Vad tror ni?

Bejbie

Trådstartare
Är lite småsugen på att skaffa mig en ridtravare. Men hur mycket jobb ligger det bakom allt?

Är dom "hela" efter gått på travet?
Vad håller dem till?

Ge mig allt ni vet och hur ni själva jobbar med dom!

Letar efter en skogsmulle/dressyr

Eller är jag helt ute och cyklar om jag vill ha en ridtravare till det?

Har kollat på lite annonser men hittar inte hästen med"det" om ni förstår?:rofl:

Sv: Vad tror ni?

Är lite småsugen på att skaffa mig en ridtravare. Men hur mycket jobb ligger det bakom allt?

Vad håller dem till?

Letar efter en skogsmulle/dressyr

Eller är jag helt ute och cyklar om jag vill ha en ridtravare till det?

Har kollat på lite annonser men hittar inte hästen med"det" om ni förstår?:rofl:

Ja är hästen BARA körd, då är det ju som vilken unghäst som helst, som måste musklas om HELT och hållet, sadeltämjas och så vidare. Och lära sig kommunicera med ryttarhjälper, i stället för kuskhjälper. Hästen är ju van att ha någon/något BAKOM sig och inte någon som sitter på och smackar, kickar, gungar och har sig. Den fattar ju inte ett dyft. Då kan det ta LÄNGE innan du har en dressyrhäst. Men skogsmulle, som du kan skritta på kan gå lite snabbare i och med att många travare (i alla fall de jag har utbildat) är coola och trygga i de flesta miljöer.

Om hästen däremot är lite ridtränad, som variation till körträning, så har du ju en hel del gratis. Då finns en del ridmuskler och förhoppningsvis uppsutten både hyfsad skritt och trav och till och med ett embryo till galopp. Då är det mer finlir och finslipning som gäller.

Men VAD du tänker som dressyr är en annan femma och vilken "utbildning" inom ridning, du själv har i ryggsäcken. Så rannsaka dig själv först och tänk efter. Klarar jag verkligen av att rida in/utbilda en häst, har jag de tränare jag behöver (för det behöver du oavsett!!!!) och är det inte bättre, att jag skaffar mig en utbildad läromästare först.

Ta inte detta som ett absolut "nono". Jag vet ju inget om dig, utan du är säkert jätteduktig med hästar.

Jag vill bara att du och andra hästsugna ska tänka efter före, då jag sett att många tänker. "Häst som häst" och den är ju billig, så om ett par veckor har jag en fullutbildad ridhäst, som jag kan åka ut på tävlingsbanorna med, eller glänsa med hemma på ridbanan inför de övriga stallkamraterna. En tjej tog en ridtravare på prov och placerade den i det stall jag har min häst på lösdrift. Hon var ute en vecka i sträck... Sedan "tröttnade hon på årstiden - vårvinter", slaskigt i hagen och tråkiga vägar. Då försvann hon och var där en gång i veckan och hästen blev vildare och vildare och sparkade till sist av benet på en av stallets hästar :(. Tjejen var omöjlig att få tag på men till sist hörde hon av sig till stallägaren och sa att ägaren fick hämta den, för hon hade "flyttat hem igen" 15 mil bort, hästen var inte säker i trafiken och hon kunde inte ha häst "hemma". Så då fick vi ta över problemet i stället och börja med att låta avliva och begrava den islandshäst som stallägaren hade tänkt behålla som sin ridhäst, då hon hade saluannons på en annan :(.

Lycka till med ditt framtida hästköp :bow:

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Jag köpte en ridtravare för 5 månader sen och än sålänge har jag haft hur kul som helst! :D Kan bero på att det är min första häst också.

Det vi gjorde först var att prommenera ut i skogen MYCKET! Det tog ganska lång tid innan vi började rida faktiskt bara för att dom skulle lära sig att lyfta på hovar och kolla vart dom gick någonstans.

Vi rider fortfarande ute i skogen mycket (5 av 6 gånger så rider vi ut i skogen/grusvägar/ängar mm). Men tänk på att det tar lång tid innan dom blir "ridhästar" som inte tänker trav... Vi har inte ens försökt att galoppera än, utan jag jobbar med skritten (väldigt het häst jag har) och traven. Jag löslongerar mycket och jobbar ganska mycket med bommar :)

Vi håller fortfarande på att lära oss tillsammans, men snart så kommer det ut en tjej så vi får ha ridlektioner! :D

Lycka till om du köper en ridtravare! :)

Okej, jag har ju haft halvblod och sånt som jag har ridit in m.m. så kunskapen finns hoppas ja :p

Men är det svårt att lära galoppen? Eller är det som att lära en "vanlig" häst något?

Enklare dressyr hade ja tänkt mig, så letar ju inte efter en utbildad inom dressyr=) Mer att man kan variera med skogsridning

Jag skulle köpa mig en utbildad travare i så fall, som varit riden ett tag. Har ridit en del såna som varit helt ok som ridhästar, även om galoppen inte är den bästa (flack och obalanserad). Men kan man leva med det så är det helt ok med en travare som dressyrmulle. Det beror lite på hur viktigt man tycker det är med en bra och ridbar galopp.

som sagt letar jag inte efter en elithäst. Kan den inte galoppen är det inte hela världen helller=)

Men rent spontant så kanske det skulle funka med en ridtravare eller ska ja köpa mig en dyrare häsT?

Men hur mycket jobb ligger det bakom allt?
MYCKET jobb. Det du inte betalar i pengar betalar du i tid du måste lägga ned för att omskola hästen. Dvs den är ofta billig att köpa, men du måste lägga ned mycket tid på att göra om den till en vettig ridhäst. Det går inte på en kisskvart och om du köper en häst direkt från banan får du räkna med att det är i princip samma sak som att köpa en oinriden unghäst. Ofta är de ju mycket hanterade, men en häst som bara gått på banan är inte alltid inriden, och den enda den känner till är att den förväntas springa fort med näsan i vädret, vilket är raka motsatsen till vad man eftersträvar i ridningen.

Det är väldigt individuellt och det beror på varför de togs av travet. Det är viktigt att kolla om hästen togs av travet för att den blev skadad, eller om den helt enkelt inte gillade det/var för långsam.

Vad håller dem till?

Beror på ovanstående. Om hästen togs av travet pga en skada bör man ta hjälp av en veterinär som kan bedöma hur mycket hästen kan tänkas klara. Många travare blir bra distanshästar pga sin uthållighet, men om man vet att hästen har en skadehistoria bakom sig ska man vara extra uppmärksam på om skadan verkar komma tillbaka, precis som med vilken annan häst som helst.

Letar efter en skogsmulle/dressyr eller är jag helt ute och cyklar om jag vill ha en ridtravare till det?
Skogsmulle och dressyr passar de ofta bra till. Dock ska man inte förvänta sig att tävla dressyr på någon högre nivå med en travare då de helt enkelt inte är byggda för det. Vissa hästar klarar sig längre upp i klasserna medan andra har betydligt svårare för sig. Men som sagt, lättare dressyr, absolut, om man själv vet vad man gör. Hästen har sin fysik och kropp emot sig när det kommer till samling, bärighet osv, vilket kräver väldigt mycket av ryttaren som ska kunna stötta hästen och hjälpa den hela vägen.

Min ridtravare köpte jag förvisso inte rakt av banan utan han hade varit skogsmulle i 4 år innan jag köpte honom. Dock hade han inte blivit direkt seriöst tränad och vi har jobbat och jobbar väldigt mycket med hans muskulatur. Har verken ridhus eller ridbana (har möjlighet att låna en paddock en bit bort, men det är lite knepigt att ta sig dit) så vi kör all vår träning i skogen.

Tömkör mycket, upp och ned i skogsbackarna för att stärka hans rygg och rumpa. Travare speciellt har väldigt lätt för att bli som bananer i kroppen, med ryggen ned, huvudet upp och all vikt på frambenen vilket gör att man måste jobba väldigt mycket med att stärka deras överlinje så de orkar komma upp med ryggen och få ned huvudet.

Att omskola en travhäst kräver mycket kunskap, tid och tålamod, vilket inte alla inser förrän de sitter där. Finns många som köper en travare rakt av banan och förväntar sig att kunna komma ut och tävla dressyr/hoppning efter 2 månader. Finns många fina hästar som blir förstörda pga det. Folk köper hästen för att den är billig men har inte den kunskap som krävs för att hästen ska få en rättvis chans att bli en bra ridhäst.

Har sett många skräckexempel på travare som köpts av okunniga människor där man försökt råda bot på "näsan i vädret och spring"-syndromet genom att betsla upp med ett pelham och sen sätta på en gramantygel och med våld tvinga ned både farten och näsan på hästen.

Mitt tips är att om du inte har tillräckligt med kunskap själv eller har möjlighet att få mycket hjälp av en duktig tränare, så ska du inte köpa en häst som kommer rakt av banan utan istället satsa på en häst som gått som ridhäst ett tag, då har du förhoppningsvis mycket av det grundläggande arbetet gjort redan och du kan fokusera på själva ridningen och att utvecklas ytterligare.

som jag skrev innan har ja hoppas jag att jag har kunskapen eftersom jag har ridit in hästar från början där de varit mer i luften än på marken, till att dem har blivit ridbara=) Har även refs på det om man kanske ska skriva det i annonsen när man letar??

Att träna är inga problem är bara roligt och rider regelbundet för tränare 1-2 ggr i veckan=) så hjälp finns det, har även en tränare som har ridtravare så kanske ska ta hjälp av henne?

som jag skrev innan har ja hoppas jag att jag har kunskapen eftersom jag har ridit in hästar från början där de varit mer i luften än på marken, till att dem har blivit ridbara=) Har även refs på det om man kanske ska skriva det i annonsen när man letar??

Att träna är inga problem är bara roligt och rider regelbundet för tränare 1-2 ggr i veckan=) så hjälp finns det, har även en tränare som har ridtravare så kanske ska ta hjälp av henne?

Tänk på att det är lättare att rida in en unghäst än att omskola en travare.
Men ajg tycker absolut att du ska köpa en travare om du vill. De är supertrevliga hästar och jag har älskat mina och lärt mig massor av dem.

Då är det väl bara att åka ut och titta? Ridtravare är billiga - även relativt utbildade. Jag personligen köper inte på mig extra jobb eller problem, så jag skulle letat efter en som ridtränats ett par år, som kan basic-grejerna (alla gångarter exempelvis), och som är fräsch i kroppen.

Tyckte iNHALE skrev utförligt och bra annars.

Låter som att du är tillräckligt kunnig. Finns ju inga test man kan göra för att veta om man är lämplig eller inte, men om du ridit in hästar (på riktigt) och dessutom rider för en bra tränare som har ridtravare själv ser jag inga hinder med att köpa en. Det är fantastiska hästar som är oerhört motiverade och ambitiösa. Ångrar inte för en sekund att jag köpte min travarkille.

Sen precis som med alla hästaffärer ska man vara uppmärksam. En del som säljer just travare säljer för att de inte duger till trav längre och vill därmed bli av med dem så fort som möjligt. Dessa personer är ofta inte sena med att smöra lite extra och tala om vilken fantastisk häst det är, även om verkligheten är en helt annan. Så håll ögonen öppna och var kritisk när du kollar på hästar. Många försöker hota med att om hästen inte blir såld åker den till slakt. Många av dessa är hemskt trevliga individer, men det finns även dem som är rent hemska med massvis med problem. Så köp inte på dig en massa problem bara för att rädda en häst från slakt, det är inte värt det tyvärr.

Lycka till!

Jag är inne på min andra travare nu och de har båda varit lite ridna på travet men helt outbildade. Nuvarande hästen startade sista gången för 4 månader sedan. Har inte haft några större problem med varken honom eller min förra men då har jag en unghästutbildning i ryggsäcken.

Travarna är oftast väldigt trevliga hästar bara man omskolar dom korrekt.

Travarna är oftast väldigt trevliga hästar bara man omskolar dom korrekt.

En hel del av våra travhästar är även ganska trevliga hästar just som travhästar... ;)

KL

Till TS: Travhästarna är ofta väldigt miljötränade, resvana och trafiksäkra så det får du gratis. Ridträningen inom travet ökar allt mer ffa genom Flemming Jensens mfl intåg inom travsporten så att du hittar en häst som faktiskt kan något inom ridning är ingen utopi. Kolgjini dressyrtränar t.ex. sina travhästar regelbundet. När det gäller skador, kolla (som någon innan skrev) varför hästen togs från banan, men kolla även starthistoriken, strykningsorsaker osv.

Själv ridtränar jag våra travhästar minst en gång i veckan. Vi travar aldrig under sadel, det kan de redan. Däremot kan samtliga ta galoppen från skritt, inklusive treåringen, och det är så de har lärt sig det. Ingen har någonsin blivit "rusad" in i galoppen. Treåringen är förstås den som ligger sist i utbildningen, men hon jobbar på och bärigheten blir allt bättre. En av de andra fattar från halt och gör enkla byten. Någon ridbana har vi inte men bak- och framdelsvändningar, skänkelvikning osv kan man lära sig även på andra platser i terrängen. Dressyrhästar blir de kanske aldrig men vilken som helst av dem skulle nog - utan vidare omskolning - kunna säljas som skogsmullehästar idag, trots att de står mitt i sina travkarriärer. Det jag vill säga är att det faktiskt finns hyfsat ridna individer även mitt bland starthästarna.

Något många som köper en ridtravare direkt efter avslutad karriär verkar glömma är att man ofta behöver träna ned travhästarna. En fulltränad travhäst kan ha väldigt svårt att gå direkt från tävling till ett mer passivt liv. Både fysik och psyke behöver ställas om. Depressioner, utåtagerande och även fysiska förändringar är inte alls ovanligt.

Jag har inte läst hela tråden men jag har haft två ridtravare och har upplevt det så här:

Häst 1: Älskade att galoppera och vi red mest i skogen. Jag hade inte intresse av något annat än det men hade en medryttare som dressyrade en del. Den här hästen hade gått på travet i flera år och var aldrig skadad under den tiden jag hade honom. Han hade varit skadad tidigare men inget som jag märkte av. Fick tyvärr ta bort honom vid 22 års ålder pga att han blev illa sparkad av en annan häst =( Annars var han hur fräsch som helst. Hade honom i 3 år.

Häst 2: Blev ridhäst som 3 åring eftersom han inte dög till travet. Köpte honom -07 och vi har aldrig kommit igång på riktigt pga alla skador och sjukdomar. Under dom 4 år jag haft honom och de perioder han har varit frisk har han gått både dressyr och hoppspecial och varit med på klubbtävlingar samt ridit långa turer i skogen. I tisdags blev han utdömd vid 15 års ålder :cry:

Båda hästarna har haft underbara personligheter och jag känner mig som en stolt ägare som lyckats få tag på två så underbara hästar. Jag har inte känt nå speciella begränsningar i ridningen just för att dom varit avlade för trav. Har varit helnöjd med mina travkillar.

Hehe blev lite fel där, klart att de kan vara trevliga som travhästar också;)

Rider ju distans med mina pållar och nya lilla grabben som gick sista loppet i slutet av maj har gjort två starter i distans nu, senaste en T50 km förra helgen och skötte sig prima trots masstart med 30 andra hästar;) Tidigare gjort ca 30 travstarter och är 7 år.

Distansen är ju förövrigt en ridsportgren där travarna tävlar på SM nivåer och en arab/travarkorsning ligger just nu etta på världsrankingen(svensk häst för den delen;))
distansritt-fjllnora-125_168636924.jpg

distansritt-fjllnora-113_168640326.jpg

jag är uppväxt med travare omkring mig och det är fantastiska hästar. oftast väldigt väluppfostrade och orädda och vana vid det mesta. väljer man en individ som inte är för het så passar dom även som första egen häst just för att dom ofta är så välhanterade i stall . lastning. bland nya miljöer. trafik m.m. men givetvis måste man som ryttare vara beredd på att ha tålamod med dom i ridning. sedan bör man undvika att ta en som har lätt för passgång i traven.

Om det är din första häst så rekommenderar jag att köpa en häst som blivit riden endel.
De brukar bli ridna ibland även om de går på travet.. men du kanske ska försöka hitta någon som varit ridhäst ett år?

De allra flesta håller för vanlig ridning.. även för tävling ex. i distans. Travhästarna tränas otroligt hårt och de är bara de allra hållbaraste som "håller" för travet på hög nivå.. och ridning är inte alls så hårt som travet., så ja, de flesta håller!

Det som dem brukar ha svårast för är att lära sig fatta galopp och göra det med bärighet. Travhästar tränas och avlas för att trava snabbt och när de slår upp i galopp är det oftast något som är fel.. Så det är väl det som är den största utmaningen med att ha en travhäst -som gått på trav och tränats på det sättet.

Men med tanke på deras mentalitet så tror jag absolut att gamla travhästar är en ganska bra första häst. :) Men det krävs mer ridkunskap ifrån ryttaren då de ska tränas på ett helt annat sätt än vad den är van vid.
Så det som du inte betalar i pengar vid hästköpet kommer du få betala i tålamod och tid.
Köper du en ridhäst så är det bara att rida, men köper du en travhäst måste du börja om lite ifrån början.. både vad gäller utbildning och muskla om hela hästen.

tack för all info bukisar!=)

Nää har haft egna hästar sen jag var jätte liten. Hotja till om ni ser/vet någon som säljer sin polle=) eller vill ha ut den på foder!

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 250
Senast: malumbub
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: sorbifolia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 687
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar