Vad tror/tycker ni?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Min häst har varit lös i magen nu ca 2-3 veckor, inte super lös hela tiden men till o från har det bara sprutat ut, sen har han fått just nu 2 st små knölar precis under manen, för någar dagar sen hade han en knöl på halsen där täcket har sin kant men den är borta nu. Han har tydligen alltid haft korta perioder i sitt liv med lös mage, men nu har det hållt på så länge så man börjar ju fundera på vad det beror på.
Pratade med en i stallet idag och hon sa att det kunde bero på att det är väldigt mycket protein i hösilaget, o att det fanns andra hästar som oxå var lite risiga i kistan. Hon sa då att jag kunde ge lite halm till höet så magen fick lite mer o jobba med, men hon sa oxå att jag skulle maska av honom igen. Han är regelbundet maskad, sist var det med banminth x2 innan betes släppp och sen med Ivomec innan installningen i slutet av augusti. Någon som har något att säga om detta. Tycker ni att jag ska maska av honom igen?

Väldigt tacksam för svar.
MVH// Nikki

Sv: Vad tror/tycker ni?

Tycker inte du ska maska av honom igen, däremot minska proteinet i maten. Till en början iaf. Hjälper inte det kan du överväga att maska. För mycket avmaskning gör bara maskarna resistenta, tyvär.

Låter iof precis som en av mina killar, en pre-vallack, förra hösten. Då tog vi in lågproteinhösilage och minskade kraften och alla symptom försvann. Därefter ökade vi sakta på kraften till hans normalgiva, men försöker fortfarande hålla proteinhalten i hans grovfoder relativt låg.

Men hur gör jag för att minska protein hallten? Jag måste väl då köpa nytt hösilage med en lägre hallt? För man kan väl inte dra ner på höet? Han äter nu 12 kg hösilage, 4 liter korn, 1 liter torr betfor + alger, vitlök, kalk och morötter. Vad säger du? Jag själv gillar inte heller att maksa av i onödan.
Tack för svaret ska jag inte glömma bort heller..... :o

vi bytte ju ut hösilaget (som var högproteinhaltigt) och köpte in hö+lågproteinhösilage. Detta har ju inte alla möjlighet till dock. Plus att vi drog ner på kraftfodret ett tag.
Såg att du fodrar i huvudsak med korn... korn har oxå en tendens att ge magproblem i stora mängder(dvs lös avföring). Därav har vi plockat bort det helt i våra utfodringar, och ger tunna hästar starkare färdigt kraftfoder (krafft nya groove eller hippos breed). Men både de har ju hög proteinhalt. Annars fodrar vi i huvudsak med havre. lusern och betfor.
Om jag vore du skulle jag byta ut delar av kornet emot nån annan typ av kraftfoder, och kolla proetinhalten i grovfodret. Oftast får man ju justera om kraftgivan om grovfodret är för starkt, och man inte har möjlighet att byta ut grovfodret (vilket inte går om man köpt ett stort parti till några hästar) :)

Grovfoderintaget ska man undvika att minska ja... hellre ska man plocka bort kraftfoder. I den mån det går då. All utfodring baseras ju på hästens ras, storlek och arbetsuppgifter...

min häst va precis så..vi bytte ut all hösilage mot hö och de har slutat rinna helt..slutade nästan direkt som vi bytte.

Hm... Det blir nåt att fnula på. Han äter inte havre då han inte tål det o det var mycket protein i kraften(alltså foder sorten med det namnet). Hösilaget kan jag inte byta ut tror jag då jag står inackorderad. Men kan man dra ner nått kg på höet o lägga dit halm istället? Han är en rätt maffig nordsvensk av travar typen, 6 år och tränar 6 dagar i veckan som om han skulle tävla(ridning) men gör dock inte det.

Du kan ju ta träckprov så vet du ju om du behöver avmaska :)

Du behöver inte dra ner på hösilaget för att ge halm, nu vet jag inte ditt ts men säg att det är 54% så får din häst 6.5 kg / dygn öch det är inte för mycket. skulle det vara min häst skulle jag ta bort vitlök, dra ner på kornet och ge mer hösilage + halm.

(Är det 4 liter hela korn som stöpts eller 4 lliter kornkkross?)

Gjorde du någon foderförändring innan han blev lös imagen? Nytt foder/ny mängd/ ny leverantör?

ridtravare skrev:
Du kan ju ta träckprov så vet du ju om du behöver avmaska :)

Du behöver inte dra ner på hösilaget för att ge halm, nu vet jag inte ditt ts men säg att det är 54% så får din häst 6.5 kg / dygn öch det är inte för mycket. skulle det vara min häst skulle jag ta bort vitlök, dra ner på kornet och ge mer hösilage + halm.

(Är det 4 liter hela korn som stöpts eller 4 lliter kornkkross?)

Gjorde du någon foderförändring innan han blev lös imagen? Nytt foder/ny mängd/ ny leverantör?

Han äter kornkross. Han har fått nytt foder på sätt o vis då han inte har ätit hösilage förut utan började med det efter installningen den här sommaren, då blev han lite lös men sen försvann det.Men bortsett från det är det ingen ändring. Men vad gör vitlöken för skada? Den har han ju ätit i över två års tid nu. Orkar han jobba om han får mindre korn? Har du lämnat träck prov förr? Skulle gärna göra det, men vet inte hur jag gör.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 140
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar