Vad tror ni

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 128

Mirre

Trådstartare
om First Whish till detta sto?

Amerikansk travare, 168 i mkh. Mbr med stjärn och vita kronor bak.
En snäll, relativt orädd häst. Känslig för hjälperna, lär sig fort och kan ha ett sjujäkla humör. Har väl inte världens bästa gångarter men är heller inte utbildad än. Hon är ranglåg och otroligt social. Har haft trassel med rygg och framben. Mycket vilja och energi. Pigg och framåt att rida.

Skulle First Whish kunna vara något?
Han är ju ruskigt fin!:love: :d

Bild på min häst, hon har en del vinterpäls kvar där:

9069046.jpg

Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni

Är du säker på att du ska välja en ren dressyrhingst till henne? Tänker inte göra detta till en diskussion om man ska korsa varmblodiga travare med varmblodiga ridhästar, det finns gott om dem redan. Men OM jag skulle fundera på en hingst till en varmblodig travare så skulle det vara en hopphingst med bra steg och framförallt en mycket bra galopp. Jag hade valt en lite äldre hingst som visat att han nedärver bra temperament.. etc.
Men för att fokusera på något annat. Varför avla på ett sto som har trassel med rygg och framben? Det är inte helt omöjligt att avkomman får samma problem, och det hade det ju varit skönt om den slapp. Vad är anledningen till att du vill avla på henne? Vad förväntar du av avkomman?
U

Varför just hopphingst?

Tanken är att avkomman ska användas till dressyr och western.:)
Men att det bör vara en häst med bra steg och bra gallop håller jag med dig om:bow: Det är tänkt att jag ska behålla den.

Det trassel hon haft är att hon blev överansträngd i frambenen av travträningen som 2 åring. Men sedan vet man ju inte hur hon tränades heller. Var det fullt ös varje dag typ så är det ju inte så konstigt att benen tog stryk av det.
Ryggen har hon haft en el låsningar i och har även varit sned i bäckenet. Det är behandlat och bra nu men ska hon betäckas i framtiden så ska hon nog röngtas först för säkerhets skull.
Behandlas reg av ET nu i förebyggande.:)

Vill ha en avkomma efter mitt sto den dag hon inte längre finns helt enkelt.:)

Att jag säger hopphingst är just för att ¨jag inte sett några vbl travarkorsningar som har steg nog att komma upp i de högre klasserna i dressyr. Däremot finns det travarkorsningar som kommit ganska långt i hoppning. Lite för att försöka ge ett något högre marknadsvärde, om du mot förmodan skulle behöva sälja. Man vet ju inte vad livet har att erbjuda (been there, done that), det kan ju vara att man måste sälja. Ganska övertygad om att den blir lättare att sälja om den kan hoppa ;).
Eller, du kan välja en hingst som visat att han kan nedärva hoppande avkommor ex. Guiness. Men jag tror inte jag hade valt en så pass ren dressyrhingst som First Wish (vill minnas att han fick dåliga poäng i hoppningen).
Är stoet tillräckligt bra i dressyr, det skulle inte göra något om inte avkomman blev bättre än henne? Om hon har ett varmt temperament, hurdant temperament har de flesta toppdressyrhingstar? Kan tänka mig att många dressyrhingstar som spås en mycket ljus framtid som dressyrhästar har ganska mycket nerver och energi.
U

Känns som att du kan ha ganska rätt i det du säger:)
Var lite fundersam på Cornetto förut men med tanke på att han haft mycket strul med frambenet känns det rätt tveksamt.

Nej nej, ingen ren dressyrhingst. Däremot en hopphingst med bra gångarter om du nu ska betäcka.

En travarkorsning lär aldrig kunna hävda sig högt upp inom dressyren, det krävs andra förutsättningar. Inom hoppningen tror jag däremot en del kan bli bra.

Om det är western och dressyr du vill pyssla med ändå skulle jag hellre köpa en dressyr- eller westernstammad fölis.

Det är en stor skillnad på gång i western och klassisk dressyr.På en dressyr häst vill man ha en större gång med luftiga rörelser.En Western häst skall vara mer markbunden i sina rörelser och inte så stora.Sedan kan man klart "bara"rida och ha kul med sin pålle i "western stil".Varför inte korsa in arab eller någon annan mindre ras ?

Ser ut att vara en fin häst, men undrar om hon ska sättas i aveln alls med de besvär som du beskriver?

Och OM hon ändå ska sättas där- ta en travhingst!

Jag håller med om att en ren dressyrhingst inte är det lämpligaste att korsa en travare med. Vill du använda en halvblodshingst tycker jag att du ska titta efter en dubbeltalang. T ex Rambo har höga siffror på både gång och hoppning.

I min ungdom red jag en korsning efter dressyrstjärnan Gaspari och undan ett travarsto. Det var en väldigt snäll och trevlig häst, men han hade absolut inga rörelser.

Jag tycker du ska titta på en rörlig fullblodshingst om du nu bestämt att avla på ditt sto.

Alt en lätt och spänstig lite mindre multitalang.

OT

:love: :love: :love:

Vilken trevlig och informativ tråd.
Suger åt mig råden, visserligen blir det ALDRIG mer en egenuppfödd häst igen (korsar fingrarna), men intressant är det.

Med tanke på stoets problem med ben o rygg skule jag avråda från o betäcka alls. Tänk på att det blr väldigt tungt för henne o gå dräktig, jobbigt för ben o rygg

Om du ändå väljer att betäcka så ska du nog inte ta en ren dressyr hingst.

Jo har funderat på om rygg och ben klarar det.
Men ska kolla upp det nogrannt först. Med ET ev röngten osv.

Vi får se vad som händer.
Alltid kul att drömma och planera lite och visst är det lockande med avkomma efter eget sto

Liknande trådar

Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 980
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka