Vad tror ni?

Stjaerna

Trådstartare
En ponny i stallet blev plötsligt blockhalt i vänster bak och fram. Rejäl svullnad från hoven upp till knäet, och väldigt varm. Ingen feber, äter och dricker som vanligt. Urinen var dagen innan han blev halt tydligen lite tjockflytande och mörk. Riden som vanligt de senaste dagarna. Står vanligtvis i just nu väldigt lerig hage. Stod ute med regntäcke i riktigt blåsigt och regnigt väder dagen innan.

Veterinär är kontaktad, och denne tyckte att ägaren skulle avvakta tills imorgon. Skulle ändå vilja höra bukefalisternas olika teorier. Jag har inte jättestor erfarenhet av sjukdomar på hästar men min första tanke var hovböld. Men blir de verkligen så svullna av det? Med tanke på urinen och vilket väder det var igår så är väl inte korsförlamning helt omöjligt?

Är jag helt ute och cyklar? Vad tror ni? :crazy:

Sv: Vad tror ni?

Så hästen är blockhalt i vänster bak och vänster fram? Den är svullen, väldigt varm och urinen är onormalt mörk och "trög"?

Hovböld tror jag inte på, inte heller korsförlamning. Vid korsförlamning blir hästen i allmänhet väldigt stel i bakbenen, den står och spänner sig, har svårt att gå osv, har aldrig hört om att korsförlamning skulle ge svullnad och värme i ett framben.

Har hästen gått omkull i hagen? Iom att den har problem med samma sidas ben kanske den gått omkull och landat olyckligt på just den sidan.

Ang urinen är mörk urin ett tydligt tecken på uttorkning, samma sak som hos människor, dricker man dåligt blir urinen mörk iom att slaggprodukterna som kroppen stöter bort sköljs ut med mindre mängd vätska, dvs koncentrationen av slaggprodukter i urinen blir högre och den blir därmed mörkare (har jag fått förklarat för mig). Så är ni verkligen säkra på att hästen dricker normalt? Har den vattenhink eller vattenkopp i boxen? Om hästen har vattenkopp är det ofta väldigt svårt att avgöra hur mycket hästen dricker under natten.

Det visste jag inte det du sa om urinen :o Men enligt ägaren så har han druckit så jag kan tyvärr inte svara mer på det. Han hade inte hovböld är det konstaterat nu i alla fall. Tyckte också att det var konstigt att han var svullen fram om det nu skulle vara korsförlamning, men man vet ju aldrig :crazy:
Tror inte att det kan bero på att han har gått omkull. När vi tog in dem från det dåliga vädret igår syntes det inte öht några tecken på svullnad, stelhet, hälta etc. Han har stått inne idag iom att det upptäcktes imorse. Han är väldigt spänd över korset, men det kanske bara beror på att han spänner sig för att avlasta det svullna benet? :crazy:

Så hästen har stått på box när det "hända" sas?

Hur såg det ut i boxen när ni upptäckte skadorna? Tänkt om hästen kanske rullat fast i boxen under natten och skadat sig när den försökt ta sig loss och sen lyckats komma loss på egen hand innan någon kommit ut på morgonen?

En ponny i stallet blev plötsligt blockhalt i vänster bak och fram. /
Är hästen alltså blockhalt på två ben!?

Om det bara rör sig om ett ben kan man ju tänka sig i princip vad som helst; kraftig lymfangit, senskada, spricka i skenbenet, griffelbensfraktur... you name it. Korsförlamning skulle jag inte misstänka, men hovböld eller annan inflammation/skada i hoven går inte helt att utesluta. Se till att hästen blir undersökt av veterinär imorgon om den inte är markant bättre!

Lycka till!

Veterinär var ute idag och det visade sig vara något så "enkelt" och oturligt nog sår på båda benen som antagligen har blivit till ungefär samtidigt. Så det visade sig vara mycket kraftig lymfangit. Såren hade inte upptäckts pga att de satt så dumt till så att det inte var lätt att upptäcka dem, och ponnyn har dessutom väldigt mkt päls på benen. Där ser man :crazy:

Vilken tur att det inte var något värre! Små sår kan vara svåra att upptäcka, i synnerhet på ett telefonstolpstjockt ben som är jämnvarmt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 803
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 005
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka