Vad tror ni om den här korsningen?=)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare OthiliaH
  • Startdatum Startdatum
O

OthiliaH

Vad tror ni om varmblodstravare och PRE som korsning? Tror ni att de kan bli en trevlig häst:)

Sv: Vad tror ni om den här korsningen?=)

Jag hade en pre/travare som var super trevlig både i typ och gång mm.. Dock så hade jag ej tid å ha kvar henne så jag sålde henne till en jätte go familj förra sommaren

Här e bilde på tjejan som 1 åring.

29117056.jpg

Ser jätte fin ut=) ja för jag funderar lite på att betäcka mitt sto med en PRE hingst. Vilken hingst betäckte du med?

Beror på vad du är ute efter med avkomman, men ingen korsning som jag hade rekommenderat.

Okej=) får jag fråga varför du inte skulle rekommenderat den korsningen? Ja jag försöker ju inte få fram nån tävlingshäst eller utan bara en trevlig häst jag kan ha som allround häst :)

många e imot allt som har med travar korsningar att göra men jag tycker bara de e bra korsningar jag träffat med travare i. Den hingsten hon e efter finns tyvärr ej mer =(

Om det blir en trevlig individ beror främst på individen, inte rasen. Sen finns det korsningar som blir bra och de som blir sämre, så det känns svårt att svara på. Vill du ha en häst till alround ridning som inte ska gå högre klasser anser jag att man kan ha precis vilken ras som hellst. Det som är viktigt är individen, leta efter en häst som du trivs med som har ett trevligt temprament.

Men om du vill ha en trevlig häst för alround ridning skulle jag rekommendera att du köper dej en sådan. Tycker inte du ska betäcka din travare med PRE, med korsnings avel vet man inte alltid vad man avlar fram. Att ta fram ett föl kostar en del och om du ska sälja senare finns stor risk att du inte ens får tillbaka pengarna för vad det kostat att föda fram fölet.

Senast ändrad:

Ja okej! Jo men betäcka henne de ska vi, och vi vet allt de där med kostnadena så de inge problem=) Men vi ska betäcka henne nästa år så vill börja titta runt nu, så vill gärna ha ett tips på vad ni kan tro kan bli en bra korsning? Vet att många här inte tycker att man ska korsa och speciellt inte med varmblodstravare, men nu är de så att vi ska göra de så vill bara veta vilken ras ni tror kan bli bra att korsa med mitt sto?=) och de är en allround häst jag är ute efter.

Hade definitivt inte rekomenderat en PRE.

Hellre då kika på araber elelr engelska fullblod.
Eller varför inte en TRAVHINGST:idea:

Betäck med en travare då. Även om du bara ska ha den som ridhäst så kan du hitta både billiga och trevliga hingstar

Men vill få bort den där dåliga galopperna.För jag skulle behöva en hingst men bra galopp då mitt sto inte har den bästa:P Tack för tipset med arab och fullblod ska titta runt lite på dom=)

Jag är väl inte heller den som egentligen förstår varför man vill avla ridhästar på travare men jag blev ändå lite positivt överraskad vid förra årets frieserpremiering i Nobynäs. Då visades ett föl av just korsningen frieser/travare som var riktigt trevlig och fick väldigt bra bedömning av domarna. Det kanske vore något?

Själv ska jag betäcka mitt travsto med en superläcker morganhingst, hästen ska användas som kombinerad kör- och ridhäst är det tänkt, har hittat en hingst med jättefin avelsvärdering och 45p på körprovet och bra bedömning av gångarter, rastyp och löshoppning :) ska nog bli en trevlig avkomma för allround-ridning och körning :)

Jag tillhör den skaran som inte riktigt tror på korsningsavel men jag måste säga att din idé låter riktigt god. Att leta efter en ras som har fina köregenskaper men samtidigt lätta, fina gångarter tror jag är mycket, mycket bättre än att slänga på en PRE eller frieser.

Jag tillhör den skaran som inte riktigt tror på korsningsavel men jag måste säga att din idé låter riktigt god. Att leta efter en ras som har fina köregenskaper men samtidigt lätta, fina gångarter tror jag är mycket, mycket bättre än att slänga på en PRE eller frieser.

man får väl tacka! =) ja. mycket funderingar har det varit, men jag har kommit fram till att jag vill stärka galoppen i den mån jag kan, bevara körförmåga, välja en ras med övervägande trevligt psyke (eftersom jag har barn jag hoppas ska kunna hantera)

såklart vill jag förbättra ridbarheten också, men skulle en kopia av mamman komma ut skulle jag inte bli ledsen :) älskar henne trots hennes hemska galopp (dock bara med mig på ryggen, haha.)

Okej vet inte så mycket om den rasen men ska titta runt på dom också=) Men dom är väl inte så stora eller?:O För min häst är liten storhäst nästan på gränsen till ponny så vill att hingsten ska vara högre=)

Okej vet inte så mycket om den rasen men ska titta runt på dom också=) Men dom är väl inte så stora eller?:O För min häst är liten storhäst nästan på gränsen till ponny så vill att hingsten ska vara högre=)

Nej dom är små hästar, hingsten jag ska använda är 156 tror jag.

Tänk på att inte vilja för stort eftersom det kan resultera i en avkomma som är jättekonstigt byggd. Lagom är bäst.

Oki=) ja nä men om hingsten är kanske runt 160 så blir de kanske en bra höjd. När ska du betäcka ditt sto då?:laugh:

Tänk på att inte vilja för stort eftersom det kan resultera i en avkomma som är jättekonstigt byggd. Lagom är bäst.

Fast det är ju inte så att avkomman blir "delvis" stor... Däremot ska man tänka på att den hingst man väljer ska ha proportioner som passar stoet.

Oki=) ja nä men om hingsten är kanske runt 160 så blir de kanske en bra höjd.
Helt krasst så blir frågan i det här fallet varför du ska betäcka ditt sto för hon verkar inte själv ha de egenskaper du vill ha av fölet? Hon har ingen bra galopp vilket du vill ha och hon är liten. Om du vill ha ett föl som har bättre galopp och storlek än ditt sto då är det helt klart både billigare och säkrare att köpa ett färdigt föl med rätt egenskaper.

Det man normalt gör när man avlar är inte att bara plocka fram det man vill förbättra hos stoet utan man börjar i andra änden och talar om vad stoet har som man vill föra vidare till fölet. Sedan väljer man hingstar som har samma goda egenskaper som man vill ha ut från stoet. Därefter tittar man på stoets svagheter och sållar bort de hingstar som har samma svagheter. Då har man en betydligt bättre chans att få den avkomma man vill ha.

Det jag har hittar som skäl för att du ska ta föl på ditt sto är:
-Du ska betäcka henne, punkt slut.
-Avkomman ska ha en bättre galopp än stoet för hennes är direkt dålig.
-Avkomman ska bli större för stoet är för litet.
Inget alls om vad stoet har tillföra avkomman mer än att hon råkar vara ett sto. :confused:

Så om någon sa kunna ge dig råd om lämplig hingst måste man veta mycket mer om stoet och vad som är hennes styrkor.

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
854
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 050
Senast: mamman
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025