vad tror ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

.och hur har ni planerat att göra?

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,813872,00.html

Jag hade redan innan jag läste detta planerat att amma helt i sex månader och sedan börja med smakportioner. Hoppas att lillkillen vill bli ammad tills han är ca ett år, i kombination med mat.

Mjölk har jag för att föda tre bebisar till ;) , har pumpat upp produktionen så det räcker och blir över nu :bump: .
 
Sv: vad tror ni?

Mina är ju helammade länge och har först legat HÖGT över viktkurvan för att sedan när de blivit mer RÖRLIGA :angel: smalnat av och hamnat en nivå under istället. Medan längden följt sin kanal.

Jag har haft tillräckligt med kunskap själv för att veta att det är den NORMALA utvecklingen för ammade barn så jag har aldrig varit orolig.

Vår barnläkare har också lugnt konstaterat samma sak.

Vi skulle helt enkelt ha bättre anpassade kurvor.
 
Sv: vad tror ni?

Tack vare att jag är en nyfiken person som försöker läsa ALLT inom ett område som blivit aktuellt för mig så var jag inte orolig när mina barn skenade iväg på viktkurvan. Amningspuckeln visste jag om, och när de sen dalade igen så var jag inte heller orolig.

Båda barnen är fritt ammade (första åt varannan timma, andra åt var 4-5 timma) utan tillägg och är idag normalviktiga, äter när de är hungriga tills de är mätta (vilket är mindre än jag tror de ska äta), pigga och glada.

Det sjuka i det hela tycker jag är att de tjusiga kurvorna är uppbyggd på så litet underlag, och dessutom en tid då väldigt få barn helammades mer än några veckor.
 
Sv: vad tror ni?

precis det du skriver upplever vi också just nu. Sonen vägde ganska lite när han föddes men gick snabbt upp i vikt och hamnade därför över sin egna kurva viktmässigt men ej på längden. Nu vid 4mån. och några veckor har han "smalnat" av då han har blivit väldigt rörlig :love: , att ligga still är trist!! Men vår BVC sköterska är bra, och sa att det brukar vara så här och att han mår bra och allt är som det ska så jag behöver inte börja tat trycka i honom någon annan mat. Dessutom har jag ju då mycket mjölk.

Hur länge ammade du?
 
Sv: vad tror ni?

Jag läste någonstans att ammade barn lär sig själva att lita på sina hunger och mättnadskännslor, vilket också leder till sundare matvanor! Vilket känns som om det du beskriver nu!
 
Sv: vad tror ni?

Blixtra skrev:
Jag läste någonstans att ammade barn lär sig själva att lita på sina hunger och mättnadskännslor, vilket också leder till sundare matvanor! Vilket känns som om det du beskriver nu!

Exakt! Men jag får kämpa för att behålla det. Jag och dagis har samma syn som tur var, de äter så mycket de vill, blir aldrig tvingade att äta upp. Däremot har jag en sambo som av någon anledning absolut vill att barnen ska äta fast de säger ifrån. Jag brukar fråga om han vill att de ska se och bli som jag (som är uppvuxen med tvångsmatning och har idag mycket svårt att äta normalt, och är rätt fet).
 
Sv: vad tror ni?

Ammade ettan helt i 7½ mån och delvis tills han var drygt 1½.

Tvåan helammades till 6½ månad (skreeeeek efter brorsans mat och ville smaka) och delvis tills han var ett år.

Båda har fått så mycket och länge de velat, men dissat mina tuttar för att det fanns så mycket annat som var godare :( typ :crazy:
 
Sv: vad tror ni?

Min bror har en son på snart 6. De ger alltid jättestora portioner till honom, typ våra. Sen äter han och när han blir mätt säger han till och då börjar det... De delar upp maten på tallriken och säger "Det här måste du äta upp" och han sitter och lider och trycker i sig mer mat trots att han redan ätit duktigt som alltid. Fattar inte deras metod, varför inte ge normal barnportion och så mer om han vill ha?
 
Sv: vad tror ni?

MIN reaktion på artikeln..

Jag blir så trött på alla amningsråd!!!

Mitt barn ammades i 6 veckor då min mjölkproduktion inte var så bra. Så hon har flaskmatats och följt sin kurva hela tiden. Började med smakisar vid 4 månader, finns ingen anledning att vänta tyckte jag (andra har annan uppfattning så klart).

Det är kvaliteten på bröstmjölken som är av betydelse om barnet håller sin vikt eller går ner, sen om man har mycket eller lite anser jag har mindre betydelse. Visst har man lite så kanske man måste ge extra ersättning, men har man massor med mjölk med dålig kvalitet så är det hugget som stucket.

Vårt fosterbarn som skulle helammas tills han var 6 månader (BVC rekommendation) hade definitivt behövt extra tillägg eller att man lagt in smakisar tidigare. Vi hade ett rent helvete att få barnet att äta från flaska och andra saker än mjölken. OCh det är svårt än i dag att introducera nya grejer.
I allafall var barnet smalt och tanigt och jag hade gärna sett lite knubbiga lår och armar. Det är ju sånt som brukar försvinna när de blir mer rörliga.

Om alla gjorde som de själva kände var rätt för just deras barn så skulle vi inte behöva ha några råd. Vill man amma helt i 6 månader och barnet mår bra så ska man gör det och vill man inte det så är det helt okej med. Är så trött på att bli "dömd" för att man inte kunnat amma.

Nu vart jag lite upprörd, ammingsråd har den effekten så ursäkta till alla som tar illa upp.

Lycka till alla ni som ammar och gör som ni själva tycker. :bump:
 
Sv: vad tror ni?

man kan bli lite trött på sådana som är paranoida och tror att allt handlar om att smutskasta dem som inte ammar också ;)

Den här tråden handlar om att det är olyckligt för de ammade barnen att viktkurvorna är för flaskmatade barn. Alltså snarast att normen är att man INTE ammar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 382
Senast: WildWilma
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 483
Senast: Ramona
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 208
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
38 965
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp