Vad tror ni? Galopproblem... låsning?

Thera

Trådstartare
Jag har nyligen börjat sätta igång min häst efter dräktighet och fölning. Hon är 16 år gammal, varmblodig travare.

Nu är det så att damen ifråga fått stora problem med galoppen. Detta märktes liiite under dräktigheten också, men då lät jag det vara för att jag inte ville köra för hårt med henne.

Hon har alltid haft bra galopp, inga problem med fattningar eller att bära sig ordentligt.

När man rider yttrar det sig genom att hon bockar och har sig, tar korsgalopp ibland.

Idag tog jag ut och skulle longera henne så jag kunde titta ordentligt på hur det ser ut.
För det första tar hon väldigt korta steg med bakbenen. Dessutom rusar hon, ligger nästan ner i volten.

Till saken hör att hon har haft en låsning i ryggen tidigare som eguiterapeut behandlade. Den gången hade jag dock inte märkt något, men nu...

Jag undrar vad ni tror att det kan bero på? Jag ska ha ut ET om några veckor, men man blir ju lite orolig.

Låter det som en låsning, kan det vara så att hon inte orkar bära sig, eller kan det vara nåt allvarligare?

Nyfiken på era synpunkter... :bow:

Sv: Vad tror ni? Galopproblem... låsning?

Min spontana gissning är: Brist på ork/styrka i kombination med att något gör lite ont någonstans.

Mitt hbl sto höll på sådär för många år sen när hon dels var för omusklad och dessutom hade ont. (numera bryter hon av/byter till kors bak när hon inte riktigt orkar nån enstaka gång)

Jag skulle kolla upp henne med chiropraktor/ET för det kan vara något i korset, kan ju ha kommit av fölningen.

Senast ändrad:

Låsningen kan ha återkommit efter dräktighet och fölning samt att bäckenet inte har gått tillbaka till sitt ursprungsläge än. Hästen är inte purung så det kan ta lite tid.

Börja skrittjobba henne vid handen, se till att hon tar ut steget ordentligt innan du begär trav av henne. Samma sak senare uppsuttet. Stärk henne och begär inte galopp än.

Låsning i kombination med att hon inte har styrka nog att bära tycker jag att det låter som... Tror att ET kan vara till god hjälop!

Och min spontana reaktion: Kotledsinflammation..tänkte på korsgaloppen samt att hon rusar. Har också haft en pålla med dessa sk symtom i galoppen. På henne var det kotledsinflammation, när väl denna var bort så hade vi nada problem med galoppen.

Och jag gissar på knäledsinflammation bak. Korsgalopp är ett av flera typiska symptom på detta.
Hur som helst skulle jag börja med att anlita veterinär, innan jag gick vidare med kiropraktor etc.

Tack för alla svar!

Men om det vore någon slags inflammation, borde hon inte vara halt då? För det är hon varken i skritt eller trav. Däremot kanske jag tycker att hon är liiite mer markbunden nu än tidigare, men det skulle ju också kunna bero på att hon går barfota, eller vad tror ni?

Nej, hon behöver inte vara halt. Åk in och kolla..det jag skrev: kotledsinflammation var på båda fram samt knäledsinflammation på 1 knä fram...Glömde skriva det. Min åsikt är: Har hästen inte haft problem med tex galoppen förut så finns all anledning att misstänka att något inte står rätt till...Så himla vanligt med ledinflammationer...allt för vanligt.

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 144
Senast: Fibusen
·
Träning Sto 4 år, lusitano-welsh partbred Problem: varma haser från och till (spec. höger), korsgalopp, oliksidig. För tillfället lite...
2
Svar
28
· Visningar
5 960
Senast: Antiqua
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
M
Hästhantering Hej! Jag har ett problem med min kära häst.> Just nu rider jag vårt fuxsto, och bara det säger väl en del ... ja hon är SPECIELL...
2
Svar
25
· Visningar
4 049
Senast: Miramax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar