Vad tror ni om detta betende?

Wildchild_84

Trådstartare
Idag vart jag ute kompisens häst i paddocken. Ska passa den i 1 månad under en utlands resa.

Tänkte pröva att longera, något som denna häst uppenbarligen inte gjort innan. Hur som helst han skrittade att varv sen vände han in mot mitten och gick rakt fram mot mig. Han stannar mitt framför mig. Blev först chockad, han är en STOR häst, maffig ardenner, lika bred som hög :p.

Kände mig också en aning hotad, just för att jag känner inte honom bra + hans storlek, men vet inte vad han menade. Han travade ett halvt varv senare för att göra samma sak. Båda öronen framåt emot mig och stannade framför mig. Vad tror ni? Försöker han hota eller?

Sv: Vad tror ni om detta betende?

Jag tror inte att hästen förstår vad den ska göra. Av din förklaring så är jag nästan säker på att hästen inte gör detta för att hota.

Nej, jag fick inte det intrycket utav honom heller. Men just det att han är så stor :eek: gjorde att jag kände mig lite osäker,.,.:angel:

Nej han hotar dig inte. Han säger; Halloj jag heter Putte, vem
är du? Du verkar vara en schyst typ! Kan du ge mig en morot
eller klia mig lite? Skall vi göra något kul?
Se honom som en B-ponny istället så skrämmer han dig inte
p g a sin storlek (som han inte kan rå för..).

På din beskrivning låter det inte som att han försökte hota dig alls. Däremot så har du nu visat honom att han kan ta egna initiativ till vad han vill när du försöker att longera honom och eventuellt har han också uppfattat att du känner dig osäker och lätt skulle backa undan för honom.

Din uppgift som linförare är ju att bestämma hur, var och i vilken gångart och hastighet hästen ska gå och han ska egentligen inte själv ta initiativ till att gå in till dig när du står i mitten. Nu blev det hästen som agerade och du som reagerarade - han ledde och du följde. Har man att göra med en häst som gärna vill bestämma kan såntdär lätt bli till stora problem i förlängningen - trots att det började så till synes oskyldigt. Tänk så ofta man hör människor säga att det gick såååå bra med nya hästen de första veckorna eller månaderna och sedan raserades allt plötsligt på nolltid! Ägaren har ingen aning om vad som gick fel...

Nu har förstås inte alla hästar ett jättestort behov att "ta över", så det innebär inte att du garanterat kommer få problem...men det tål att tänkas på (är han lika snäll som min första ponny var så kan man bete sig som ett stolpskott mest hela tiden utan att något går snett!:D) Men hade jag varit du hade jag visat ut honom på volten igen i samma stund han gjorde den första ansatsen till att gå in till mitten.

nej han hotar inte, han förstår inte vad du vill att han ska göra. hade han hotat så har han ju inte direkt öronen framåt :grin: utan han skulle ha dem bakåtstrukna och bete sig hotfullt, ev visa tänderna. Ardennrar brukar ju vara ganska lugna och fredliga men det finns säker dem som inte är det med, men ska du longera något mer så ha någon med dej som kan leda hästen ute på volten, och sedan när han fattat så ger du den andre personen långspöet så hon/han kan gå snett bakom hästen och visa ut de på spåret igen om den skulle söka sig inåt, i vissa fall räcker det att höja spöet, eller peta på bogen med spöet, annars är det bara att leda hästen ett tag till!!
Lycka Till!!

Exakt det problemet hade jag med mitt sto o jag fattade inte varför hon gjorde så..när du longerar prova att placera dig lite länge bak, alltså att du går parallellt med magen ungefär för då förstår hästen lättare att du vill att den ska gå framåt. Sen kan de vara orutin av hästen. Tror inte att den är elak alls såhär spontant..har ALDRIG träffat en elak ardenner...:love: Det finns säkert nån nånstans men dom är sällsynta..väldigt snälla hästar o faktiskt känsliga även om det kan vara svårt att tro..alltså inte fysikt känsliga utan psykiskt..alltså dom är lyhörda..öhh..fattade ni vad jag ville komma??

Nää, det låter inte som hot, mer som att han inte fattar och /eller kanske inte riktigt tar dig på allvar än...

Det jag funderar på är om det är så bra att ge sig i kasst med nya saker man inte är så van vid, med en häst man inte känner, som dessutom inte är ens egen? Är ju inte så roligt om hästen lagt sig till med några olater eller fått några konstiga idéer tills matte kommer hem?.. Men ni kanske har kommit överens om vad som är ok eller inte, du o ägaren?

är det Ok för ägaren att du lär honom att kunna longeras?

jag skulla skippa det o tömköra- det lär han förstå bättre.
Börja med att gå bakom o sen snett bakom.

Jag tror inte hästen visste riktigt vad den skulle göra, men eftersom den stannade och var uppmärksam på dig så var det absolut inget hotfullt beteende.
Prova igen och beröm när den går ut på spåret ifrån dig. Var noga med din placering i förhållande till hästen. Inte för långt fram utan så att du har bra kontroll över bakdelen. Börja i skritt och när det fungerar så kan du pröva med trav. Lycka till!
MVH Mare

Hur som helst han skrittade att varv sen vände han in mot mitten och gick rakt fram mot mig. Han stannar mitt framför mig.

Har du longerat en häst som inte blivit longerad förr? :grin:

Jag blir häpen över att du blir häpen. :confused: Det här beteendet är inte särskilt underligt. De flesta hästar försöker göra på det viset eftersom de inte riktigt fattar vad det är du begär av dem första gången och då är det ju din sak att visa vad du vill att han ska göra.

Som jag ser det finns det två alternativ till varför han gjort så här:

1. Han förstår inte vad du vill. Du är otydlig med andra ord.

2. Han förstår inte varför han ska göra det du ber om. Han ser inte dig som den som bestämmer.

I och med att han mest verkade vilja komma fram för att få reda på "hörru, nu har jag gått lite, vad ska vi hitta på nu?" så tror jag mest på 1:an dock.

Det är som någon skrev det vanliga beteendet när en häst inte blivit longerad förut. Även min gjorde så här. Jag fick använda mig av en ledare till hästen som visade honom hur det skulle vara. Absolut inget elakt i hans beteende. En nh-tränare som hjälpte mig påstod att min häst gärna ville sitta i knäet på mig. Lite stor för det bara. 178 mkh.:D

Det här lärde min ridinstruktör mig när jag var 16- 30 år sen.

Jo folk kunde läsa hästar även förr.:grin:

Har jag någonsin påstått något annat? Kul för dig att du är så informerad.

Nuförtiden anses Nh vara det enda allena saliggörande.

Jag skaffade inte egen häst innan jag kunde en hel del, vilket inte görs idag- varav major problems uppstår i kommunikationen. Där ligger problemet- okunniga skaffar häst.

Ironin var urbota....

Aha, det var därför du högg. Jag använder mig normalt inte av nh-metoder. Det här var mest en tillfällighet att det var en sådan. Och ja, jag var ganska okunnig när jag skaffade häst. Men jag var vetgirig och jag har lärt mig. En del visste jag redan. Jag sysslade ganska mycket med hästar när jag var ung, vilket är mer än trettio år sedan. Har dock glömt en del sedan dess. Har varit en fantastisk resa med mycket lärdomar.

Jag har ingenting emot att okunniga skaffar häst. Bara man tar reda på. Jag har haft underbar stöttning utmed vägen. Sedan några år tillbaka står jag hos en 77-årig fd dressyrryttare som tävlat mycket. Herregud, vad hon har lärt mig. Inte så mycket om ridning kanske utan framför allt om hästars beteende. Alla är vi barn i början.

Vad häftigt:banana::bow:

jag opponerar mig när okunniga köper yngre hästar, istället för att köpa en äldre trygg häst- som förstahäst. Det blir synd om hästarna- man missförstår den kapitalt.

Där håller jag fullständigt med dig. Jag gjorde själv misstaget att köpa ett femåriga travarsto som satt mig på pottan ordentligt. Det tog ett helt år innan jag kunde förmå mig att ge bort henne till någon som kunde bättre. Sedan hade jag lärt mig läxan och efter detta har jag två valacker. Var tyvärr inne på ett sidospår och köpte en ett och ett halvtåring (stoort halvblod). Jättesnäll och totalt eftersatt varför jag då köpte honom. Detta klarade jag inte själv men hade ekonomiska tillgångar så vi kunde reda det hela hjälpligt.

Numera står han hos en kompis som älskar honom, hanterar honom och rider honom på ett mästerligt sätt. Själv skumpar jag omkring på min 28-åring.:D

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 156
Senast: Whoever
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 280
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka