycket från "höjd" och eftersom din häst är ung och ganska stor så är ju chansen hals o rygg tar stryk och det är ju trist redan nu.

Jag körde också med höpåse till min häst innan.

Men eftersom jag ogillar varianten att de äter från "höjd" så införskaffade jag istället en HayBar! Lätt min bästa investering ever! Kostar en slant, men i mina ögon värd vartenda öre :idea:

IMG_0764.jpg

Jag har också Haybars och de är verkligen värda varenda krona de kostar!
Våra är inne på femte året nu, och fungerar perfekt.

Kl

Inte nog med att hals och rygg tar stryk av att äta ur hönät eller påsar, tänderna kan också slitas snett. Vår ena fick äta ur hönät för att han inte åt från golvet när vi började med torv och det syntes på hans tänder efter en säsong. Han fick helt enkelt vänja sig vid att äta från golvet igen genom att jag lade halm under hö´t. Han krånglade ett tag och åt dåligt och eftersom han var svårfödd då så var det ju inte så kul men jag ville inte riskera att hans tänder blev helt förstörda så han fick inget val.
Numera äter han utan problem och även min andra häst som tidigare drog ut hö´t har nu lärt sig att man äter upp det man får.
Man får trixa lite hit och dit med vilka tider man ger dem ute så att de är lagom hungriga när de kommer in så att de äter istället för att dra omkring maten. (Om man nu kan det, det är ju inte alla som har hästarna hemma)

Om du nu ändå inte bryr dig om svaren varför starta flera trådar?

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·
Hästvård Ingen av mina två hästar ville ha mat idag. Dom får alltid kraftfoder på kvällen och har aldrig varit några problem. Dom äter jämt men...
Svar
14
· Visningar
1 151
Senast: seejii
·
Foder & Strö Snart är ni less på mitt föl (för att inte tala om vad JAG snart är). Något mindre tornade inatt, mer storm. Bara halva boxen uppgrävd...
Svar
5
· Visningar
1 121
Foder & Strö Nu har jag snart provat ALLT... Fölis tycker - liksom de flesta fölisar - att det är jättekul att leka "döda hösilaget". Dvs man...
2
Svar
20
· Visningar
2 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka