Vad tusan nu då!!!!!!!!!!!!?????!!!!!!!

Fibusen

Trådstartare
Min häst hade i Tisdags dragit på sig en ordentlig sårskada,med en djup sårficka till följd av det,han fick penicillin direkt,och har nu ätit det i en veckas tid i morgon,plus att han fått metacam.

Såret är fint,men lååångt ifrån läkt.

I går när jag tog in för medicinering hade han som en litet skrapsår på andra benet,nere på skenbenet,på utsidan. Jag tvättade rent det med koksalt och tänkte inte mer på det,för det såg verkligen pytte ut. Ut i hagen igen.

I dag när jag kommer igen och ska ta in för medicinering är hela skenbenet helt uppsvällt.... :cry: Han är inge halt alls tack och lov,och det är ingen "telefonstolpe",men han är helt jämntjock och ser alltså inte "groparna" som man brukar göra,börjar strax ovanför kotan,och slutar strax under knäet.

Nu har han ju fått både penicillin plus metacam,veterinären tyckte jag skulle avvakta eftersom ingen hälta finns,men jag är ju så otroligt nojjig av mig,plus att man fortfarande inte hunnit smälta allt efter i Tisdags,så jag känner mig helt tom och det bara går runt i skallen på mig...

Vad kan det vara? INGEN hälta synns alls,men endå helt uppsvälld. Såret vätskar inte. Något som bör röntgas? Hur länge kan jag anse det vara normalt att vara svullen innan jag bör åka in?

Sv: Vad tusan nu då!!!!!!!!!!!!?????!!!!!!!

Min häst hade i Tisdags dragit på sig en ordentlig sårskada,med en djup sårficka till följd av det,han fick penicillin direkt,och har nu ätit det i en veckas tid i morgon,plus att han fått metacam.

Såret är fint,men lååångt ifrån läkt.

I går när jag tog in för medicinering hade han som en litet skrapsår på andra benet,nere på skenbenet,på utsidan. Jag tvättade rent det med koksalt och tänkte inte mer på det,för det såg verkligen pytte ut. Ut i hagen igen.

I dag när jag kommer igen och ska ta in för medicinering är hela skenbenet helt uppsvällt.... :cry: Han är inge halt alls tack och lov,och det är ingen "telefonstolpe",men han är helt jämntjock och ser alltså inte "groparna" som man brukar göra,börjar strax ovanför kotan,och slutar strax under knäet.

Nu har han ju fått både penicillin plus metacam,veterinären tyckte jag skulle avvakta eftersom ingen hälta finns,men jag är ju så otroligt nojjig av mig,plus att man fortfarande inte hunnit smälta allt efter i Tisdags,så jag känner mig helt tom och det bara går runt i skallen på mig...

Vad kan det vara? INGEN hälta synns alls,men endå helt uppsvälld. Såret vätskar inte. Något som bör röntgas? Hur länge kan jag anse det vara normalt att vara svullen innan jag bör åka in?

Har han feber? Jag hade avvaktat som veterinären sa. Vissa indivder är känsligare än andra och svullnar mycket för småsår. Så länge hästen inte är halt, har feber eller på annat sätt är allmänpåverkad är det bara att ha lite is i magen:p. Antibiotika får han ju redna så OM där är något skit är det redan under behandling sas.

Ingen feber i går iaf,är som vanligt,dvs små dampryck i hagen. Han får ju medicin sista gången i dag,så jag hoppas att det inte blir värre nu när vi slutar med den.

Ska ut till stallet om ett par timmar,hoppas hoppas benet ser bättre ut!

Tror jag köpt mig en riktig olyckskorp! :eek:

Min erfarenhet är att svullnad/lymfangit är i 90% av fallen ett sätt för kroppen att läka. Jag har själv en olyckskorp och det räcker med ett småsår för att hon ska svullna massor.

Vet jag att det är ofarligt så brukar jag bara smörja på lite liniment (inte över såret) så tycker jag det går ner fortare.

Liknande trådar

Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 532
Senast: Görel
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej! För 5 veckor sedan fick min häst, ett 6-årigt quartersto, en spark över vänster bakben som orsakade ett fult och djupt jack...
Svar
19
· Visningar
5 424
Hästvård Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt? Fabian...
2
Svar
21
· Visningar
2 154
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar