Vad tror ni om detta höensilaget

My Horse and I

Trådstartare
Detta är vårt höesilgae analys,har gjort en foder staus på hippocampus och får till svar att det är för mycket energi...

ts 77%
smält bart råprotein 35g/kg foder
energi 7.8 mj/kg
ca kalcium 2.0
fosfor p 1.4
mg magnesium 0.8
kalium k 11.5
........................................................................................
rå protein 81
smältbart rå protein 45
energi 10.1
kalcium ca 2.6
fosfor p 1.9
magnesium 1.1
kalium 14.9

varför är det uppdelat på två spalter??vilken gäller den övre eller den undre??

Sv: Vad tror ni om detta höensilaget

Ja, kvoten är förhållandevis låg med 4,4 så därför kommer det krävas en del protein för att få upp kvoten till rätt nivå.

Den ena spalten anger innehåll per kg foder, den längst ner anger detsamma fast per kg TS.

Vad har du för häst och hur många kilo räknar du på att den ska få?

Övre spalten är per kg foder (det är lättast att räkna med), den undre är per kg TS (dvs torrsubstans, fodret minus vattnet i fodret).

Är ju inte direkt högt näringsvärde per kg foder, men grejen är att du har mer energi jämfört med smältbart råprotein (dvs låg kvot). Det gör att om du ska ge tillräckligt mycket foder för att täcka proteinbehovet, blir det ett överskott på energi. Jag rekommenderar att täcka energibehovet (behöver ej vara exakt på behovet) och fodra med ett proteinfodermedel som är rikt på protein men fattigt på energi. Läs mer om proteinfodermedel här på fodersidan, finns massa trådar, sök på protein, proteinfodermedel, soja, lusern tex.

han får groov för att täcka mineraler o vitaminer och jag ska ge honom lucern + halm,jag hoppas det blir bra han är rund o blank...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 087
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka