Vad tror ni?

Falkenrally

Trådstartare
skulle vilja ta föl efter min häst
och vill betäcka henne med en "ridhäst"
Mitt sto är ett franskt-amerikanskt varmblod.
Sugen på frieser men kanske även någon annan ras.
vad tror ni? sku det funka?

Sv: Vad tror ni?

de e svårt att veta då vi inte vet nått mer om din häst. för och nackdelar, svagheter och possitiva saker.

Lägg gärna in bild på henne så e de lättare att se vad som skulle kunna passa.

friesern är väl ingen ridhäst eg?

bilder på damen
24685834.jpg
[/url][/IMG]

24685813.jpg
[/url][/IMG]

24685816.jpg
[/url][/IMG]

24685831.jpg
[/url][/IMG]

Mer ridhäst aktig i kroppen..

rena gångarter

hon är 4 år snart 5 tänkte vänta något år först innan jag tar föl efter henne
hon har överben på båda fram dock inget som hon blivit störd av eller halt av.

fråga vad ni vill veta om henne

Vad har hon att tillföra "ridhästaveln"?

Travare är till för att springa fort i trav och har ett underbart temperament när man håller på med dom. (Är själv uppfödare till travhäst), men eftersom jag också föder upp halvblod för hoppning så finner jag ingen bra anledning att korsa in travare för att få en bra ridhäst... Köp hellre ett halvblodsföl med dokumenterad härstamning eller betäck din travare med en travare och sälj Dyrt på åringsauktion:laugh:

friesern är i grund och botten använd som krigshäst som det står i tråden. Det va en ras som orkade bära upp tunga rustningar i strid. Dom har som många andra hästar förr i tiden även använs till jordbruk och det är nog det som gör att många tror att pga det är bara sk körhästar. När dom inte beövdes i jordbruket mera så höll dom på at dö ut...men istället så avlades dom om, till en lättare modell mera anpassad till ridning. Så den gamla typen håller på att dö ut helt och ersättas helt av ridhästmodellen.

nåväl, jag tycker dock inte du ska betäcka med en frieser.
tycker det är bättre att du antingen väljer ett halvblod med god galopp (och som är känd för att nedärva detta till avkommor) eller inte avla alls och köpa en klar fölunge.

Om du absolut vill avla en ridhäst med henne skulle jag inte ta frieser, utan en hingst med mycket bra och stark överlinje. Ditt sto ser ut att ha lite samma svagheter som frieser brukar kunna ha pa den fronten, sa jag skulle ta en hingst som förhoppningsvis kan kompensera svagheten, inte en som riskerar att förstärka den.

Men annars haller jag med om att det nog är klokare antingen att köpa ett renrasigt halvblodsföl (eller frieser eller vad du nu vill ha) eller ocksa lägga pa en travhingst (om hon har nagot att tillföra i travaveln).

Och jag ska vara lika tjatig som jag brukar vara i såna här trådar:
Varför ska du ta ett föl på henne?
Det är riskigt att avla- det kostar pengar och du kan ändå gå på en ren nitlott. Hon har inte ridhäststam, och du vet inte vad hon nedärver.

Tycker det är onödigt att avla på ston "bara för att". Spara betäckningskostnaden och köp ett föl istället- då kan du välja och vraka och hitta den "perfekta" utan att behöva ägna dig åt "gambling" :)

hade ej tänkt sälja avkomman så vill ej ha travhingst.

okey men vad tycker ni annars om PRE

Samma sak där, ofta svaga överlinjer med langa ryggar.

Jag skulle ta en halvblodshingst med riktigt stark nedärvning pa överlinje och galopp, med förhoppningen att hingsten är sa stark i nedärvningen att den kan kompensera för mammans svagheter tillräckligt för att avkomman atminstone ska bli ok. Det är ju inte alls sagt att det kommer att funka, men kanske kan ga.

Ja, eller om jag ska precisera: manga är öppna i länden. Sa kanske inte langa, men svaga.

Jag är ingen expert på PRE alls, även om vi äger en.
Jag har uppfattningen om att de är rätt korta och kompakta. Ofta med bra naturlig överlinje.
Nackdelen kan för vissa vara att de går lite mer uppåt än framåt om man ser det ur ett modernt dressyrperspektiv. Lite för lite häng framåt helt enkelt. De har ofta mkt bra mekanik, bra knän, snabba i tanken och elektriska att rida. De jag har träffat på iaf. Många verkar tycka samma sak.
Numera ser jag att man gärna avlar PRE som närmar sig mer halvblodstyp, men längre ben och bättre häng samt högre i mankh. Mer modern sporthäst helt enkelt.
Vår PRE är i mina ögon av en lite mer modern typ, lättare i typen och större (högre).

Det är möjligt att du tycker olika. Du har säkert större erfarenhet. Men det var mina funderingar kring PRE

Senast ändrad av en moderator:

De bra PRE-hingstarna kan jag halla med om har starka överlinjer. Men om man tittar pa genomsnittshingsten som star till avel i Sverige ser det inte lika kul ut, vad jag har sett. I alla fall inte utan ryttare och sadel.

Okej jag har inte sett nog många för att uttala mig tvärsäkert, det var bara min input!
Vår hingst är relativt omusklad men tycker ändå att han har iaf en rätt hyfsad naturlig överlinje. Tror att han kan bli riktigt fin med mer muskler :)

Samma sak där, ofta svaga överlinjer med langa ryggar.

En P.R.E. skal ha en kort og sterk overlinje. Selvfølgelig kan man finne hester med dårlige overlinjer, men det finns dårlige individer innen alle raser.

Resultatet blir vel sjelden bra om man velger å bedekke en varmblodstraver, av den enkle grunn at traveren blir avlet for et helt annet formål enn dressyrridning. Men jeg syns hver enkelt eier får bestemme det selv. De fleste ryttere har ikke planer om å ri i eliten uansett :)

Jeg synes P.R.E. er et godt valg. Avkommet blir nok ingen stjerne, men får du P.R.E.’ns ridbarhet og samarbeidsvilje, så har du en hest du vil få mye glede av! :laugh:

Jag har en "halvblods"-valack vars mamma är amerikansk travare och pappan ett kallblod och jag rekomenderar varmt att du ska låta betäcka ditt sto! En Frieser är säkert helt ypperlig om du annors gillar dem! Man kan aldrig veta vad man får , utbildning och hantering gör det mesta. Har man en skygg häst så måste man lära sig att leva med det och göra det bästa för att få vardagen att fungera....eller så sälja hästen. Här i Finland har det dykt upp en hel del lustiga varmblods-korsningar på senaste tid, tinker-varmblod tex.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31