Vad tror ni?

Sv: Vad tror ni?

Håller med de flesta här att det bästa är att inte betäcka henne utan köpa en färdig häst som passar dina önskemål istället. Men om du nu absolut ska ta ett föl på henne och det ska användas som en framtida ridhäst så bör du ta en välbeprövad ridhäst hingst. Då om vi håller oss till hingstar som finns i Sverige så blir det en halvblods hingst. Av de andra raserna finns helt enkelt inte ett tillräckligt bra underlag ännu i Sverige för att kunna säga vilken hingst som skulle passa.
En hingst som uppfyller kraven och som dokumenterat förärver sig bra på alla svaga punkter stoet har är Briar.

Man får inte glömma vad som ligger bakom Briar dvs Magini och Krocket om man ser till stoets egen exteriör.

Krocket lämnade tåg för det mesta, dock mkt fina hästar enl mig men ändå långa oftast lite låga fram.

Sedan så är väl kanske inte Briar den mest lämpliga när man ser till temperament heller vilket visat sig ganska bra på de avkommor jag sett ute på tävling.

jag hade nog kört på en an hingst med bra temperament och som man vet lämnar lite korta avkommor tex Quiet Easy eller varför inte Nobel som lämnar mkt eleganta och högställda avkommor

Jag gillar inte Briars bakben alls faktiskt.
Om man nu får lov att kritisera en häst på den nivån. Det är ju ingen skithäst direkt ;) och han är väl knappast dåligt riden heller :p
Men om jag skulle välja en hingst skulle jag inte välja honom om vi säger så.

Att det finns många rätt talanglösa Briar-avkommor kan man nog inte lasta hingsten för dock.. För ett par år sen var det ju en stor trend att alla betäckte med honom. Då menar jag alla ;) Oavsett kvalitet på sto. Då blir det väl lite si och så med slutresultatet. Krävs ju mer än en ok hingst sas

Jag håller med enl mig så är han helt "död" i sina bakben i ökningar etc men som vanligt det är helt och hållet en personlig åsikt.

Då är jag inte helt ensam om den åsikten iaf ;)

Det känns som att man är ute på hal is som lekman när man kritiserar en sån häst. Men jag har alltid tyckt att han har varit väldigt lam i sina bakben.
Sen har han ju säkert många andra fina egenskaper som väger upp, bevisligen kanske man ska skriva med tanke på hans meritlista.

*kl*

Bara för skoj skull så lägger jag in en bild på en travar-New Forest korsning :D

foxy3.jpg

0506112.jpg

070805010.jpg

Hon är tävlad upp tom 110cm som unghäst med sämsta resultat 4fel. Kan i princip hoppa hur högt som helst trots att hon är en liten plutta

Haha :D Vad synd! Hade nog kunnat bli en riktig kanonponny!
I mina orutinerade ögon tycker jag mig ana att hon har en riktigt fin frambensteknik?

Min d-ponny var korsning newforest-fullblod. Hon hade fälttävlanshästar på mödernet, rätt hög nivå om jag inte minns fel. Hon hoppade som en riktig kanon, men stoppade gärna tyvärr. Kan antagligen ha berott på mig då jag inte riktigt klarade av att förvalta hennes kapacitet (snällt uttryckt ;) )

Senast ändrad av en moderator:

Jasså? Okej... Med tanke på att han ändå är godkänd i andra förbund och har en mycket modernare exteriör också så trodde jag att han var bättre.

Jasså? Okej... Med tanke på att han ändå är godkänd i andra förbund och har en mycket modernare exteriör också så trodde jag att han var bättre.

Bägge bröderna är godkända i andra förbund. Okeanos godkändes dock först i Tyskland innan han visades här.
Sedan får ju var ock en tycka som den vill men de resultat som Okeanos gjorde förra året i Globen tror jag det var. Gör knappast en häst som inte kan få med sig sina bakben.;)
Så jag vet att det är många som delar din åsikt om honom både när det gäller modell och användning.

tror det finns en till häst som en användare har med travare/new forest korsning som är väldigt lyckad o tävlas i dressyr, iaf i LA klasserna.

Det är en ponny kat d.
Kommer inte ihåg nu vad användaren kallade sig *glömsk* men jag vet exakt vem du menar!

Typmässigt mycket bättre, han är väldigt snygg, men det brister tyvärr även där i bakbenens förmåga att sätta under sig. Sen har han och Briar en mycket skicklig ryttare men den naturliga förmågan att sätta under sig väl - där finns det många, många andra hingstar som har det mycket lättare för sig.

Tinker hade jag dock personligen kanske undvikit till en vbl-travare om du vill ha en häst med lite bättre ridegenskaper. Har träffat många tinkers, men ingen har varit direkt nån dressyrstjärna, varken exteriört eller gångartsmässigt.
Om du nu har bestämt dig för att faktiskt betäcka ditt travarsto hade jag valt en häst med bra gång och överlinje, rätt kort rygg osv. som förhoppningsvis uppväger bristerna hos ditt sto

Vill inte betäcka med tinker berätta bara om en som betäckte sitt tinkersto med fransk travare

Jag tycker absolut att du skall betäcka ditt sto med den hingst du själv vill!!
Bara man väger upp för- och nackdelarna.

Har själv ett varmblod som jag planerar ta ett föl efter. Hon har fölat förut, varmblod, som används inom traven.
Själv planerar jag inte betäcka med varmblod. Någon ponny eller kanske en Finsk häst. Använder mitt sto inom ridning och hon är bygd mera som en ridhäst än travare.

Så jag tycker att du inte skall lyssna på alla andra, gör som du vill!:D

Tycker de flesta är alltför inriktade på dressyren, men det är inte bara dressyr som gör en häst.
Jag förstår att du vill ha en avkomma efter just DIN häst. Sedan är det upp till dig vad den används till. Jag tror att du avlar för att du vill ha något efter ditt eget sto, och inte någon super-bäst-dressyrhäst eller en travare att sälja dyrt!

Kör hårt!;)

Det känns som att man är ute på hal is som lekman när man kritiserar en sån häst. Men jag har alltid tyckt att han har varit väldigt lam i sina bakben.
Sen har han ju säkert många andra fina egenskaper som väger upp, bevisligen kanske man ska skriva med tanke på hans meritlista.

Snarare är det väl normen åtminstone här på Buke att döma ut honom pga bakbenen och temperamentet? Han används ju heller knappt i svensk avel.

Så vill du sticka ut ska du snarare säga att det är en fin hingst som används för lite. ;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31