vad tror ni?

annie_cool

Trådstartare
Hej nu börjar det bli varmt ute och våran hund Attjo som han heter han är en lagotto och har mycket tjock blir lätt varm ute när det är varmt ute idag var det nära att han svimmande så. Han har haft det svårtpå sommaren kan svimma lite då och då. Vad tror ni vad det kan vara ? Värme slag? Hna är kollad och de hittar inget fel på honom.

Om det är värme som påverkar hunden så rekommenderas en kylväst till hund.
* Länk raderad av moderatorn*
Jag fick inte klart för mig huruvida hunden har tjock päls eller är tjock?

Senast ändrad av en moderator:
Om det är pälsen som är lång och tjock så klipp honom.
Kyltäcke eller kyldyna? Bada?
Tillgång till skugga och vatten är ju självklart.
Har ni trädgård så verkar många ha en "badtunna" till hunden, smidigt tycker jag.
Om han är på väg att bli för varm hade jag spolat av honom samt sett till att ge nåt kallt (här hemma är frysta ben och även isbitar populärt. Häromdagen slängde jag i lite godis i vattnet så de skulle lockas att dricka när de var varma när vi kom in.

Och vänta med motion till kvällen (eller tidiga mornar) när det är svalare ute.

Vet du vad veterinären kollade? En hund som svimmar låter inte friskt.

Jag såg honom i dag i morse han såg att må bra ut. Han älskar att bada.

Det kollade hans hjärta.men inga problem hittades inte.

Ett tips är att spola honom i duschen innan ni tar promenad, likaså att förlägga de längre turerna till tidig morgon och sen kväll, när det är svalare.

Klipp ner honom så han har nån cm päls kvar.

Lite *kl*

Angående att klippa ner hundarna, jag klipper vårat krull för han blir varm på sommaren. Men ibland funderar jag på om det bara gör honom ännu varmare om han saknar sin isolerande päls? (jag rakar ner helt, typ några mm päls kvar bara)
För oss är det också av praktiska skäl då han är en badnymf och bara vill skutta i så snart han ser vatten. Tar för lång tid att låta krullet torka varje gång..

Har dar det ar over 30*C i tva-tre manader av aret har utstallnings hundar som inte kan klippas ofta kylvastar ... samt har en blomspruta med kallt vatten och sprayar magen pa hundarna lite da och da.

Lite *kl*

Angående att klippa ner hundarna, jag klipper vårat krull för han blir varm på sommaren. Men ibland funderar jag på om det bara gör honom ännu varmare om han saknar sin isolerande päls? (jag rakar ner helt, typ några mm päls kvar bara)
För oss är det också av praktiska skäl då han är en badnymf och bara vill skutta i så snart han ser vatten. Tar för lång tid att låta krullet torka varje gång..

Jag skulle tro att det beror på ras/päls. En lagotto klipps ju regelbundet.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 328
Senast: Tonto
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 344
Senast: Acto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka