vad tror ni om den här?

Tappsveden

Trådstartare
Denna finns på annons på hestnet.se och priset är satt till 8000 kr

annonstext:
Bromsad Maratonvagn för häst, med 4-hjuls skivbroms, burkribba & flagg- och piskhållare. Den är lätt och körd med både nordsvensk och fjording

Har mailat annonsören för mer info.

Tror ni denna går att använda ihop med en loksele? Tror ni det ska vara skaklar till den eller går det att köra bara med draglinor?

33789.jpg

Jättetacksam för svar!

Att hitta en bra vagn är som att hitta en :banana: i djungeln :D

MVH / Beppo som sitter på sin systers inloggning

Sv: vad tror ni om den här?

19 visningar och inte ett endaste svar.*besviken* inte en endaste som har några synpunkter?

Jo jag är bara lite seg :smirk:

Inget på hjul går att köra utan skaklar!!
Tänk dig första svängen :crazy:

Jag tycker vagnen är lite ful och lite dyr :o
Fast det är ju inte såå långt o åka för dig och du kanske kan pruta ett nån tusenlapp? :)
För 9190 kr får du ju en ny rockard från DriveOut :idea:

/L

Håller med om den är ful. Om det inte är större prisskillnad så skulle jag nog satsa på en ny.

Köra utan skaklar går inte! :eek:

Skulle inte kalla det en maratonvagn. Var är fjädringen? Vagnen var ...osnygg och enligt mig, inte värd 8000:-.

nej... den är nog itne värd 8000 kr det håller jag med om. Men är den verkligen så ful?

Problemet är att jag inte kan köra med loksele till en driveoutrockard.

tycker det ser ut som fjädring på den....ovan hjulen men under själva vagnsbotten.

är nog ett hemmabygge av vagn... nej. värd 8000 är den inte...

Ja, nu ser jag!

Det är billigare att köpa en ny sele än en maratonvagn ;)

problemet är att jag nog inte kommer kunna ha en vanlig bröstsele tyvärr eftersom min fjording har väldigt lågt ansatt hals. Är väldigt synd eftersom jag väldigt gärna hade kört med en bröstsele och en rockard från driveout!

Du kan inte specialbeställa skacklar då? På våran maratonvagn kan vi byta ut skackeländarna så man kan köra med loksele. Dock har vi aldrig gjort det men de tidigare ägarna tror jag hade det...

Men på din pålle såg draglinjen ganska bra ut trots att dragringen satt högt :bump: iaf på de bilder jag kikat på :D

/L

Nej, jag skulle inte betala mer än max 2000 för den! Ful som stryk tänkte jag när jag såg annonsen!

Men visst skulle den säkert fungera att köra med, men jag skulle inte gärna visa mig ute bland folk med den ;)

Fortsätt leta, det finns ju flakvagnar lite då och då, trots allt. Hur långt kan du tänka dig att åka, Beppo?

Lotta

Det är svårt å säga för bilden är mörk, men det ser ut som en parvagn. De dom kallar pisk eller flagghållare ser ut som gamla hållare för vagnslyktor. Den är ju fjädrad runt om det syns ju. Men jag skulle hellre vilja tipsa dig om att man kan fixa lokselen så att man kan ha "öglor" mellan däckeln och där du vanligtvis fäster skacklarna. Billigt och blir bra. Så har du draglinorna som vanligt och skacklarna i denna ögla.
Detta fungerar, finns ekipage som kör maraton på SM med denna annordning!

Här har jag ljusat upp skrället så man ser lite bättre.
JRHMESCSFPCQQ.jpg

Jag tror en flakvagn är mera prisvärd faktiskt.

Ska du inte lägga upp en bild på sötnosen som ska dra vagnen?! :D
Hoppas det inte gör nått om jag gör det :o :crazy:
DSC02087.jpg

Här ser man ju att lokorna sitter bra fast uppehållsremmen är i sista hålet på däckelstroppen! Alltså denna häst kan ha en loksele med mera vågrätt draglinje, som det blir när svängeln sitter lite högre! :bump:

/Lisa

nej ag tycker inte den e så jätte ful, du kan juh måla om den och så, kosstar inte så mkt pengar! :D den verkar härlig att köra.

Fördelar: Stabil, låg tyngdpunkt, opunkterbara däck nästan, billiga däck att byta, rejäl stötdämpning, ståplatta bak till maraton, högt säte, broms

Nackdelar: klumpiga tunga däck, stötdämpningen riskerar att bli gungig, ej vinklat säte, ståplattan är nog svår att utnyttja då den ser svårflyttad ut, man kan inte hänga ut på sidan ordentligt, ful.

Saker att fixa enkelt: Kan byta däcken till tunnare bildäck, typ reservhjul, Sätt på mdfboard på sidorna så får du den mera trillaktik=snyggare med mjuka former kanske.
Avbärare, fotpinne, kilsäte. Målas. Ge bud på 4500!

oh tack för bildinsättningen :-) så du menar alltså att jag kan ha en rockard från driveout som har högre svängelfäste och ändå köra min häst med loksele? Det vore verkligen underbart om det fungerade. nu sitter inte lokselen på bilden som den ska och har inte hunnit ta några nya bilder....

Har du verkligen pratat med DriveOut och fått svaret att du inte kan köra deras rockard med loksele? Det går väl att fästa svängeln lite lägre än vanligt om det är ett problem? Och sätta på skakelhållare på däckeln så blir väl det bra??

Det där är ingen maratonvagn. Det är något sårts hembygge som du inte skall sätta en häst framför utan att först ha gjort en ordentlig ombyggnation. Värdet är kanske en tusenlapp.
Rolf.

Liknande trådar

Körning Hej Det här frågan har säkert kommit tusentals gånger, men jag har sökt och googlat men inte hittat svaret. ;) Vi har tänkt...
Svar
10
· Visningar
1 976
Senast: Anna_
·
Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 030
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka