vad tror ni om min planering för mitt föl/unghäst?

LouiseN

Trådstartare
Nu är han precis avvänjd från sin mamma( han är nu 8 mån) och jag kommer släppa ihop honom med 3 andra föl. Dom kommer att vara ute hela dagarna och sedan gå in i varsin box på natten. Nu under hösten/vintern kommer jag borsta honom, lära honom lyfta fötter, gå ut och gå med honom, låta honom lösgaloppera ibland och även lastträna någon gång ibland.

I Maj kommer jag att släppa honom på ett hingstbete(inte samma hästar som han gått med under vintern)

Efter hingstbetet(han är då 1 1/2 år) kommer han stanna kvar på samma ställe tills han är 2 1/2 år. Då kommer jag ta hem honom och rida in honom under vintern och sedan på våren när han blir 3 år skall han gå 3 års test.

Efter 3 årstestet tänkte jag släppa honom på bete igen för att sedan ta in honom och börja rida honom igen på vintern.

Sedan är han 4 och då börjar allvaret;)

Detta är mitt första föl så jag vet ju inte helt vad som är bäst att göra. Men låter denna planeringen bra? Är det ungefär som ni brukar göra? Är det något jag ska "ändra" på?

Tacksam för svar:laugh:

Sv: vad tror ni om min planering för mitt föl/unghäst?

Låter som en bra plan.
Hoppas att allt går bra.

vad är de för stam på den lille/a?

Okej vad bra att ni tycker det:laugh:

Han är efter Clinton-Heartbreaker-Ramiro Z- Landgraf l :bump:

Senast ändrad:

Låter som en jätte bra plan:) Precis så gör jag själv med mina föl/unghästar:laugh:
Ps. Vilken Clinton är den efter? Har själv Dräktigt med Clinton I e. Carolus

vilken bra planering du har gjort! Hoppas att allt kommer att gå helt enligt planen och att du får fram en stjärna!
hej, P

Ett tips är att köpa boken Unghästar. Den tar upp mycket viktigt från fölstadiet och framåt!

Mkt intressant stam på fölungen!

Vad bra att du tycker det låter som en bra plan:laugh: Min är efter Clinton e. Corrado I.:laugh:

Jag har faktiskt den boken, den är jättebra! Stammen på honom är intressant, då jag älskar avkommor efter Clinton och Heartbreaker så bestämde jag att jag skulle köpa ett föl efter någon av dom två. När jag då hittade detta fölet så kände jag att det kan ju inte bli bättre än så;)

En sak som jag känner mig lite osäker på är, vad ska han äta?? Är det bästa att köpa färdig "fölpellets"? Ska jag lägga till något utöver det isf? Är värdena på höet väldigt viktiga?

Jag tycker att du har en jätte bra plan för din unghäst!:)

Själv har jag en 4.5mån fölunge som jag gör allt möjligt med. Ex: borstar uppbunden, själv i stallet (15-20 min då jag rider stoet), kratsar hovarna, tar tempen, lägga på täcke, sprayar glans i man och svans, borstar tänderna, ger flytande mineraler i munnen genom en spruta m.m.

Nu är ju min fölunge yngre än vad din är så det blir ju inte samma sak.

Vad som är viktigt med fodret är att det är bra MJ och SRP. Jag har ett hö som jag tog analys på och det är 9MJ och 46SRP så jag får välja ett krafftfoder som har ett högt SRP i sig då det är är på tok för lågt:cry: i höet. Första året är det året då unghästen växer som mest och behöver bra grovfoder!:laugh:

Tänk på att unghästar växer tills de är 7år så de behöver vila mycket i korta perioder. 1-3v kan man låta de vila under vintern utan att tappa så jätte mycket i träningen framåt! Nu menar jag från det hästen är 2.5år då man börjar inridningen. :banana:

Hoppas att det går bra för er!!:laugh:

Bilder på min fölunge finns på www.emmaknutsson.se

Okej vad bra:laugh: Tack för tipsen! En fråga, kan man ge föl tex glukosamin för att lederna skall hålla bättre i framtiden osv? Det finns ju massa sånna saker man kan ge för att benen skall hålla bättre, jag ger det till mina tävlingshästar, men kan man ge det till föl också?

(Väldigt fin fölis du hade:laugh:)

Okej vad bra:laugh: Tack för tipsen! En fråga, kan man ge föl tex glukosamin för att lederna skall hålla bättre i framtiden osv? Det finns ju massa sånna saker man kan ge för att benen skall hålla bättre, jag ger det till mina tävlingshästar, men kan man ge det till föl också?

(Väldigt fin fölis du hade:laugh:)

Nej, du skall inte ge sådana tillskott till föl. Däremot är det mkt viktigt att du tar analys på höet, det är inte bara mj och smrp som är viktigt att veta utan det som nästan är viktigast är mineralanalysen på det. Att växande föl får rätt mineralkvot är jätteviktigt just vad gäller hållbarheten, en felkvot mellan kalcium/fosfor tex ger dålig hållbarhet i skelettet och det är lika illa att överdosera som att underdoser så det är inte bara att ge dem mineraler extra för att vara på den säkra sidan, kan gå lika mkt åt pepparen då. Något du inte heller får missa är att tillföra selen, då det är något som saknas i de svenska markerna och viktigt just för växande individer.

Jag fick mig en tankeställare ang kalcium/fosfor intag för ett tag sedan när vi tog en massa prover på hingsten, iom att han blev slö (visade sig senare ha infektion) så pytsade jag på lite extra vitaminer till honom eller rättare sagt skyfeeder (vilket ju då även innehåller mineraler) han ligger normalt på exakt beräknade mineralvärden med bra kvoter. Men bara detta extra tillskottet under en period (över två meeting + några veckor hemma) hade tydligen satt balansen helt ur slag i kroppen på honom och han hade alldeles för mkt fosfater i blodet. Och veterinären menade på att vi kvickt som ögat måste öka kalcium intaget annars börjar kroppen sno kalcium från skelettet. Nu är ju detta en vuxen häst men en bra tankeställare hur snabbt det kan bli fel och jag vill inte tänka på vad som hänt om samma feldosering hänt med en växande unghäst framförallt inte under en längre period.

Tänk på att unghästar växer tills de är 7år så de behöver vila mycket i korta perioder. 1-3v kan man låta de vila under vintern utan att tappa så jätte mycket i träningen framåt! Nu menar jag från det hästen är 2.5år då man börjar inridningen. :banana:

De flesta av dagens "moderna" halvblod har vuxit klart långt före 7 års ålder.

Dock behöver de vila ändå, framförallt behöver skallen vila men naturligtvis även kroppen.

De kan vila betydligt längre än 3 veckor utan att tappa något större, rekommenderat är att alltid lägga in minst 1 månads sammanhängande vila på vintern för unghästar (i alla fall tom 5 år).

Okej vad bra att ni tycker det:laugh:

Han är efter Clinton-Heartbreaker-Ramiro Z- Landgraf l :bump:

Himla kul stam-samma som Cornet Obolensky-vad kul att du valde att köpa just den fölungen:)Vill minnas att du frågade vilken unge du skulle välja i en tidigare tråd.Lycka till

borstar tänderna
:eek::eek::eek:
Säg att du skojar - inte borstar du väl tänderna på ett föl ???

För övrigt tycker jag att du donar lite i överkant med fölet. Varför spruta mineraler i munnen ? Och glansa manen ?

Ursäkta en gammal lantis men ´varför i all världen sprayar man pälsglans på ett föl? Visst den kan få en å annan kardborre, men...? Bostar tänderna? Mina föl är välhanterade, verkade ett flertal gånger (3 och 4 månader) och väldigt sociala,men resten ställer jag mig frågande till? Kanske lite gammaldags..

Tack för dina tips! Hon jag skall ha det hos hade inte tagit någon analys på sitt hösilage, men jag skall be henne göra det. Jag tycker ju det är lite svårt med det här med fodret och tänkte att det kanske är bra att ta hjälp av hip*os foder experter? Dom borde ju kunna hjälpa mig att fixa en bra foderstat till honom!

Precis, vila är väldigt viktigt iaf fram till 5 års ålder som du skrev. Jag tycker alltid att unghästarna "kan mycket mer" när dom sätts igång igen efter en vila. Min unghäst kom precis in efter en lång sommarvila, och gud så fin hon var! Det var som att hon hade tänkt igenom allt jag hade lärt henne hehe..;)

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 128
Senast: TantAgda
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Linda_A
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 429
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Tvillingar!?
  • Uppsättning

Hund, Katt, Andra Djur