Vad tror ni om detta?

Tillis

Trådstartare
En häst som plötsligt blir tvärhalt på ett framben – ungefär 2-3 gradigt halt utan böjprov. Ingen synlig svullnad och ingen direkt värme någonstans i benet, ej heller hoven.
Ägaren väljer att avvakta för att se vad som händer med hältan, och hästen får gå kvar i hage utan att veterinär kontaktas. Efter tre veckor är hästen bättre. Fortfarande halt men mest synligt vid longering på böjt spår.

Plötsligt blir hältan (efter ca 4 veckor) mycket värre igen. Inget har förändrats för hästen, utan den går i samma hage och arbetas självklart inte. Nu är hästen ca 3-gradigt halt på rakt spår utan böjprov.
Skall nu in på klinik för att kollas upp, men vad skulle ni tippa på?

Lömsk hovböld som inte riktigt kommit fram?
Fraktur någonstans – typ i hovbenet? Men detta borde väl ge värme i hoven..?
Borrelia/erlichia?
Något helt annat?

Sjävklart är ju detta supersvårt att sia i, men det kunde vara intressant att se vad era erfarenheter och tankar säger.

Mvh
Tillis

PS: Detta gäller inte min egen häst

Sv: Vad tror ni om detta?

Hovböld var ju det första jag tänkte.. men :confused: har ingen aning..

Hoppas hästen bli bra snart i villket fall.

Min häst var 3-gradigt halt plötsligt,ingen värme, ingen svullnad osv. Ringde klinik samma dag och fick tid 3 dagar senare. Jag blev tillsagd att ha henne i LITEN hage( gjorde en på ca 10*10 meter), tills vi visste vad som var fel.
Hon hade knäledsinflammation vf vilket innebar 2 ledsprutningar och 6 veckor i sjukhage.

Hovböld är min första tanke, men kontakta veterinär eller hovslagare för att få diagnos.

Så där har min häst reagerat på hovböld. En annan häst på stallet hade liknande symptom fast då de kom till klinik så visade det sig att det berodde på hovsprickor som ömmade. Kan också vara en belastningshälta med det menar jag att hästen egentligen har ont bak men hältan visar sig fram. Som du säkert förstår kan hältan bero på allt möjligt. Boka tid för undersökning.

Som jag redan skrivit är det inte min häst, och ägarna har nu bokat tid på klinik.
Hade det varit min häst hade den varit inne på klinik redan första veckan den blev halt, eftersom jag aldrig skulle våga låta min häst gå obesedd - framför allt inte om jag inte hade en aning om vad hältan berodde på.

Jag var bara nyfiken på vad andra ute i Sverige trodde att det kunde vara, eftersom vi diskuterat mycket i stallet hit och dit.

En häst i ett stall jag jobbade i en gång blev nästan blockhalt en dag och av någon anledning så kontaktades inte veterinär. Hon fick gå halt (2-3 grader) i flera veckor i stor hage och efter ett tag blev det lite bättre. Hon var fortfarande lite halt, men det såg inte lika plågsamt ut. Sen blev det plötsligt sämre och till slut ringde ägaren veterinär, som rådde dem att åka till Mälarkliniken. Där konstaterade dem att hästen hade en hovbensfraktur och hon fick stå i box i nästan ett halvår på grund av det.

tre veckor! ja, hon hade inte bråttom... jag tycker att det känns som att det sitter högre upp, men det är ju svårt utan att ha sett hästen.. inte varm eller svullen i knät heller?

Fraktur... En hovböld blir inte lite bättre, och sen sämre... Den blir bara värre och värre...
Jag skulle gissa på en liten fraktur i hoven nånstans...
Berätta hur det gick!!!!

/cj

De har inte tid på klinik förrän om 10 dgr, så det dröjer innan jag har något svar.
Får hoppas bara att häststackar´n inte lider alltför mycket eller blir ännu sämre fram tills dess.

Skulle kunna vara en fissur (spricka). Min häst har nyligen haft det, jag kontaktade veterinär direkt men man hittade inte sprickan förrens efter 3 veckor (då han hade haft boxvila) eftersom fissurer kan vara svåra att se på röntgen när de är färska.
När vi var på återbesöket trodde jag igentligen att vet skulle säga att pållen var så gott som bra eftersom han bara haltade lite vid det laget (mest vid svängar), men istället hittade de ju en spricka och det blev sammanlagt 3 månaders vila i box/sjukhage.

hej min häst reagerade så när han hade bärrandsröta så jag gissar på det!

Jag tippar på hovbensrotation eller hovbensfraktur. Har själv haft en häst som betedde sig så (hade dock ute veterinär och var även på klinik och röntgade) och då gällde det en rotation. Ca ett år tidigare hade hästen även haft en hovbensfraktur i samma ben.

Skriv gärna och berätta hur det går med hästen och vad felet är (om du får reda på det vill säga).

Min häst reagerade precis så när han hade hovböld! Tvärhalt - lite halt - helt bra - tvärhalt igen osv. Och med tvärhalt menar jag "nästan blockhalt", stödde helst inte på benet, ramlade nästan när han skulle vända....

Detta var en hovböld som satt "långt in" i hoven - två veterinärer och två (mycket duktiga!) hovslagare kunde inte lokalisera den. Däremot syntes den ett par månader senare när hoven verkades och hade vuxit ut så mycket att den gamla bölden kom fram.

Behandlingen av min häst bestod av antiinflammatorisk medicin, och att han inte fick gå ut på hårt underlag (vilket i praktiken innebar boxvila i 3 veckor, eftersom det var snöfritt och svinkallt = stenhårt och knöligt ute).

Samma förlopp som med min ena när han var ettåring, det tog tre veckor innan vi kunde öppna hovbölden

Jodå, en hovböld kan mycket väl bli bättre, sämre igen osv. Se mitt inlägg ovan, det var bevisligen en hovböld (även om vi hade många andra teorier också....)! Sedan kan det självklart vara andra saker också - de teorier vi hade kring min häst var inflammation i sulan, hovbensfraktur, hovledsinflammation m.m. Hästen var dessutom tidigare behandlad för bärrandsröta, men det trodde hovslagaren inte var orsaken till hältan, eftersom allt "sjukt" var bortskuret och hoven hunnit växa ut en bra bit. Däremot tror jag att bärrandsrötan KAN ha haft med uppkomsten av hovbölden att göra, men det vet jag ju inte säkert...

Hur har det gått för hästen, har själv en häst med liknande problem

Min häst var sådan det visade sig att han hade "kronisk seriös atrit" dvs. hovledsinflammation.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka