Vad tror ni? KS eller sadeltvång?

Sv: Vad tror ni? KS eller sadeltvång?

hej igen!

tack för updat. Skönt på ett sätt att de verkligen hittade ett fel eller hur?
Så kände jag när jag åkte 25mil förra onsdagen i alla fall.
Förstår dig till fullt när du skriver att du är leds då du redan har stått med en skadad ponny länge. Du köpte ju denna häst för att kunna använda den....

Jag tycker att du ska kolla med en kiropraktor.....jag gjorde det och min häst var ju sned i några kotor (har ju även andra ryggprobl. som vet konstaterade) men ändå. Min vet är ju både eqi. ter. och veterinär men det hör väl inte till vanligheten direkt.....
De kan ju göra underverk både eqiterapeuterna och veterinärerna inom sina områden!

När jag var in så sprutade vet. "tuppkam" direkt i blodet för att ev infalmmationer som satt längre ner än vad röntgen tog skulle bli behandlade.
Vad blev det för behandling på din? Sprutad fram eller?

tänker på er!

Han blev behandlad i båda framkotorna med tuppkam och kortison... kräver troligtvis ytterligare behandling. Jag är inte helt främmande för att ta ut en kiropraktor, men eftersom f.d. ägaren gjorde det och det kom tillbaka så fort hästen blev riden igen så känns det som om det är något annat. Kanske "håller" han ett par månader och sen är det samma visa igen. Så jag vill vänta och se, det måste sitta någon annanstans känns det som..!

Sen om dom hittar ex. spatt i bakkärran.. vart sjutton kommer då den ömma ryggen ifrån? :crazy:

suck och stön.. prata häst.. prata! :mad:

Hur resonerar du när du tror att tänderna gör en häst öm i ryggen? Självklart kan det ju vara en anledning till obehag men varför reagerar han då inte när jag tömkör tex? Han är ju besiktigad i somras då tänderna kollades. Har väl troligtvis inte hänt så mycket sen dess? Och varför hände samma sak för något år sedan då han var riden ett tag?

Om dom har ont i tänderna kan dom gå och spänna sig i ryggen. Ingen aning om varför han inte reagerar när du tömkör. Du kanske inte komma åt honom lika bra?

Hur noga kollades tänderna i somras? Hur duktigt är den veterinären på tänder? Har han vargtänder?

Jag har ingen "relation" till vet. som besiktigade honom då vi hämtade honom så långt ifrån. Så du menar att han har fel på tänderna, spänner sig i korset så att han skickar av mig och även får kotledsinflammationer på båda frambenen? Har du egna erfarenheter av att detta hänt?

Jag är väldigt skeptisk till det men kan ju kolla.. Kan jag själv se om hästen har vargtänder? I så fall hur?

Kan bara göra ett till inläg ang tänderna. Min häst betedde sig ju som din och när vet kollade munnen så hade han sår på insidan av varje kind. Han har aldrig varit stark någonsin men vet trodde att han kunde ha bitit sig i kinderna i ren panik de gånger som det högg till i ryggen....typ som när vi råkar bita oss i tungan.

Kanske ska du ta ut en annan kiro för en till åsikt! Vi har ju en helt suverän tjej i vanliga fall som jobbar utomlands och behandlar över vintern ......synd annars så hade jag varmt rekommenderat henne, hon fick i alla fall rätsida på frasses kors, sen är det "bara" resten kvar!

Det känns som att det är det minsta problemet... tänder alltså. Det kan ju hända att de också är kassa men varifrån kommer kotledsinflammationerna? Hästen är ju för fasen inte "använd"...:confused:

Blir så ledsen, han är världens goaste och man kan ju bara försöka lista ut hur ont han haft och hur mycket han bara tagit emot.. två grader hälta på båda fram...

Han är öm i korset och det har hänt förut när han blivit riden lite regelbundet. Man kan säkert lösa spänningarna/får bort ömheten med hjälp av kiropraktor men jag behöver veta VARFÖR dom finns där över huvud taget. Jag kan ju inte ta ut en kiropraktor en gång i månaden för att kunna rida.. Samt att jag vill veta varför han har sådana kraftiga kotledsinflammationer...

Jag har ingen "relation" till vet. som besiktigade honom då vi hämtade honom så långt ifrån. Så du menar att han har fel på tänderna, spänner sig i korset så att han skickar av mig och även får kotledsinflammationer på båda frambenen? Har du egna erfarenheter av att detta hänt?

Jag är väldigt skeptisk till det men kan ju kolla.. Kan jag själv se om hästen har vargtänder? I så fall hur?

Ta det lite lugnt nu. Jag har inte sagt att det är så i ditt fall. Bara att det kan vara värt att kolla upp om ni inte hittar något annat. :idea:

Kotledinflammationerna är antagligen sekundära pga att han spänner sig.

Vargtänder kan du se (om dom inte av någon anledningen inte kommit fram) själv. Kolla framför kindtänderna. Finns det en extra liten tand precis framför? Borde gå att googla fram bilder på hur dom ser ut.

Det känns som att det är det minsta problemet... tänder alltså. Det kan ju hända att de också är kassa men varifrån kommer kotledsinflammationerna? Hästen är ju för fasen inte "använd"...:confused:

Blir så ledsen, han är världens goaste och man kan ju bara försöka lista ut hur ont han haft och hur mycket han bara tagit emot.. två grader hälta på båda fram...

Han är öm i korset och det har hänt förut när han blivit riden lite regelbundet. Man kan säkert lösa spänningarna/får bort ömheten med hjälp av kiropraktor men jag behöver veta VARFÖR dom finns där över huvud taget. Jag kan ju inte ta ut en kiropraktor en gång i månaden för att kunna rida.. Samt att jag vill veta varför han har sådana kraftiga kotledsinflammationer...

Som jag skrev. Kotledsinflammationerna är troligtvis sekundära och kommer av att han gått och spännt sig i ryggen.

Spänningar kan komma av miljoner anledningar. Kanske han gått omkull i hagen någon gång t ex.

Det kan vara an sadlar, sträckningar och att de kanske har fastnat. Det kanske skedde på hoppträningen eftersom det kom efter det? Denna typen av skador är vanligare på hopphästar. Finns många hästar som har inflamationer i SI leden tyvärr så upptäcks de inte alltid.

Ja kan vara intressant med ultraljud. Ta ut en duktig ET, de kan allt om SI ledn ( om det är en bra ET!!)

Finns faktiskt hästar som är extremt känsliga mot saker som gör att de reagerar tydligare och snabbare än andra..

Annars är det vanligt att det är precis tvärtom, ryggont är en följd av kotledsinflammationer. Hästen spänner sig och försöker parera sina onda framben, och får muskelinflammationer i sin rygg tex.

Vissa hästar får lättare kotledsinflammation än andra, tex kan det bero på exteriören.
Är hästen byggd i mycket framvikt så är det svårt även för en duktig ryttare att rida den så att den inte överlastar frambenen. Korta upprätta kotor ger sämre fjädring och långa veka kotor ger också onormalt slitage. Vissa hästar har inga förutsättningar att klara sig som ridhästar slitagemässigt om man tittar på exteriören, även om man inte tränar så hårt.
Den här hästen har ju en tveksam historia av att aldrig vara igång ordentligt. Vissa ser det som oförbrukad, men personligen tror jag det är sämre då senor, brosk och leder inte stärks och utvecklas i lagom takt när hästen växer och sen underhålls. Lätt att hästar blir sköra av att inte använda sin kropp.

TS: Bra med en riktig utredning, men bered dig på att det kan ta lite tid när det finns flera ställen att åtgärda. Hoppas du har en bra veterinär som kan hjälpa dig att se helheten och hitta orsakerna till hästens problem, och inte bara sprutar kotorna.

Ja det är klart. Det är ju alltid svårt att veta vad som är hönan och ägget när man har flera problem som hänger samma. :)

Svar till alla:

Att hästen skulle gått omkull i hagen har jag väldigt svårt att tro då han mestadels stått i 10*10 hage. De dagar han varit ute i stora hagen (ej många pga all lera) har han bara stått och hängt i ett hörn för att han inte ville gå i leran... Ser ju ganska många anledningar till det nu. Och att det inte är något nytt symtom.. bara ett återkommande.

Hade detta inte hänt innan hade jag kunnat spekulera i hurvida kotledsinflammationer gett ryggbesvär men efter som det som jag så många gånger har sagt har hänt precis samma grej förut så är jag skeptisk till att så är fallet. Får inte ens häst kotledsinflammationer av ansträngning?

Hästen har kanske inte den mest ultimata byggnaden men han är inte framtung eller har några stor skavanker. Han har haft relativt lätt att samla sig. (De få gånger jag faktiskt ridit, säg att det är 20 ggr kanske. MAX. Och då halvtimmespass.)

Jag är beredd på att det har kommer ta tid.. men jag är inte glad åt det.. Av två hästar har två varit dåliga under hösten. Ordentligt dåliga. Blä.

Igen: Det var bara ett par förslag. Inget jag påstår har hänt i ditt fall. ;) Men lite saker att fundera över.

ah :idea:

sorry :angel: jaja, det är abra att vänta antar jag... han står med BoT på nätterna nu och hoppas han är bättre om tre veckor iaf. Tycker synd om min lilla skrutt.

Äntligen!!

Var hos veterinären igår igen, blev lite fördröjt för jag har haft lite förhinder.

Min häst har pålagringar i korset. Jag har aldri hört något liknanade? Ryggkotorna på en häst är ju gansk långa lodrätt eller vad man a säga. Genom ultraljud (under svansen, stackarn såg lite besvärad ut...) hittade vet. små utväxter mellan kotorna.. Små piggar som orsakar inflammationer i korset.. Dessa har troligtvis kommit av en inflammation för längesen. Ska ringa ägaren och se om hon kan tänka sig att köpa tillbaka utan advokaer och grejer...(Låter osannolikt men ni känner henne inte, underbar människa :)) Om inte ger jag honom en chans. Bygger upp muskler kring området oc ser om det fungerar då.. Lite som en KS-häst... magkänslan var inte helt fel.

Han var lite bättre i frambenen men inte så mycket, behandlades igen och återbesök om re veckor. Det känns som att v i kommer någonstans med det här nu, det är otroligt skönt att veta vad som är fel. Förhoppningsvis är det "bara" det här.

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 244
Senast: Centaur
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 660
Senast: Karminnie
·
Ridning Jobbar hos en travtränare som har 2 hästar som skrittas under sadel minst en gång i veckan. En av hästarna är hur snäll som helst att...
Svar
8
· Visningar
1 554
Senast: IrishDraft
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 074
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30