Vad tror ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Barro

Hej!

Jag ska åka och titta på en c-ponny som nu är ca 135 cm i mkh (växer lite till)
Jag själv är ca 162 cm lång, väger max 55 kg.
Vad tror ni, är jag för lång ??
Red ganska nyligen en c-ponny på den höjden och det kändes bra, han balanserade upp mig väl och jag såg inte för stor ut.
Kompisen hade samma synpunkter som jag, det såg inte konstigt ut.

Som sagt min fråga är, tror ni att det skulle kunna fungera med min längd ??

Sv: Vad tror ni?

Det beror ju helt på vad du tänkt använda hästen till. Jag själv rider då och då en fjording på 136cm, han balanserar mig bra och det funkar fint. Jag är 175cm och rider western.

Men ska du rida engelskt så tror jag nog att du ska satsa på en D-ponny. Nu vet jag i och för sig inte hur gammal du är, men får intrycket att du ska växa en skvätt till?

jag har hört att man inte ska rida en häst som är mer än 20 cm lägre en sig själv. sen beror det klart på vilken ras den är och och som sagt vad den ska användas till jag är själv 1.80 så för mig är det stora hästar som gäller men jag väger bara 55 kilo så jag har faktiskt rastat både c och d ponnier men då är det på väg och inget avanserat då mina skenklar inte ligger rätt mot ponnyn..

Är det en "klen" ponny (läs: ädlare modell) är du troligtvis för lång, är det en rejälare ponny kan det funka.

Jag är 160 cm och är och känner mig alldeles för lång för "vanliga" ponnyer i c-ponnystorlek, skulle inte ens få för mig att sätta mig på en. Sist jag gjorde det (antal år sen), så kändes det som om jag störde ponnyn för mycket på grund av min längd. Dock så har jag korta ben, och alltså relativt lång överkropp och det är förmodligen de förhållandet som ger "obalansen". Men däremot så en av mina fjordingar har inte blivit större än drygt 135 cm, och henne har jag inga som helst problem att rida och hon har inga problem att bära upp mig trots att hon är ung. Men hon är kraftig och rejäl och det är stor skillnad mot en nättare modell.

Beror som sagt var på modell; kraftig eller ädel.
men det finns en tjej i 05tråden som har en b-ponny som heter Decibell - det ser hur bra ut som helst när hon rider den! vet inte riktigt längden på ryttaren men det ser helt normalt ut :)

jag är 169 o väger 60 kg och jag har ridit på b-ponnyn här hemma som är 130; men jag kände mig SJUKT lång! Han är jättekraftig o grov som attan men skulle inte vilka åka iväg o träna på honom :D

Jag har ridit en del c ponnys och jag är 167cm lång, väger inte mycket så tyngden är inget problem. Har ridit mest unga så dom har ju varit ganska så små men ärligt talat så kände inte jag mej så hysteriskt lång på någon av dom. Det såg faktiskt inte ens så hysteriskt farligt ut heller även ifall det helt klart syntes att jag var lite för lång. Men inte så att man reagerar på att oj vad fel det ser ut.

Men det är ju inget jag skulle rida regelbundet eller ens fundera på att köpa, tycker att min häst nu på 164cm är lagom till mej, så om jag var du så skulle jag nog iallafall satsa på en D ponny.

Det beror ju helt på vad du tänkt använda hästen till. Jag själv rider då och då en fjording på 136cm, han balanserar mig bra och det funkar fint. Jag är 175cm och rider western.

Men ska du rida engelskt så tror jag nog att du ska satsa på en D-ponny. Nu vet jag i och för sig inte hur gammal du är, men får intrycket att du ska växa en skvätt till?

Okej. Ne jag har växt färdigt. har haft storhäst förut men känner att jag vill köpa mig en ponny att utbilda och bara ha kul med. :)

jag har hört att man inte ska rida en häst som är mer än 20 cm lägre en sig själv. sen beror det klart på vilken ras den är och och som sagt vad den ska användas till jag är själv 1.80 så för mig är det stora hästar som gäller men jag väger bara 55 kilo så jag har faktiskt rastat både c och d ponnier men då är det på väg och inget avanserat då mina skenklar inte ligger rätt mot ponnyn..

Okej. Ne ja ska inte tävla utan bara "hobbyridning", bara ha roligt tillsammans med ponnyn och utbilda den osv hade jag planerat.

Är det en "klen" ponny (läs: ädlare modell) är du troligtvis för lång, är det en rejälare ponny kan det funka.

Jag är 160 cm och är och känner mig alldeles för lång för "vanliga" ponnyer i c-ponnystorlek, skulle inte ens få för mig att sätta mig på en. Sist jag gjorde det (antal år sen), så kändes det som om jag störde ponnyn för mycket på grund av min längd. Dock så har jag korta ben, och alltså relativt lång överkropp och det är förmodligen de förhållandet som ger "obalansen". Men däremot så en av mina fjordingar har inte blivit större än drygt 135 cm, och henne har jag inga som helst problem att rida och hon har inga problem att bära upp mig trots att hon är ung. Men hon är kraftig och rejäl och det är stor skillnad mot en nättare modell.

Okej! nej jag vill inte ha en grövre ponny, det ska vara en nättare modell. Den c-ponnyn jag testade är av väldigt nätt modell o det gick superbra!

Beror som sagt var på modell; kraftig eller ädel.
men det finns en tjej i 05tråden som har en b-ponny som heter Decibell - det ser hur bra ut som helst när hon rider den! vet inte riktigt längden på ryttaren men det ser helt normalt ut :)

jag är 169 o väger 60 kg och jag har ridit på b-ponnyn här hemma som är 130; men jag kände mig SJUKT lång! Han är jättekraftig o grov som attan men skulle inte vilka åka iväg o träna på honom :D

hehe okej (: Ja ska i alla fall iväg o titta på ponnyn så får jag se hur jag gör (:

Jag har ridit en del c ponnys och jag är 167cm lång, väger inte mycket så tyngden är inget problem. Har ridit mest unga så dom har ju varit ganska så små men ärligt talat så kände inte jag mej så hysteriskt lång på någon av dom. Det såg faktiskt inte ens så hysteriskt farligt ut heller även ifall det helt klart syntes att jag var lite för lång. Men inte så att man reagerar på att oj vad fel det ser ut.

Men det är ju inget jag skulle rida regelbundet eller ens fundera på att köpa, tycker att min häst nu på 164cm är lagom till mej, så om jag var du så skulle jag nog iallafall satsa på en D ponny.

hihi okej (: Nej det varken såg fel ut eller kändes fel att sitta på c-ponny. Den jag red sist var en mycket ädel modell och det funkade kanonbra. Har bild på när jag sitter på från sidan och framifrån och tycker det ser bvra ut (: Hästen såg ut att trivas, det kändes bra och jag kände mig mycket nöjd (:

Det finns en jätte tråd nålad kring ämnet - du hittar den längst upp i detta forum och jag kommer be moderatorn att flytta/ta bort denna tråd.

jag är 160 lång och väger 49 kg har en ponny på 135 som är welsh/fullblods korsning, så väääldigt ädel. känner mig något lång för att ha henne livit ut men eftersom jag bara skulle ha henne 1 år (problem ponny fr början) så tog jag chansen.

så säger prova o se hur det känns, beror ju helt på hur balanserad ponnyn är och hur bra du balanserar upp den. tänk på arbeta den från marken först o bygga upp muskler i ryggen (om den ej har det) det va så jag gjorde med min ponny.. ryggen mår lite bättre av det ;)

Aningens stor skulle du nog se ut, men det viktigaste är ju att ponnyn klarar att bära upp dig i längden och att ni båda blir nöjda och glada.
Jag skulle nog satsa på en D-ponny istället (om du nu vill ha en ponny):)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 256
Senast: ylvalill
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 247
Senast: Dessie2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama