Sv: Vad tror ni?
Är lite småsugen på att skaffa mig en ridtravare. Men hur mycket jobb ligger det bakom allt?
Är dom "hela" efter gått på travet?
Vad håller dem till?
Ge mig allt ni vet och hur ni själva jobbar med dom!
Letar efter en skogsmulle/dressyr
Eller är jag helt ute och cyklar om jag vill ha en ridtravare till det?
Har kollat på lite annonser men hittar inte hästen med"det" om ni förstår?
Ja är hästen BARA körd, då är det ju som vilken unghäst som helst, som måste musklas om HELT och hållet, sadeltämjas och så vidare. Och lära sig kommunicera med ryttarhjälper, i stället för kuskhjälper. Hästen är ju van att ha någon/något BAKOM sig och inte någon som sitter på och smackar, kickar, gungar och har sig. Den fattar ju inte ett dyft. Då kan det ta LÄNGE innan du har en dressyrhäst. Men skogsmulle, som du kan skritta på kan gå lite snabbare i och med att många travare (i alla fall de jag har utbildat) är coola och trygga i de flesta miljöer.
Om hästen däremot är lite ridtränad, som variation till körträning, så har du ju en hel del gratis. Då finns en del ridmuskler och förhoppningsvis uppsutten både hyfsad skritt och trav och till och med ett embryo till galopp. Då är det mer finlir och finslipning som gäller.
Men VAD du tänker som dressyr är en annan femma och vilken "utbildning" inom ridning, du själv har i ryggsäcken. Så rannsaka dig själv först och tänk efter. Klarar jag verkligen av att rida in/utbilda en häst, har jag de tränare jag behöver (för det behöver du oavsett!!!!) och är det inte bättre, att jag skaffar mig en utbildad läromästare först.
Ta inte detta som ett absolut "nono". Jag vet ju inget om dig, utan du är säkert jätteduktig med hästar.
Jag vill bara att du och andra hästsugna ska tänka efter före, då jag sett att många tänker. "Häst som häst" och den är ju billig, så om ett par veckor har jag en fullutbildad ridhäst, som jag kan åka ut på tävlingsbanorna med, eller glänsa med hemma på ridbanan inför de övriga stallkamraterna. En tjej tog en ridtravare på prov och placerade den i det stall jag har min häst på lösdrift. Hon var ute en vecka i sträck... Sedan "tröttnade hon på årstiden - vårvinter", slaskigt i hagen och tråkiga vägar. Då försvann hon och var där en gång i veckan och hästen blev vildare och vildare och sparkade till sist av benet på en av stallets hästar
. Tjejen var omöjlig att få tag på men till sist hörde hon av sig till stallägaren och sa att ägaren fick hämta den, för hon hade "flyttat hem igen" 15 mil bort, hästen var inte säker i trafiken och hon kunde inte ha häst "hemma". Så då fick vi ta över problemet i stället och börja med att låta avliva och begrava den islandshäst som stallägaren hade tänkt behålla som sin ridhäst, då hon hade saluannons på en annan
.
Lycka till med ditt framtida hästköp
Mvh
IngelaH