Vad tror ni?

Sv: Vad tror ni?

Hej jag tycker absolut att du kan korsa din häst med en Frieser. Välj bara en som är av den mordärna typen ,Kort rygg och fin överlinja se till att Hingsten trampar under sig ordentligt och att den ser jämn ut ,att den inte är större bak än fram eller tvärt om. Den gammla typen var ingen ridhäst men den mordärna är väl passad som dressyr häst.
Om du går in på Frieserförbundets hemsida kan du söka info om den mordärna rasen. Den finns många Frieser som rider i höga klasser i Dressyr. så lyssna inte på dom som säger annat.
Lycka till

tack för alla svar

Vill inte köpa ett färdigt föl. då jag vill ha ett föl efter mitt sto.
vill ju självklart hitta en bra hingst med bra gång och överlinje.

vet om en som korsa tinker och franskt varmblod. han är 2 år idag visst ser han kantig ut idag men kan bli mycket vacker när han börjar tränas och får muskler.

tack för positiva inställning ezze79, Asser, Irene A.

22996880.jpg

Här är min korsning freiser/travare

helt underbar

Tinker hade jag dock personligen kanske undvikit till en vbl-travare om du vill ha en häst med lite bättre ridegenskaper. Har träffat många tinkers, men ingen har varit direkt nån dressyrstjärna, varken exteriört eller gångartsmässigt.
Om du nu har bestämt dig för att faktiskt betäcka ditt travarsto hade jag valt en häst med bra gång och överlinje, rätt kort rygg osv. som förhoppningsvis uppväger bristerna hos ditt sto

Det mesta kan väl fungera.

Du vill behålla hästen säger du till vad? Allmänt allround?

Passar friesern in på den hästen du vill ha. Och ställ fördelarna emot nackdelarna. Ta upp värsta tänkbara scenario, mammas galopp, pappas hoppning osv...

Jag har ett antal kompisar med halvblodsston som inte motsvarar förväntningen och de korsar då med halvblodshingstar som tyvärr inte uppväger stoets nackdelar. Fölen ärver just den egenskap som ägaren hade tänkt få bort. Eller stoet är triangelmärkt p.g a skada sedan håller faktiskt inte unghästen heller när den ska användas för vad det var tänkt till....

Avel ä r jättesvårt och det kanske är lättare att få fram en trevlig allround kompis på lägre nivå - tänk bara efter att du verkligen kan behålla fölungen...

Håller med de flesta här att det bästa är att inte betäcka henne utan köpa en färdig häst som passar dina önskemål istället. Men om du nu absolut ska ta ett föl på henne och det ska användas som en framtida ridhäst så bör du ta en välbeprövad ridhäst hingst. Då om vi håller oss till hingstar som finns i Sverige så blir det en halvblods hingst. Av de andra raserna finns helt enkelt inte ett tillräckligt bra underlag ännu i Sverige för att kunna säga vilken hingst som skulle passa.
En hingst som uppfyller kraven och som dokumenterat förärver sig bra på alla svaga punkter stoet har är Briar.

måste dock slänga in en kommentar att Briar avkommorna jag sett och tävlat mot har inte vart mkt att hända i väggen, tyvärr.

måste dock slänga in en kommentar att Briar avkommorna jag sett och tävlat mot har inte vart mkt att hända i väggen, tyvärr.

Kan ju bero på dels ryttaren och dels att det finns så väldigt många, alla kan inte ligga på topp. Men Briars Blup ligger ju högt i allt och låga medelfel.

nej, det ena briar hästen reds av ridinstruktör/dressyrdomare.
och den hade tråkig gång, ganska tråkigt utseende och va rent allmänt som dom övriga jag sett. Verkade dock snäll...

jag hade nog kört på Quite Easy...

--------------------------------------------------------------------------------

nej, det ena briar hästen reds av ridinstruktör/dressyrdomare.
Är väl ingen garanti för att det är en bra ryttare/tyvärr.

Men Quite Easy är ju en annan stark halvblods förärvare:laugh:

Så valet för TS får väl avgöras ut ifrån önskad storlek på avkomman.;)

ryttaren har plac i svår dressyr iaf (annan häst dock) så det är ju inte dåligt.
Fast Briar själv är ju himla fin, jag har bara inte sett ngn bra avkomma från honom här (har sett flera stycken men ingen som sticker ut)

men det finns ju så många hästar att välja på, o alla har olika smak som tur är :)

hej
Jag skulle vila betäcka min D-ponny, men jag vet inte ännu.
Men isf, vad ska jag ha för sorts hingst isf'?

Jag vll ju helst att det inte ska bli en å stor för sen när den är inriden och så, så ska min systerdotter få ta över (:

Men de kanske är resultatet av halvblodsmärrar som prompt måste avlas på...då tar man en stark hingst men får föl med det sämsta av stoet ändå...

(Fast jag måste också erkänna att de Briar avkommor jag har sett varit snygga men verkligen svåra att få gå bra. Briar hade kanske inte haft sådan framgång inom dressyren om han inte blivit riden av just Brink...)

Jag gillar inte Briars bakben alls faktiskt.
Om man nu får lov att kritisera en häst på den nivån. Det är ju ingen skithäst direkt ;) och han är väl knappast dåligt riden heller :p
Men om jag skulle välja en hingst skulle jag inte välja honom om vi säger så.

Att det finns många rätt talanglösa Briar-avkommor kan man nog inte lasta hingsten för dock.. För ett par år sen var det ju en stor trend att alla betäckte med honom. Då menar jag alla ;) Oavsett kvalitet på sto. Då blir det väl lite si och så med slutresultatet. Krävs ju mer än en ok hingst sas

Senast ändrad av en moderator:

Man kan aldrig veta vad man får , utbildning och hantering gör det mesta.

Det där är väl ändå inte sant. Föräldrarna till avkomman berättar vilken typ av häst du får. Visst kan en kombination ge olika resultat från gång till gång men korsar du en frieser och en "travare" får du knappast en höjdare i hoppning. Korsar du ett sto med meriter inom hoppning med en hingst med detsamma har du betydligt större chans till en avkomma avsedd för hoppning.

Ett larvigt förenklat exempel men jag antar att du förstår principen.

Korsar du ett sto med svag rygg med en hingst som har samma problem har du risk att få en avkomma som inte fungerar hur väl du än försöker utbilda den.

Det är lite typiskt med hans bakben, eftersom Magini har bra bakben själv och många av hans avkommor har fått dom. Men inte just Briar. Okeanos är väl bättre har jag för mig?

Jag gillar inte Briars bakben alls faktiskt.
Om man nu får lov att kritisera en häst på den nivån. Det är ju ingen skithäst direkt ;) och han är väl knappast dåligt riden heller :p
Men om jag skulle välja en hingst skulle jag inte välja honom om vi säger så.

Att det finns många rätt talanglösa Briar-avkommor kan man nog inte lasta hingsten för dock.. För ett par år sen var det ju en stor trend att alla betäckte med honom. Då menar jag alla ;) Oavsett kvalitet på sto. Då blir det väl lite si och så med slutresultatet. Krävs ju mer än en ok hingst sas

Jag håller med om Briars avkommor, många tråkiga avkommor, stora och klumpiga. Har sett några fina,
har flyttat in en ny häst på gården som är efter Briar, som som tur är sluppit de fula grova huvudet och
klumpigheten, den är riktigt fin, har inte ens den fula breda bläsen de kan få och inga konstiga strumpor,
men har antagligen ett mycket starkt möderne då den inte alls liknar Briar. ;)

Det är ju så att hingstar som Briar, QE, Feliciano och Robin Z har både bra och dåliga avkommor. De bra ser vi kanske inte så ofta som de sämre. Precis som de flesta av inte heller ser hingstarna så ofta, man ser det som finns i ens närhet. Handen på hjärtat så de flesta av oss har inte så många runt om oss som har råd att köpa de bästa hästarna. Nästa bit är att så bra hingstar används ofta även till riktigt dåliga ston av olika anledningar. Briar för det helt enkelt gick mode i att betäcka med honom. QE för att han har så hög fertilitet. Felisiano för hans hopp egenskaper. Robin till fullblod p g a Flippan. Att sedan Briar är stor och ger stort och på det viset inte passa stora ston har inte spelat någon roll vilket gett stora klumpiga avkommor. QE har man tagit helt urskiljningslöst till alla ston som haft svårt att få dräktiga vilket också lett till ett antal mindre lyckade avkommor. Felisiano har ju själv ingen bra typ och ge inte det heller till sina avkommor, vilket också på pekas i avlesråden för honom. Det har gett att antal avkommor som är verkligt lågställda. Robins största nackdel är ju hans gångarter och speciellt traven, vilket ju egentligen kanske är det man bör hos en halvblodshingst man använder ett vanligt fullblodssto till. Men Flippan har gjort att nästa alla som har haft ett fullblodssto att ta föl på trott att med Robin så är lyckan gjord. Vilket sedan har visat sig inte alls är fallet.

Alla dessa hingstar är bra, mycket bra, men blir inte Elit utan vidare. Men Briar och QE är de som har de jämnaste blupindexen och med det har störst chans att ihop med ett travarsto ge en avkomma som får hör ridbarhet. Feliciano har fel typ och Robins egna dåliga dressyregenskaper talar inte heller till hans fördel. Anledningen till jag själv föreslog Briar är att jag sett ett par avkommor efter honom och travston som sett riktigt bra ut. Jag aldrig sett någon som är efter QE.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31